Polska branża gier to dobro narodowe i eksportowe. Gry komputerowe, a dokładniej gamedev (video game development), to stosunkowo młody i jednocześnie najdynamiczniej rozwijający się obecnie segment przemysłu kreatywnego. Z raportu „The game industry of Poland” wynika, że w 2019 roku dochody ze sprzedaży polskich gier przekroczyły 2,1 mld złotych. W Polsce gry produkuje obecnie ponad 440 firm , które zatrudniają 9,7 tys. osób. Co roku do graczy trafia ok. 480 nowych polskich produkcji, a 96 proc. sprzedaży to eksport. Raport na temat branży gier w Polsce przygotowała Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości przy wsparciu Ministerstwa Rozwoju, Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Game Industry Conference oraz Indie Games Polska.
Na przestrzeni ostatnich kilkunastu lat branża gamedev rozwinęła się na niewyobrażalną skalę. Biorąc pod uwagę fakt, że ludzie coraz częściej poszukują rozrywki w świecie wirtualnym, jej dalsze perspektywy rozwoju wydają się być równie optymistyczne. Rocznie gamedev w Polsce notuje wzrosty o ok. 30 proc., a w samym 2019 r. dochody ze sprzedaży polskiej branży gier przekroczyły 2,1 mld złotych.
Polska branża gier
Szacuje się, że w naszym kraju jest 16 mln graczy. Jednak polskie gry wzbudzają zainteresowanie nie tylko nad Wisłą. Eksport składa się aż na 96 proc. przychodów branży gamedev. Wynika to z dużej globalizacji tego sektora. Wartość światowego rynku gier wzrośnie w 2020 r. o 9 proc. w ujęciu rocznym i osiągnie 159,3 mld dolarów. Na tę kwotę składa się 77,2 mld przychodów z gier mobilnych. Ponadto 45,2 mld z tych na konsole i 36,9 mld z gier na PC. W 2023 roku wartość rynku może wynieść nawet 200 mld dol. Połowa wydatków na gry w 2020 roku pochodzi z Chin i Stanów Zjednoczonych. Trzecim największym rynkiem gamingowym jest Unia Europejska. Twórcy raportu oceniają, że Polska jest siódmym największym rynkiem gier PC.
Mocna pozycja na rynku pracy i giełdzie
W Polsce działają obecnie 440 studia produkujące gry. W porównaniu do 2017 r., upadło 120 z nich, ale na to miejsce powstało 160 nowych. Natomiast w branży gier pracuje obecnie ponad 9,7 tys. osób. Większość zespołów jest niewielkich, 40 proc. firm zatrudnia od 6 do 16 osób. W niewielu mniej (39 proc.) pracuje 5 i mniej osób. Co dziesiąte przedsiębiorstwo ma zespoły liczące 40 i więcej pracowników. Tylko 10 producentów zatrudnia ponad 200 osób.
Gamedev jest obecny na warszawskiej Giełdzie Papierów Wartościowych, gdzie notowane są 44 spółki. W lipcu 2020 r. ich kapitalizacja wyniosła 11,7 mld zł. Najwyżej wycenianą spółką jest CD PROJEKT (8,66 mld dolarów). Na drugim miejscu znalazł się Ten Square Games (887 mln dolarów), pozycję na podium zajął też PlayWay (736 mln dolarów). Co ciekawe, więcej firm z branży gamingowej można znaleźć tylko na Tokijskiej Giełdzie Papierów Wartościowych.
Należy jednak pamiętać, że 90 proc. podmiotów z branży gamedev funkcjonuje poza GPW. Zalicza się do nich na przykład Huuuge Games i Techland, czyli druga i trzecia największa firma w branży. Nienotowane firmy generują aż 45 proc. przychodów całego sektora i aż 71 proc. miejsc pracy.
Co wyróżnia rodzime gry?
Z roku na rok polskie gry stają się nie tylko popularniejsze, ale również bardziej rozbudowane. Zarówno w warstwie wizualnej jak też merytorycznej. W 2019 r. najwięcej z nich ukazało się na Nintendo Switch (133, w porównaniu do 69 w 2018 roku) i na PC (99, czyli o jedną mniej niż w 2018). Na fanów VR czekały 33 gry. Polscy producenci wydali 25 gier na Xbox One i 23 na PlayStation 4. Ponadto po około stu na każdej z dwóch platform mobilnych.
Nadal zdecydowana większość Polaków wybiera gry na komputery PC. Zauważyć można, że im mniejsze studio, tym bardziej prawdopodobne, że w pierwszej kolejności firma wyprodukuje grę na PC. Dopiero potem developerzy zaprezentują klientom wersję na konsole. Polską specjalnością są także symulatory czy gry wykorzystujące fotogrametrię, czyli technikę zajmującą się odtwarzaniem kształtów, rozmiarów i wzajemnego położenia obiektów w terenie na podstawie zdjęć. Coraz więcej producentów, zachęconych sukcesem „Wiedźmina”, decyduje się na gry z segmentu AAA, czyli te o najwyższych budżetach przeznaczonych na produkcję i promocję.
Źródło: PARP