Fuso Canter Eco Hybrid, jedyny na świecie seryjnie produkowany hybrydowy lekki samochód ciężarowy, wjeżdża na polskie drogi. Pierwszym w kraju użytkownikiem tego ekologicznego pojazdu będzie pionier innowacji w zakresie dystrybucji – sieć sklepów Bierdonka.

Temat emisji spalin przez samochody jest ostatnio wyjątkowo aktualny. Tym bardziej wyróżniają się firmy stosujące rozwiązania przyjazne środowisku. Bez wątpienia przykładem takiej innowacyjnej technologii jest Fuso Canter Eco Hybrid – jedyny na świecie produkowany seryjnie samochód ciężarowy. Od 15 października model ten jeździ także na polskich drogach.

Tak jak liderem innowacji w branży motoryzacyjnej jest Daimler wraz ze swymi podstawowymi markami : Mercedes-Benz oraz Fuso, tak pionierem ich wdrażania w życie od wielu lat okazuje się być firma Jerónimo Martins Polska, właściciel Biedronki. To właśnie do niej trafił pierwszy polski egzemplarz nowego FUSO. Podczas uroczystości na terenie Targów Kielce, kluczyki tego wyjątkowego pojazdu przekazał Sławomir Kwiatkowski, Dyrektor Sprzedaży Flotowej Mercedes-Benz Trucks, na ręce Marcina Dopierały, Dyrektora Logistyki Jeronimo Martins Polska.

Przekazanie Cantera Eco Hybrid to kontynuacja wieloletniej współpracy między firmami. W barwach Biedronki jeżdżą już inne wyróżniające się ekologiczną technologią pojazdy. Przykładem na to są napędzane gazem ziemnym ciężarówki Mercedes-Benz Econic NGT. Do firmy tej trafił także pierwszy polski Antos z silnikiem dostosowanym do normy emisji spalin Euro VI, na długo zanim była ona wymagana prawnie. W barwach Biedronki jeżdżą ponadto liczne charakterystyczne czerwone ciężarówki Mercedes-Benz Actros, spełniających najwyższe standardy ekologii, bezpieczeństwa oraz ekonomii.

„Bardzo się cieszymy, że pierwsza hybrydowa ciężarówka marki Fuso wyrusza na polskie drogi. Koncern Daimler jest pionierem nowoczesnych technologii w obszarze transportu, szczególnie jeśli chodzi o innowacyjne i efektywne napędy. Jeronimo Martins Polska to z kolei absolutny lider implementowania tych nowoczesnych rozwiązań w praktyce biznesowej. Dlatego miło nam, że to właśnie sieć Biedronka jako pierwsza przetestuje Fuso Canter Eco Hybrid. Jestem jednocześnie przekonany, że testy te wykażą pełnię korzyści, które z użytkowania właśnie tej ciężarówki, płyną nie tylko dla środowiska, ale i dla kieszeni klienta” – powiedział Sławomir Kwiatkowski, Dyrektor Sprzedaży Flotowej Mercedes-Benz Trucks.

„Podstawą działań naszego zespołu transportu jest ustawiczne zmniejszanie odległości pokonywanej przez samochody między centrum dystrybucyjnym, a sklepami oraz stawianie na nowoczesne rozwiązania techniczne i regularne wymiany pojazdów na nowsze modele, zgodne z obowiązującymi normami europejskimi” – mówi Marcin Dopierała, Dyrektor Logistyki JMP. – „Średni wiek naszego pojazdu to niecałe 4 lata, a nasza flota wzbogaca się co roku o ponad 100 nowych ciężarówek. Pojawienie się pierwszego hybrydowego samochodu ciężarowego Fuso Canter Eco Hybrid to przykład innowacji szczególnie ważny w przypadku aglomeracji miejskich, gdzie dostosowanie pojazdu do miejsca realizacji dostaw ma wyjątkowe znaczenie”.

Zaawansowany wysokowydajny napęd hybrydowy

 Podstawą dużej ekonomiczności nowego modelu Canter Eco Hybrid jest zaawansowana, wysokowydajna technologia napędu hybrydowego. Bazuje ona na konstrukcji równoległego napędu silnikiem spalinowym z dodatkowym silnikiem elektrycznym pomiędzy sprzęgłem a skrzynią biegów.

