Czym są działania społecznie odpowiedzialne w biznesie i jak można z pożytkiem wykorzystać sukces firmy pokazują twórcy programu „Przedsiębiorstwo Fair Play” w nowej akcji promującej szeroko pojęty CSR. Zbierają przykłady dobrych praktyk i publikują je w internecie.

Społeczna odpowiedzialność biznesu (CSR) zyskuje w Polsce na popularności, choć wciąż pojawiają się opinie, np. że to działanie dla dużych i bogatych korporacji. Celem akcji „Świeć dobrym przykładem” jest walka ze stereotypami i pokazanie, że działania społecznie odpowiedzialne może prowadzić każdy.

Przez wiele lat działania społecznie odpowiedzialne były domeną dużych firm, amerykańskich korporacji, które wraz z wytycznymi z centrali uczyły się takich odpowiedzialnych zachowań. Z biegiem czasu ideę społecznej odpowiedzialności biznesu zaczęły zauważać i doceniać również małe i średnie polskie przedsiębiorstwa – wyjaśnia Paulina Bednarz, ekspert ds. CSR w Biurze Programu„Przedsiębiorstwo Fair Play”.

Organizatorem akcji jest Fundacja „Instytut Badań nad Demokracją i Przedsiębiorstwem Prywatnym” przy Krajowej Izbie Gospodarczej. Od lat zajmuje się społeczną odpowiedzialnością i etyką w biznesie w ramach projektów unijnych i programu „Przedsiębiorstwo Fair Play”.

Dla pracowników, środowiska i społeczności lokalnej

Akcja „Świeć dobrym przykładem” skierowana jest do firm, które chcą pokazać, jak na co dzień realizują ideę społecznej odpowiedzialności biznesu. Przykłady dobrych praktyk CSR obejmują zarówno inicjatywy wewnątrz firmy, jak i na rzecz środowiska czy społeczności lokalnej. Do najpopularniejszych należą szkolenia dla pracowników, akcje proekologiczne, promocja sportu i wspieranie potrzebujących. Organizatorzy akcji udostępnili na stronie www.przedsiebiorstwo.fairplay.plszczegółową listę działań, które wpisują się w ideę społecznej odpowiedzialności. Zainteresowane udziałem w akcji firmy mogą też skonsultować swoje działania telefonicznie lub mailowo z koordynatorem akcji.

Świecą dobrym przykładem

Opracowane przykłady dobrych praktyk zgłoszonych przez uczestników akcji są publikowane na stronie internetowej organizatora i na Facebooku. Każdy artykuł zawiera szczegółowy opis podjętych działań i zaangażowania, jakiego wymagały one od firmy. W ten sposób organizatorzy chcą pokazać, że społecznie odpowiedzialna może być każda firma, a inicjatywy można dopasować do możliwości przedsiębiorstwa. Akcję wspierają Ambasadorzy Fair Play w Biznesie – prezesi i właściciele firm promujących etykę w działalności gospodarczej.

Na stronie WWW dostępne są już pierwsze przykłady dobrych praktyk. Można już dowiedzieć się z nich, jak firma EAE Elektronikzorganizowała akcję „Skąd się bierze prąd?” dla uczniów szkół podstawowych, jak firma BAMA Logistics wspiera rozwój swoich pracowników oraz jak spółka Rekopol chroni środowisko i uczy segregować odpady. Kolejne przykłady będą publikowane co tydzień.

Udział w akcji jest bezpłatny dla wszystkich Laureatów i Uczestników tegorocznej edycji Programu „Przedsiębiorstwo Fair Play”. Liczba Laureatów dotychczasowych edycji to ponad 2300 firm z całej Polski. Zgłoszenia do akcji „Świeć dobrym przykładem” są przyjmowane mailowo. Szczegóły na www.przedsiebiorstwo.fairplay.pl.