Rozmowa ze wspólnikami w firmie SmartLunch: Mateuszem Tałpaszem, współzałożycielem i prezesem, Krzysztofem Gąsiorem, współzałożycielem, oraz Michałem Obłąkiem, współzałożycielem i dyrektorem ds. IT, o tym, jak ich aplikacja zmieniła kulturę jedzenia w polskich firmach

Posiłki w pracy dofinansowane przez pracodawcę są ciągle w czołówce oczekiwanych świadczeń pozapłacowych. Z czego wynika niesłabnące zainteresowanie tym benefitem?

Krzysztof Gąsior: To dosyć prosta sprawa. Jedzenie jest podstawową potrzebą każdego człowieka. Bez niego nie jesteśmy w stanie przeżyć. Ponieważ w pracy spędzamy od ośmiu do nawet kilkunastu godzin dziennie, musimy jeść w jej trakcie. Poza tym tempo naszego życia znacznie przyspieszyło, często na przygotowanie posiłku, który można zjeść w pracy, po prostu nie wystarcza już czasu. Rezygnacja z posiłku lub spożywanie jedzenia słabej jakości powoduje, że pracownicy mają gorsze samopoczucie, a to przekłada się na ich efektywność i absencję w pracy. Pomimo jasno sprecyzowanych oczekiwań pracowników obiad w firmie nie jest jeszcze standardem.

Mateusz Tałpasz: To prawda, jak pokazują wyniki naszego badania „Food. Factories. Fluidity. Żywienie w fabrykach. Scenariusze przyszłości 2030”, ciągle stosunkowo niewielu pracodawców dofinansowuje posiłki w miejscu pracy. Z dofinansowania korzysta 21 proc. pracowników, a tylko 8,5 proc. może się cieszyć posiłkiem w całości finansowanym przez firmę. Może to wynikać z faktu, że organizacja żywienia w miejscu pracy nie jest prostym przedsięwzięciem. Dlatego oferując pracownikom benefity, łatwiej jest dofinansować np. opiekę medyczną czy karnet na zajęcia fitness – wystarczy wręczyćkartę, zapłacić i sprawa jest zamknięta. Z koordynacją posiłków jest trochę inaczej. W 2014 r., kiedy rozpoczęliśmy naszą działalność, z dofinansowania posiłków w firmie korzystali niemal wyłącznie pracownicy dużych organizacji posiadających na miejscu stołówkę. A przecież pozostali pracownicy też chcą jeść, stąd obecność w firmie dostawców kanapek, sałatek czy dań obiadowych. Zauważyłem tę potrzebę i postanowiłem znaleźć sposób na jej zaspokojenie. Pomysł na SmartLunch został oparty właśnie na prostym założeniu, że każdy, wykonując swoją pracę, musi spożywać posiłek. Nie bardzo tylko wiadomo, jak zorganizować to w firmie.

MT: Dziewięć lat temu, kiedy pracowałem w biurowcu Wrocławskiego Parku Technologicznego, zaobserwowałem, w jaki sposób jedna z firm technologicznych, która miała tam siedzibę, realizowała dofinansowanie do posiłków. Otóż pracownik zamawiał w wybranej restauracji danie, a jego zakup restaurator odnotowywał w zeszycie. Po powrocie do biura pracownik wpisywał ten zakup do zeszytu firmowego. Na koniec miesiąca księgowa porównywała zeszyty zakupów z kilku restauracji z danymi firmowego zeszytu i na tej podstawie dokonywała rozliczeń. Trwało to czasem kilka dni i nie obywało się bez błędów. Jednak pomimo uciążliwości tego procesu benefit był na tyle istotny dla pracowników, że firma decydowała się na jego kontynuowanie. To utwierdziło mnie w przekonaniu, jak ważna jest potrzeba organizacji posiłków w pracy. Potwierdzały to też firmy, z którymi prowadziłem rozmowy na etapie tworzenia aplikacji. Większość z nich szukała rozwiązań na własną rękę, nie wiedziała, jak można to sprawnie zorganizować. Sposobem na ich bolączki okazał się SmartLunch.

Co przekonuje firmy do korzystania z Panów rozwiązania?

MT: Pomimo tego, że funkcjonujemy na rynku od prawie dekady, praca nad uświadamianiem firm, że benefit żywieniowy leży w interesie pracodawcy, nigdy się nie kończy. Dane infuture.institute wskazują, że 82 proc. pracowników uważa, iż finansowanie posiłków w miejscu pracy przez pracodawcę powinno być standardem, a nasza aplikacja pomaga firmom w łatwy sposób to zorganizować. Jeśli pracodawca oferuje dofinansowane, świeże, smaczne posiłki od restauratorów, którzy dowożą je na określoną godzinę, to rozwiązuje konkretny problem pracownika, który nie ma w domu czasu na przygotowanie jedzenia do pracy. Potwierdzają to badania naszych klientów.

Cały artykuł przeczytasz:

https://sklep.infor.pl/personel-i-zarzadzanie-12-23.html