Zdrowie to inwestycja na całe życie. Dlaczego warto dbać o dobrostan pracowników w czasie pandemii? Programy wellbeingu stopniowo zyskują coraz większą popularność. Zwłaszcza w dobie pandemii, kiedy zarówno organizm, jak i umysł człowieka muszą się skonfrontować z wyzwaniem, jakim jest praca zdalna, która utrudnia rozdzielenie życia prywatnego od zawodowego. Dlaczego zarówno w Polsce, jak i na świecie wellbeing jest aż tak ważny?
Zbadań wynika, że wśród osób dorosłych jest aż 60 proc. ludzi otyłych lub z nadwagą. Mało tego, 3 mln jest chorych na cukrzycę, a aż 11 mln osób zmaga się z nadciśnieniem tętniczym, które jest przedsionkiem do chorób układu krążenia, mających najwyższy współczynnik zgonów na świecie!
Wspieramy Bank BNP PARIBAS
Wellbeing Polska jako organizacja z 12-letnim doświadczeniem pomaga ponad 80 firmom w Polsce. Posiada deklaratywne dane z ponad 200 firm, w których przeprowadziliśmy pokazy. Swoje działania opieramy na czterech filarach zdrowia – odżywianiu, aktywności fizycznej, zdrowiu mentalnym oraz regeneracji.
W minionym roku wystartowaliśmy z największym do tej pory programem wellness w BNP Paribas Bank Polska. Każdego dnia, z wyłączeniem weekendów i świąt, są pro
wadzone różnorodne działania, które wspierają dobrostan i efektywność pracowników. Jest to jedyny taki program w Polsce, dzięki któremu wyprzedzamy inne organizacje branży wellness.
Co osiągnęliśmy?
Po siedmiu miesiącach współpracy osiągnęliśmy ze strony zespołu poziom ponad 15 tys. zaangażowań w projekt. W wyniku hybrydowych, regularnych działań powinniśmy do końca tego roku uzyskać ich do 40 tys. W czasach sprzed COVID-19 oddziały stacjonarne – zarówno w centrali, jak i w mniejszych lokalizacjach banku na terenie całej Polski mogły zaprosić do siebie specjalistów na pokazy ćwiczeń, masaże, konsultacje oraz pomiary biometryczne. Po rzeczywistości postpandemicznej planujemy współpracę przy projektowaniu tzw. wellbeing roomów w placówkach. Miejscach, gdzie pracownicy mogliby odpocząć w trakcie dnia pracy.
BNP Paribas we współpracy z Wellbeing Polska wprowadza innowacyjne programy angażujące pracowników w dbałość o ich zdrowie. Jako pierwsza organizacja w Polsce wykorzystuje aplikację służącą do spersonalizowanej współpracy w formie jeden na jeden ze specjalistami z różnych dziedzin. Jest to na razie najskuteczniejsze działanie wellnessowe, a jednocześnie 10 razy tańsze od wielu innych dostępnych na rynku benefitów.
Ponadto w cyklach tygodniowych organizujemy Power Meetings – krótkie sesje prostych ćwiczeń mobilizujące do oderwania się od pra-cy przy biurku. Regularnie udostępniamy również licencjonowany content stworzony przez ekspertów, w skład którego wchodzą artykuły, infografiki, wideo i quizy. Ponadto konkursy i wyzwania motywujące uczestników do wprowadzania zdobytej w ten sposób wiedzy w życie. Dodatkowo uczestnicy mają dostęp do eksperckich webinariów dopasowanych do konkretnych grup pracowników oraz podcastów, których można słuchać np. w drodze do pracy.
W ostatnim czasie wdrożyliśmy nowe rozwiązanie. Health Index – badanie ponad 200 komponentów związanych ze zdrowiem i stylem życia, opracowane przez dietetyków i socjologów.
Z myślą o rodzinie
Tworząc programy dla firm, myślimy nie tylko o pracownikach, ale także ich rodzi-nach. Podczas Mindful Meetings przekazujemy wiedzę z zakresu psychologii relacji międzyludzkich. Na webinariach uczestnicy mogą dowiedzieć się, jak wspierać zdrowie członków swoich rodzin.
Sam fakt uczestnictwa w programie wpływa korzystnie na prywatne relacje pracowników, ponieważ dzięki niemu mniej chorują, a więc mogą się bardziej skupić na bliskich. Dodatkowo wprowadziliśmy spotkania typu Mental Coffee Break. Promują one lepsze rozumienie siebie i uczą, jak skutecznie wyciszyć się i skupić na byciu tu i teraz.
