W erze życia w sieci, Chat GPT i niekończącego się strumienia informacji, wyjątkowe umiejętności komunikacyjne są nie tylko „supermocą”, ale także niezbędnym narzędziem do płynnej komunikacji zarówno w pracy, jak i życiu osobistym.  Trener sprzedaży i zarządzania Maciej Marchaj zwraca uwagę na główne obawy związane z komunikacją interpersonalną i udziela prostych wskazówek dotyczących rozwoju umiejętności komunikacji i słuchania.

Przez 5 lat swojej przedsiębiorczej kariery w Southwestern Advantage, Maciej przeprowadził nie tylko wiele szkoleń i wykładów, ale też indywidualnych rozmów i sesji coachingowych z osobami zarówno z Polski, jak i z zagranicy. Dało mu to szerokie doświadczenie, a jednocześnie możliwość do analizowania innych ludzi, poprawiając tym samym komunikację swoich zespołów i młodych osób w Polsce. 

Oto 6 wskazówek dotyczących lepszej komunikacji, opracowanych przez Macieja na podstawie jego pracy z młodzieżą.

Wskazówka #1 – słuchaj! 

Zrozumienie tego, że każdy z nas może mieć różne przekonania i różny system wartości jest bardzo istotne. Każdy z nas ma inne doświadczenia życiowe, został wychowany w innych warunkach, przez co został też ukształtowany w różny sposób. Zwrócenie uwagi na to jak zachowuje się rozmówca i jak reaguje na różne tematy, pomysły, czy też punkty widzenia może odgrywać dużą rolę w rozmowie. Należy być przygotowanym na to, że niektórym opiniom mogą towarzyszyć silne emocje. Zdaniem Macieja Marchaja z SWA, wychwycenie tego może pomóc nam określić na czym najbardziej zależy rozmówcy i tym samym być kluczowym punktem w osiągnięciu porozumienia, doprowadzając do satysfakcji i wygranej wszystkich stron.

Wskazówka #2 – staraj się zrozumieć, a nie oceniać

Staraj się zrozumieć, a nie oceniać innych, nawet jeśli ich opinia różni się od twojej. To bardzo ważne przy nawiązywaniu lub utrzymywaniu relacji.  – Kierowanie kilkoma zespołami sprzedaży pokazało mi, że różni ludzie mają różne typy osobowości i inne poziomy zrozumienia, czy też świadomości w różnych obszarach. Czy kiedykolwiek przeczytałeś książkę lub obejrzałeś film ponownie i za drugim razem twoją uwagę przykuły inne szczegóły? Jeśli twój pogląd może z czasem ulec zmianie, to punkt widzenia innych osób również. Jest takie powiedzenie, że naturalnie osądzamy siebie na podstawie naszych intencji, a innych na podstawie ich działań. Bądźmy tego świadomi – mówi Maciej Marchaj z Southwestern Advantage.

Wskazówka #3 – nie dawaj emocjom wziąć góry

Ważne jest, aby emocje nie zyskały władzy nad rozumem i logiką. Ekspert SWA radzi, by nie poddawać się po negatywnych doświadczeniach komunikacyjnych i powstrzymywać się od etykietowania ludzi.

– W ciągu ostatnich 5 lat, sprzedając materiały edukacyjne w firmie Southwestern Advantage miałem styczność z ponad 20 000 różnych rodzin. Oczywiście nieraz zdarzyło mi się, trafić na kogoś w złym momencie, kiedy ktoś był w pośpiechu, świeżo po kłótni lub po prostu w złym humorze. Nie mamy na to wpływu. Natomiast jest kilka rzeczy, na które w takich sytuacjach wpływ mamy. Zalicza się do nich na przykład nasze nastawienie – tłumaczy Marchaj. – W Southwestern Advantage jesteśmy przeszkoleni, aby każdego rozmówcę zostawiać w dobrym nastroju. Każdy z kim rozmawiamy zasługuje na najlepsze podejście, jakie możemy zaoferować. To, co wydarzyło się podczas poprzedniej rozmowy, nie powinno mieć wpływu na następną. To zabawne, ale często otrzymywałem wiadomości z przeprosinami od osób, które czuły się winne za to, że powiedziały mi coś nieuprzejmego, czego nawet nie pamiętałem. Wiele z nich później okazywało się być bardzo otwartymi ludźmi, a czasem nawet kupowało ode mnie produkty – dodaje ekspert.

Wskazówka #4 – pamiętaj o mowie niewerbalnej

Nie bagatelizuj szczegółów, takich jak intonacja głosu, stosowanie pauz, rytm i tempo rozmowy, czy kontakt wzrokowy i postawa ciała. Popularna zasada dr A. Mehrabiana mówi, że tylko 7% komunikatu opiera się na słowach, 38% to intonacja lub ton głosu i aż 55% to mowa ciała. Warto o tym pamiętać. Dobra, wyprostowana postawa emanuje pewnością siebie, otwartością i profesjonalizmem. Garbienie się lub wiercenie może podważyć twoją wiarygodność i sprawi, że będziesz wyglądać na niezainteresowanego lub niepewnego siebie. Przyjęcie wyprostowanej postawy i zwrócenie się w stronę osoby, z którą rozmawiasz, świadczy o uważności i szacunku.

Wskazówka #5 – świadomie stawiaj sobie wyzwania.

Proaktywność i gotowość do robienia trudnych rzeczy to na pewno jedna z dróg do rozwoju swojej pewności siebie – kluczowej cechy w komunikacji. Dobrym przykładem przełamywania barier i wychodzeniem ze swojej strefy komfortu, od której każdy młody człowiek może zacząć to prezentowanie rezultatów pracy w grupach. Coraz częściej na uczelni, czy nawet w szkole średniej rozwiązuje się problemy, czy dostaje się zadania do wykonania w kilka osób. Zaprezentowanie wyników przed całą klasą to idealna okazja do nauki opanowywania stresu i oswajania się z działaniem mimo lekkiego strachu. Zaangażowanie się kiedyś zwróci – mówi Maciej Marchaj z SWA.

Wskazówka #6 

Niezależnie od tego, co wiemy, istotne jest to co wykorzystujemy.  A Ty którą radę wdrożysz w życie jako pierwszą? 😉

*** Southwestern Advantage jest firmą wydawniczą i szkoleniową działającą od ponad 160 lat, jej siedziba znajduje się w Nashville, w stanie Tennessee. Southwestern Advantage od wielu lat kieruje międzynarodowym programem typu work&travel, którego misją jest pomaganie młodym ludziom w zdobywaniu umiejętności i kształtowaniu cech, których potrzebują, by osiągnąć swoje życiowe cele. Celem SWA jest kształcenie przedsiębiorców oraz wspieranie studentów w budowaniu niezależności finansowej – każdy uczestnik programu bierze udział w profesjonalnych szkoleniach oraz ma zapewnioną opiekę mentorską, dzięki czemu podczas kilku wakacyjnych miesięcy jest w stanie wygenerować realny przychód. Od 2012 roku SWA działa również w Polsce, a z sezonu na sezon zainteresowanie programem rośnie. Rokrocznie w SWA bierze udział prawie 3 tysiące studentów z całego świata