Sektor spożywczy i drobny handel skorzysta na tarczy branżowej. W projekcie tzw. antykryzysowej tarczy branżowej przewiduje się m.in. zwolnienie ze składek i postojowe dla przedsiębiorców handlujących na targowiskach. Proponowane jest również zawieszenie na rok opłaty targowej, która stanowi obecnie poważne obciążenie dla przedsiębiorców.

Sektor spożywczy i drobny handel skorzysta na tarczy branżowej- Jarosław Gowin przy stole konferencyjnym, za nim flagi, przed nim mikrofon. Widok z boku.
Sektor spożywczy i drobny handel skorzysta na tarczy branżowej

XIII edycja Forum Rynku Spożywczego i Handlu, z udziałem przedstawicieli branży spożywczej, ze względu na zagrożenie epidemiczne, odbyła się w formie wideokonferencji.

Wicepremier Gowin podkreślił, że przed branżą spożywczą i handlem stoją nowe wyzwania. Jednym z nich jest odchodzenie od handlu stacjonarnego na rzecz zakupów internetowych. Od wybuchu pandemii 63 proc. konsumentów kupuje artykuły spożywcze online. Dlatego powstał rządowy projekt „Przenieś swoją firmę do Internetu. Zarabiaj na e-handlu”, skierowany do mikro, małych i średnich przedsiębiorców, którzy mają sklepy stacjonarne. Partnerami są najwięksi polscy operatorzy sprzedaży online

Dodał także, że w związku ze zmianami charakteru sprzedaży – firmy powinny inwestować w cyfrowy rozwój i technologiczną modernizację, aby zachować konkurencyjność, dostosować się do nowych warunków oraz zapewnić najwyższe standardy bezpieczeństwa sanitarnego.

Sektor spożywczy – jeden z głównych filarów gospodarki

Polski sektor spożywczy jest jednym z najważniejszych i najmocniejszych filarów naszej gospodarki. Jego atutami są produkty wysokiej jakości, konkurencyjne koszty produkcji i pracy, wykwalifikowana kadra oraz wieloletnia tradycja.

Polska to także jeden z największych producentów żywności w Europie. Udział rodzimych producentów w unijnym sektorze spożywczym wynosi aż 9 proc. Sektor ten zatrudnia niemal 400 tys. osób.

Eksport produktów spożywczych na plusie

W 2019 r. polski eksport produktów spożywczych po raz pierwszy przekroczył barierę 30 miliardów euro. Pomimo pandemii koronawirusa branża spożywcza odnotowuje bardzo dobre wyniki – w pierwszych 8 miesiącach bieżącego roku jej eksport wyniósł 21,9 miliardów euro, co jest wzrostem o 6 proc. w stosunku do analogicznego okresu ubiegłego roku.

Polscy eksporterzy mogą liczyć na wsparcie Grupy Polskiego Funduszu Rozwoju, Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu oraz Korporacji Ubezpieczeń Kredytów Eksportowych. Otrzymują oni także pomoc dla działań promocyjnych za granicą z programu „Promocja gospodarki w oparciu o polskie marki produktowe – Marka Polskiej Gospodarki – Brand” oraz na organizację narodowych stoisk informacyjno-promocyjnych podczas wydarzeń branżowych

Indywidualni przedsiębiorcy mogą otrzymać szerokie wsparcie na promocję ich wyrobów na rynkach zagranicznych z projektu „Go to Brand”. Jest to dofinansowanie udziału w targach, wystawach, misjach gospodarczych lub konferencjach zagranicznych oraz na pokrycie kosztów uzyskania certyfikatów wyrobów eksportowych. Istnieje także możliwość uzyskania sfinansowania kosztów konsultanta doradzającego jak wypromować firmę za granicą.

gov.pl