Sztuczna inteligencja w Empiku. Grupa Empik z każdym kolejnym rokiem coraz mocniej zaznacza pozycję lidera sprzedaży wielokanałowej. 15 nowych sklepów, w sumie 289 otwartych salonów w całej Polsce. Z takim wynikiem marka zakończyła rok 2020, utrzymując tym samym tempo ekspansji określone na lata 2019-2023. W 2021 roku otworzy ok. 20 nowych salonów i 10 sklepów Papiernik by Empik. W identyfikacji lokalizacji z największym potencjałem Empik korzysta ze sztucznej inteligencji, w oparciu o innowacyjne modele opracowane i wdrożone przez wewnętrzny Zespół Data Science.

Ścieżka rozwoju

W 2020 roku Empik skoncentrował się na zagęszczeniu liczby salonów w dużych miastach. Równolegle rozwijał sieć o mniejsze miejscowości (powyżej 15 tys. mieszkańców), w których dotychczas nie był obecny lub posiadał pojedyncze sklepy.

Sztuczna inteligencja pomaga Empikowi otwierać nowe salony - półki z książkami i zabawkami w sklepie.
Sztuczna inteligencja pomaga Empikowi otwierać nowe salony

Data Science w planowaniu ekspansji

W 2020 roku Zespół Data Science Empiku opracował i wdrożył innowacyjny model, który przewiduje, jak będą działać sklepy w danych lokalizacjach. 2021 rok przyniesie otwarcia pierwszych salonów, które pojawią się w miejscach wytypowanych przy pomocy zaawansowanych algorytmów. Jak podkreślają przedstawiciele Empiku – zaawansowana analiza pozwala zoptymalizować inwestycje w nowe salony, zwiększając efektywność rozwoju. Ten autorski model dostarcza rekomendacji i pomaga zidentyfikować sklepy o wysokim potencjale i wydajności. Analizuje szereg zależności i moc predykcyjną. Bierze pod uwagę kilkaset czynników. Zarówno wewnętrznych, m.in. historię wyników poszczególnych formatów sklepów – oraz zewnętrznych, jak np. dane demograficzne czy geolokalizacyjne. Projekt jest obecnie w fazie pilotażu, jednak już teraz pozwala na oszacowanie danych z dokładnością wyższą o 35% niż w ramach stosowanych wcześniej procesów. Z tego typu pionierskich rozwiązań data science korzystają także pozostałe działy firmy.

Sztuczna inteligencja i wielokanałowy rozwój

Nowe salony to nie tylko rozwiązania, które mają zapewnić wygodny dostęp do kultury i rozrywki. Stanowią także zagęszczenie mapy odbioru bezpłatnych zamówień i rezerwacji z Empik.com. W 2020 roku platforma intensywnie się rozwijała. Notowała dwu-, a nawet trzycyfrowe wzrosty, a oferta przekroczyła w sumie 2,5 miliona produktów. Nie tylko w modelu sprzedaży własnej, ale również via marketplace.

Źródło: EMPIK