Dynamiczny rozwój zaawansowanych technologii w połączeniu z rosnącą, kolektywną świadomością konsumentów to motyw przewodni najnowszego raportu Cyfrowa transformacja – marketing nowej ery. Sprawdź, w jaki sposób zmieniające się relacje między konsumentami a markami kształtują rynki i bądź gotowy na nadchodzące zmiany.
Na czym polega cyfrowa transformacja?
Według analizy International Data Corporation aż 65% przedstawicieli europejskich firm nie słyszało o istocie digital transformation. Jak się okazuje to znacznie głębsze i szersze pojęcie niż cyfryzacja, która jest stricte związana z rozwojem technologii. Ten zagraniczny termin oznacza przede wszystkim zmianę technologiczno-społeczną, polegającą na tworzeniu się nowych relacji rynkowych.
Nieznane dotychczas sposoby komunikacji i interakcji między człowiekiem a marką związane są z ewolucją społeczności konsumenckich i dynamicznego rozwoju sztucznej inteligencji. – Rozwój takich trendów jak voice search, nowe sposoby płatności bezgotówkowych, sztuczna inteligencja, zakupy bezobsługowe, AR i VR dostarczają całą gamę nowych możliwości dotarcia do klientów. Na bazie nowych technologii i automatyzacji rozwinął się, chociażby marketing konwersacyjny – mówi Izabela Kaczmarska, Strategic Planner w agencji reklamowej PA.
Czego oczekują klienci nowej ery i jak reagują na to marki?
Nowoczesne rozwiązania służą zarówno konsumentom, jak i markom. Firmy poprzez wdrażanie udogodnień dla klientów takich jak np. aplikacje zakupowe w sklepach bezobsługowych, zyskują więcej możliwości na zbieranie szczegółowych danych na temat swoich klientów, a ci z kolei, mogą w łatwy, wygodny i niewymagający stania w długich kolejkach sposób dokonać płatności. Cyfrowa transformacja opiera się na innowacjach w sposobie sprzedaży i kontaktu z klientami na każdym etapie ścieżki zakupowej.
Przeczytaj także:
Firmy muszą być gotowe na wdrażanie zmian, a ich tempo podyktowane jest przez pokolenie X i Y, którzy w 2025 roku będą stanowić 75% całego społeczeństwa. Dla tych grup społecznych, a szczególnie post-millenialsów urodzonych „ze smartfonem w ręku” kluczowe stają się takie aspekty jak ekologia, społeczna odpowiedzialność oraz budowanie bliskich relacji, nie tylko z najbliższym otoczeniem, ale także z markami w świecie cyfrowym. Przesyceni agresywnymi reklamami konsumenci coraz częściej zwracają uwagę na autentyczność marki. Właśnie ten czynnik przyczynił się do wzrostu popularności mikro-influencerów. W przyszłości marketingu nie ma miejsca na sztuczną, nachalną perswazję.
W dynamicznie zmieniającym się otoczeniu ważne jest dostarczanie usług szybko i bezproblemowo. Konsumenci oczekują wygodnych form płatności i transparentnych zasad w relacji z marką. Firmy, które chcą odnieść sukces w digitalowej przyszłości muszą być nastawione na stałe monitorowanie otoczenia i dostosowywanie swoich strategii do pojawiających się trendów w jak najkrótszym czasie.
Źródło: International Data Corporation