Z modelu Canter o konwencjonalnym napędzie dieslowskim pochodzi nowoczesny czterocylindrowy, turbodoładowany silnik wysokoprężny typu 4P10 o pojemności trzech litrów, mocy 110 kW (150 KM) i maksymalnym momencie obrotowym równym 370 Nm przy 1320-2840 obrotach na minutę..

Jeśli chodzi o silnik elektryczny Cantera Eco Hybrid, mamy do czynienia z silnikiem synchronicznym o mocy 40 kW. Maksymalny moment obrotowy wynosi 200 Nm. Pracuje on — co typowe dla silnika elektrycznego — od samego rozruchu w pełnym zakresie momentu obrotowego. Zakres obrotów użytecznych silnika chłodzonego płynem ATF ze skrzyni Duonic  jest znacznie większy niż wcześniej.

Silnik elektryczny pobiera potrzebną energię z akumulatorów litowo-jonowych. Składają się one z dziewięciu modułów. Akumulatory chłodzone są powietrzem i znajdują się w stabilnej obudowie po lewej stronie pomiędzy osiami. Ich pojemność wynosi  2kWh , a ważą tylko 63,5 kg.

W transporcie dystrybucyjnym napęd hybrydowy pozwala oszczędzić nawet 23 procent paliwa

Podstawowy warunek potrzebny do osiągnięcia sukcesu na rynku został spełniony: Canter Eco Hybrid zużywa nawet 23 procent mniej paliwa niż jego odpowiednik z napędem konwencjonalnym. Biorąc pod uwagę relatywnie niewielką dopłatę za napęd hybrydowy, zakup modelu Canter Eco Hybrid amortyzuje się w przypadku pokonywania przeciętnych dystansów już po kilku latach. Jednocześnie środowisko naturalne jest odciążone o kilka ton CO2 i narażone na znacznie mniejszą emisję hałasu

Mniejsze zużycie paliwa i hałas dzięki ruszaniu z wykorzystaniem silnika elektrycznego

 Podstawą strategii jazdy Canter Eco Hybrid jest ruszanie z miejsca  wyłącznie za pomocą silnika elektrycznego  i tym samym bezgłośne poruszanie. Po przekroczeniu prędkości 10 km/h dołączany jest silnik dieslowski. Poniżej tej prędkości pracuje on na biegu jałowym i zasila agregaty dodatkowe.

W zależności od zapotrzebowania na moc silnik elektryczny wspiera dieslowski w trakcie przyspieszania również w przypadku większych prędkości. System  start-stop (ISS)  wyłącza silnik diesla, gdy pojazd stoi – to kolejna funkcja mająca na celu obniżenie zużycia paliwa i zmniejszenie emisji spalin.

Kierowca pojazdu Canter Eco Hybrid cały czas otrzymuje informacje o trybie jazdy oraz o stopniu naładowania akumulatorów – pojawiają się one na wielofunkcyjnym wyświetlaczu w kabinie.

Olbrzym pod względem nośności również z napędem hybrydowym

 Oprócz ekonomiczności i przyjazności dla środowiska Canter Eco Hybrid punktuje także dzięki swojej nośności. Dodatkowa masa napędu hybrydowego wynosi zaledwie około 155 kg. Ładowność Cantera – uważanego za olbrzyma – jest zaskakująco duża także wtedy, gdy wyposażony jest on w napęd hybrydowy.

Przekazany Biedronce egzemplarz posiada dopuszczalną masę całkowitą 7,49 t. Nośność jego podwozia wynosi 4.845 kg, co w połączeniu z zabudową chłodniczą marki Schmitz o masie 1.942 kg, pozostawia niemal 3 tony ładowności. Tym samym Canter Eco Hybrid zostawia w tyle  wszystkie samochody ciężarowe z napędem konwencjonalnym z tej samej klasy masy całkowitej.

 

źródło: Mercedes-Benz Polska