Kontrola autokarów ruszyła na dobre własnie w kolejnych województwach. Mazowieckie, opolskie, dolnośląskie, zachodniopomorskie – rozpoczęła się ostatnia tura zimowych ferii. O bezpieczeństwo najmłodszych podróżnych dbają inspektorzy Inspekcji Transportu Drogowego. Trwa akcja „Bezpieczny autokar – ferie 2020”.
Specjalny punkt kontrolny w Warszawie
Pierwsze autokary mazowieccy inspektorzy kontrolowali już przed godziną 8 rano. Sprawdzano stan techniczny pojazdów weryfikując m.in. stan układu hamulcowego, kierowniczego, wydechowego oraz oświetlenie i ogumienie. Wpływ na bezpieczeństwo ma nie tylko stan techniczny autokaru, ale również czas pracy kierowcy i jego trzeźwość. Efekty pierwszych kontroli?
– Na parkingu przy warszawskim Torwarze w ciągu pierwszych dwóch godzin kontroli sprawdziliśmy już blisko 10 autokarów. Zdecydowana większość była w dobrym stanie technicznym i nie mieliśmy uwag do trzeźwości ani czasu pracy kierowców. Tylko w jednym przypadku pojazd nie został dopuszczony do ruchu z pasażerami, ponieważ nie działał w nim układ awaryjnego otwierania drzwi. Oprócz tego inspektorzy ujawnili usterki w wymaganym oświetleniu autobusu. W kolejnym przypadku wyszło na jaw, że kierowca nie rejestrował swojego czasu pracy i jazdy w tachografie w kontrolowanym okresie – podsumowałKrzysztof Chojnacki, Mazowiecki Wojewódzki Inspektor Transportu Drogowego.
Nie tylko mazowieccyinspektorzy Inspekcji Transportu Drogowego prowadzą kontrole.Zintensyfikowane działaniaprowadzone są w województwach: dolnośląskim, opolskim i zachodniopomorskim, gdzie również rozpoczęły się ferie.
Jakie są wyniki dotychczasowych kontroli?
Akcja „Bezpieczny autokar – ferie 2020” prowadzona jest od 11 stycznia. Czyli kiedy jako pierwsi na zimowy wypoczynek wyjeżdżali uczniowie z śląskiego, pomorskiego, podkarpackiego, lubelskiego i łódzkiego.
– Inspektorzy skontrolowali już na terenie całego kraju 728 autokarów. Nie obyło się niestety bez wydanych zakazów jazdy i odebranych dowodów rejestracyjnych. 8 autokarów ze względu na fatalny stan techniczny i brak ważnych badań technicznych nie wyjechało w dalszą trasę. W 33 przypadkach inspektorzy zatrzymali dowody rejestracyjne. Dotyczy to zarówno pojazdów, którymi przewożono dzieci na dalekich trasach – do zimowych kurortów, jak i w przypadkach przewozu dzieci na pływalnię czy do kina – mówi Alvin Gajadhur, Główny Inspektor Transportu Drogowego.
Kontrola autokarów – za szybko i bez dokumentów
Zastępczym autobusem kontynuowały podróż dzieci wracające pod koniec stycznia z zimowego wypoczynku ze Szklarskiej Poręby do Olsztyna. Autokar, którym podróżowały nie miał ważnych badań technicznych, a do tego kierowca jechał z nadmierna prędkością. Autobusem rejsowym, musiało natomiast wrócić 20 dzieci. Te na wycieczkę do Rzeszowa jechały autokarem z uszkodzonym ogumieniem, oświetleniem oraz bez ważnych badań technicznych. Kierowca autokaru nie rejestrował swojego czasu pracy.
– Niestety wyniki kontroli pokazują, że wciąż mamy do czynienia z pojazdami, które nie powinny wyjeżdżać na drogi. Apeluję do przewoźników, aby dbali o stan techniczny pojazdów, do kierowców, aby nie ryzykowali i przestrzegali norm czasu pracy. Do organizatorów wycieczek i rodziców o reakcję w przypadku wątpliwości, co do stanu pojazdu i stanu kierowcy – podkreślił Szef ITD.
Inspektorzy, w trakcie dotychczas przeprowadzonych kontroli, zakończyli również czynności nałożeniem 164 mandatów karnych.
Kontrola autokarów. Masz wątpliwości, daj znać!
Kontrole autokarów prowadzone są zarówno w wyznaczonych punktach. Czyli na głównych szlakach komunikacyjnych, ale również w miarę możliwości w miejscu zbiórek. Dodatkowo każdy zainteresowany może zgłosić potrzebę sprawdzenia stanu autokaru przed wyjazdem. Ponadto należy o tym z wyprzedzeniem poinformować właściwy miejscowo wojewódzki inspektorat transportu drogowego. Dane kontaktowe do WITD dostępne są pod linkiem: http://www.gitd.gov.pl/kontakt/witd.