Aż 82% Polaków nie wie, że w ramach ubezpieczenia mieszkania może ubezpieczyć rower. 64% nie zdaje sobie sprawy, że dzięki takiej polisie może wezwać hydraulika lub ślusarza w przypadku awarii w mieszkaniu. A połowa zapytanych mylnie uważa, że ubezpieczenia nieruchomości nie można kupić przez internet. Czego jeszcze Polacy nie wiedzą o ubezpieczeniu swoich czterech kątów? Aviva przygotowała zestawienie TOP 9 na podstawie wyników badania ARC Rynek i Opinia.
Duża część Polaków nie wie o tym, że:
#1: ubezpieczenie mieszkania jest tańsze niż samochodu
Prawie 60% Polaków uważa, że składka za roczne ubezpieczenie mieszkania lub domu na ogół jest wyższa niż składka za OC samochodu. Tymczasem jest odwrotnie i na ogół to OC komunikacyjne jest znacząco droższe. Roczne ubezpieczenie domu lub mieszkania można zawrzeć już za 100 zł, a średnia cena polisy na rynku to ok. 350 zł.
#2: polisa obejmuje szkody poza domem
Aż 77% Polaków nie zdaje sobie sprawy, że ubezpieczenie mieszkania lub domu może obejmować szkodę wyrządzoną przez nich lub osoby bliskie poza ubezpieczoną nieruchomością. Taką ochronę daje ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej w życiu prywatnym, które zwykle można dołączyć do ubezpieczenia mieszkania. Jest to szczególnie korzystna opcja dla rodziców żywiołowych dzieci, którym może się zdarzyć np. wybić szybę u sąsiadów podczas gry w piłkę.
#3: ubezpieczenie chroni rower
Z badania Avivy wynika, że aż 4 na 5 Polaków nie wie, że w ramach ubezpieczenia mieszkania lub domu może także ubezpieczyć rower od kradzieży, nawet jeśli wydarzy się ona poza miejscem zamieszkania. Zakup nowego, wymarzonego roweru daje nam wiele radości oraz jedno poważne zmartwienie – czy nikt nam go nie ukradnie. Ubezpieczając dom lub mieszkanie warto więc wziąć pod uwagę także ubezpieczenie roweru.
#4: na odszkodowanie nie trzeba czekać miesiącami
Nadal aż 3 na 4 Polaków nie wie, że wypłata odszkodowania może nastąpić szybko, do 10 dni od wystąpienia szkody. Czasem wystarczy tylko telefoniczne zgłoszenie. Czekanie tygodniami na opinię rzeczoznawcy, ustalenie wysokości przysługującego nam odszkodowania i jego wypłatę odchodzi do przeszłości. Szybka wypłata odszkodowań ułatwia sprawny zakup nowych materiałów czy mebli np. po zalaniu naszego mieszkania i przeprowadzenie remontu.
#5: dzięki polisie może liczyć na pomoc fachowca
2 na 3 ankietowanych przez Avivę nie zdaje sobie sprawy, że posiadając polisę mieszkaniową może wezwać hydraulika lub ślusarza w przypadku awarii w mieszkaniu i oszczędzić sobie późniejszych kłopotów. Zazwyczaj nawet drobną usterkę lepiej jest od razu profesjonalnie naprawić niż bazować na prowizorycznych rozwiązaniach i odkładać skorzystanie z usług fachowca na nieokreśloną przyszłość. Ubezpieczyciele zaczynają też oferować usługę polegającą na tym, że zamiast wypłaty odszkodowania organizują remont mieszkania przez fachową firmę – co może być atrakcyjne dla klientów zapracowanych, którzy nie znają „złotej rączki” ani zaufanej ekipy remontowej w swojej okolicy.
#6: ubezpieczeniowy parasol chroni przed ulewami
54% zapytanych nie wie, że ubezpieczenie mieszkania czy domu może obejmować zalanie w wyniku opadów atmosferycznych. Jest to szczególnie przydatna opcja dla osób mieszkających na poddaszach kamienic, ostatnich kondygnacjach bloków, w domach jednorodzinnych czy posiadających domki letniskowe.
#7: polisę można kupić przez internet
Ponad połowa zapytanych (52%) nie wie, że może ubezpieczyć swoje mieszkanie lub dom przez internet.
– Polacy wciąż mają w świadomości niezbyt korzystny obraz ubezpieczeń, które w ostatnich latach znacząco zmieniły się i oferują coraz więcej korzyści klientom. Wielu z nich jest zaskoczonych, że składka za ubezpieczenia mieszkania rozpoczyna się już od 100 zł rocznie, a wypłata odszkodowania to tylko 10 dni. Klienci mogą też skorzystać z pomocy lekarza, hydraulika czy ślusarza. Lepsze doświadczenia klientów i wzrost świadomości będą przekładać się na pełniejszą ochronę mieszkań i domów, stanowiących lwią część majątku Polaków – mówi Jolanta Karny, wiceprezes Aviva Towarzystwa Ubezpieczeń Ogólnych.
Metodologia badania: Badanie zostało przeprowadzone przez instytut badawczy ARC Rynek i Opinia na zlecenie Avivy. Ankiety zrealizowano metodą wspomaganych komputerowo wywiadów indywidualnych (CAWI) na próbie 908 respondentów w dniach 9-13 kwietnia 2018 roku.