Wartość polskiego rynku usług IT wzrosła w 2014 r. o 4.5% i wyniosła 3.28 mld USD – wynika z raportu firmy analitycznej IDC. Na przestrzeni najbliższych lat tempo wzrostu się utrzyma, ale dostawcy i integratorzy usług IT będą musieli zmierzyć się z nowymi, niewielkimi firmami oferującymi innowacyjne rozwiązania.

W ubiegłym roku większość kontraktów IT tradycyjnie pochodziła z branży finansowej oraz firm telekomunikacyjnych, jednak można było zaobserwować większe niż przed rokiem zainteresowanie usługami IT ze strony firm produkcyjnych i handlowych. Co więcej, znaczne ożywienie było widać wśród firm działających na rynku B2C, gdzie bardzo często to klienci dyktują warunki, motywując firmy do wdrażania nowoczesnych rozwiązań.

IT „na żądanie”

Według raportu IDC zarówno udział, jak i tempo wzrostu poszczególnych kategorii usług świadczą o tym, że polski rynek usług IT jest rynkiem dojrzałym. Utrzymujący się przez ostatnie lata trend korzystania z prostych usług instalacji i wsparcia technicznego słabnie na rzecz  dynamicznie rozwijających się usług outsourcingowych. Jak zauważają analitycy IDC, outsourcing dotyczy głównie hostingu aplikacji i infrastruktury, które coraz częściej przybierają formę dedykowanej usługi „na żądanie”.

W miarę jak rośnie chęć użytkowników do korzystania z nowoczesnych modeli zakupu IT – zautomatyzowanych, samoobsługowych, as-a-Service – rosną też wymagania wobec dostawców. Klienci rezygnują z czasochłonnych i kosztownych inwestycji na rzecz krótszych i łatwiejszych w zarządzaniu projektów, których efekty można zauważyć znacznie szybciej. Okazuje się, że „nowa rzeczywistość” („the new normal”), o której mówi się od kilku lat nie jest już nowa. To po prostu świat, do jakiego dostawcy muszą się dostosować i w którym, jak pokazują badania IDC, coraz więcej z nich z sukcesem się odnajduje.

Nowe wyzwania dla integratorów i dostawców

Zmiany, które są widoczne na rynku usług IT wymusza rzeczywistość. Firmy muszą podejmować błyskawiczne decyzje i dopasowywać ofertę do nowych oczekiwań klientów. Inwestycje w technologie tzw. Trzeciej Platformy (chmura, rozwiązania mobilne, analityka/Big Data i social media), są obecnie jedynym sposobem na to, by sprostać nowym wyzwaniom. IDC zwraca uwagę, że nieuchronnie zmieniają one rynek dostawców usług i tworzą korzystne warunki do wejścia na rynek nowych graczy, niewielkich firm oferujących innowacyjne, często niszowe rozwiązania.

Można założyć, że konkurencja ze strony firm działających globalnie, a także podmiotów, które na pierwszy rzut oka wcale nie są firmami IT, a dostawcami konkretnych rozwiązań biznesowych, będzie szybko rosła. Nowe środowisko będzie stanowić wyzwanie przede wszystkim dla tradycyjnych dostawców technologii i dużych integratorów głównie ze względu na fakt, że  bardziej niż doświadczenie i sprawdzone rozwiązania będzie liczyła się funkcjonalność i model oferowanych rozwiązań.

Według analiz IDC, polski rynek usług IT będzie rósł średnio 4% w ciągu najbliższych pięciu lat.  W 2019 r. jego wartość w Polsce przekroczy 4 miliardy dolarów a w regionie Europy Środkowo-Wschodniej (z wyłączeniem Rosji), 11 miliardów dolarów.

źródło: IDC