Ostatni kwartał 2022 r. przyniósł w Polsce wyraźny, niemal 20 proc. spadek sprzedaży telewizorów w porównaniu do 2021. Choć całoroczny wynik sektora TV był lepszy, to jednak i tak zamknął się „na minusie”.

W ubiegłym roku liczba sprzedanych odbiorników spadła o 1,4 proc. w porównaniu do roku poprzedzającego. Zmalała również wartość sprzedaży – o 3,1 proc. w całym 2022 roku i o 21,5 proc. w samym IV kwartale.

Z danych zgromadzonych przez GfK wynika, że Polacy najchętniej kupują telewizory o przekątnej ekranu w rozmiarze 65″, 43″, 55″ i 50″. A kiedy kupujemy, to interesują nas przede wszystkim duże i średnie modele, rzadziej małe egzemplarze poniżej 40″. Podobnie mało kupujemy te bardzo duże, z ekranem powyżej 65”.

telewizor wyświetlający obraz roślin, wtapiający się w resztę salonu
Telewizorów kupujemy coraz mniej
Zdjęcie: Pexels

Na popularności stale zyskują również produkty zaawansowane technologicznie. 10 najpopularniejszych modeli na polskim rynku to odbiorniki o rozdzielczość 4k, w technologii LCD, z możliwością łączenia się z Wi-Fi. Świadomy konsument wybiera zatem sprzęt nowoczesny, „SMART”. – mówi Wiesław Peché z GfK.

Cena to klucz

W całym 2022 roku średnie ceny telewizorów spadły o -1,7 proc. w porównaniu z rokiem 2021. W ostatnim kwartale ubiegłego roku — nawet o -2,2 proc.!

Pomimo tego wielu konsumentów wciąż przekłada decyzję o zakupie nowych odbiorników i czeka „na promocję”. Dowodem powodzenia takich akcji są wyniki ubiegłorocznej sprzedaży w czasie pomyślnie zaadoptowanego na naszym rynku black week.

Ile telewizorów sprzedaje się w Black Week?

Badania pokazują skokowy wzrost sprzedaży w okresie trwania tej najpopularniejszej akcji wyprzedażowej roku. Black week, o którym mowa, nie ma znaczącego przełożenia na całoroczne wyniki w branży RTV. Może to dziwić. Jego ogromna popularność wyraźnie pokazuje jednak coraz bardziej utarte zachowania i trendy zakupowe, a te branża musi mieć na względzie.

47. tydzień roku, w który przypadał black week, okazał się absolutnie najlepszy w całym roku. Sprzedaż najpopularniejszych modeli wzrosła wtedy aż o 76 proc.

W najbliższych miesiącach akcje promocyjne mogą jeszcze mocniej zyskać na popularności. Dlaczego? Początek 2023 roku pokazał nieznaczny wzrost średniej ceny telewizorów. Wzrost ten może jednak po prostu wynikać z faktu sprzedaży modeli o różnej wielkości ekranów. Powodem może także być niewielka dostępność tańszych modeli.

Dla branży telewizorów z pewnością nadchodzą jednak szczególne miesiące. Producenci i sieci oferujące ich urządzenia będą musiały dostosować swoje strategie do szybko zmieniających się realiów rynkowych.

Źródło: GfK