Dobrostan pracowników – nad czym jeszcze pracujemy?
Obecnie pracujemy nad nowymi rozwiązaniami, między innymi Think-Tank-Networku dla zawodowców z największych firm w kraju. Umożliwia on dostęp do najnowszych informacji z rynku zarówno polskiego, jak i międzynarodowego. Ponadto do danych zebranych przez nas w ramach programów wellbeingu.
Stworzyliśmy również o 30 proc. tańszą, dziesięciokrotnie bardziej angażującą i interaktywną wersję webinarium – Health Chat. To najskuteczniejszy rodzaj edukacji oraz zaangażowania menedżerów i zarządu z zakresu wellbeingu, performance i wsparcia pracowników. Składa się z trzech segmentów – interaktywnego, analitycznego oraz panelu dyskusyjnego.
W najbliższym czasie planujemy wprowadzić na rynek interaktywną matę – Well-Mat – urządzenie powiązane z autorską aplikacją Health Nation – osobistym coachem zdrowia. Dzięki temu rozwiązaniu będziemy mogli skuteczniej obserwować indywidualne zmiany i postępy. Usprawni to profilaktykę chorób związanych z trybem pracy.
Jako firma chcemy wprowadzić mierzenie systemem 0/1 pkt w każdym z czterech filarów
– do zdrowia podchodzimy jak do inwestycji na całe życie – uczymy regularnych mikronawyków. Docelowo chcemy dbać o zdrowie poprzez programy, które klient wybiera wspólnie z coachem zdrowia, jak w sklepie internetowym. Chcemy propagować zdrowy styl życia, ale małymi etapami. Co znacznie zwiększa szansę poprawienia dobrostanu pracownika i zwrot kosztów programu wellbeing w firmie.
Pandemia znacząco ograniczyła kontakt z naturą i możliwość aktywności fizycznej, natomiast znacząco zwiększyła poziom stresu. Home office sprowadziło nowe wyzwania dnia codziennego, takie jak choćby godzenie życia prywatnego i zawodowego. Praca zdalna sprzyja podjadaniu, jednak pozwala też na dłuższy sen, co usprawnia regenerację – to jedyny z czterech filarów zdrowia, który poprawił się w czasie pandemii. Ludzie zaczęli zauważać, jak ważne jest dbanie o swój dobrostan i jak blisko byliśmy cienkiej, czerwonej linii związanej z utratą zdrowia zarówno fizycznego, jak i psychicznego.
Co ze wsparciem medycznym?
Niestety, medycyna konwencjonalna i prywatne firmy medyczne nie zostały przygotowane na efekty pracy zdalnej czy też hybrydowej i mają fatalny model biznesowy, nienastawiony na wspieranie pracowników w tej sytuacji.
Korporacje często korzystają z kart medycznych, które są mało wydajne, a jednocześnie bardzo drogie, zwłaszcza w okresie pandemii, kiedy ceny usług wzrosły ze względu na niski wskaźnik liczby lekarzy na 100 tys. mieszkańców. Powoduje to naciski na firmy medyczne, zarówno ze strony beneficjentów, jak i specjalistów. Procesy w firmie mogą być tak przeprowadzane, aby zniechęcić pracowników do korzystania z tego typu karnetów.
Efektywne wykorzystanie jednej usługi w pakiecie medycznym kosztuje pracodawcę około 400 do 600 zł przy dwóch lub trzech wejściach do lekarza rocznie, z kolei karty sportowe, które miały być hitem organizacji, osiągają na pracownika średnią liczbę wynoszącą półtora wejścia w miesiącu.
W przypadku programów wellbeing średni wynik to cztery zaangażowania na osobę miesięcznie i 50 w cyklu rocznym. Według danych ze Stanów Zjednoczonych osoby, które mają taki poziom zaangażowania, osią-gają najwięcej zmian nawyków i są bardziej produktywne. W USA programy wellbeingu są prowadzone w najbardziej innowacyjnych firmach już od kilkudziesięciu lat. Dzięki temu zostały wyliczone zwroty takich działań – 1 dolar zainwestowany w wellbeing przynosi 3 dolary zwrotu. Bierzemy tutaj pod uwagę podstawowe wskaźniki efektywności typu niższa rotacja, lepsza rozpoznawalność marki firmy, niższy koszt pozyskania kandydatów i utrzymanie talentów, zmniejszenie kosztów zwolnień lekarskich oraz wzrost wyników firmy.