Konto osobiste przyjazne jak pies, szybkie jak gepard, a może zmienne jak kameleon? O to, z jakim zwierzęciem kojarzy się Polakom rachunek osobisty, zapytał Bank Zachodni WBK w badaniu przeprowadzonym przez ARC Rynek i Opinia. Najwięcej osób (24%) wybrało psa, który symbolizuje przyjazne użytkowanie i towarzyszenie każdego dnia. Na drugim miejscu znalazł się lew (21%) kojarzony z bezpieczeństwem, a na trzecim kameleon (19%) reprezentujący elastyczność i dopasowanie. Najwolniejszy w stawce okazał się gepard, który zebrał zaledwie 7% głosów.
Rachunek osobisty powinien być przede wszystkim przyjazny niczym najlepszy przyjaciel człowieka – pies. Na takie skojarzanie wskazało 23% badanych. Jednocześnie konto powinno stać na straży bezpieczeństwa finansów jak bajkowy król zwierząt (21% głosów) i niczym kameleon dostosowywać się do zmieniającej się sytuacji – życiowej czy aktualnej pory roku (19%).
Płeć nie wpływa na skojarzenia…
TOP3 skojarzeń zwierząt z rachunkiem osobistym nie różnicuje się ze względu na płeć. Kobiety i mężczyźni oddali po tyle samo głosów na psa i lwa, zaś różnica dotycząca kameleona jest niewielka (mężczyźni – 20%, kobiety – 17%). Wynika z tego, że w przypadku zwierząt oczekiwania kobiet i mężczyzn są wyjątkowo zbieżne.
…ale wiek i wykształcenie robią różnicę
Osoby z wyższym wykształceniem zdecydowanie częściej niż pozostałe wskazały, że konto powinno być pracowite jak pszczoła i zapewniać klientowi benefity m.in. w postaci zwrotów za rachunki czy zakupy (24%). Natomiast osoby z podstawowym wykształceniem najczęściej wskazywały psa (27%).
Widoczne różnice w preferencjach dotyczących rachunku osobistego występują też w poszczególnych grupach wiekowych. Najmłodsi (18-24 lata) uważają, że najistotniejsze jest regularne oszczędzanie. Dla 18% z nich najbardziej adekwatnym zwierzęciem jest chomik, który na robieniu zapasów zna się najlepiej. Osoby w wieku 25-34 lata jako najważniejsze wskazały bezpieczeństwo swoich oszczędności, które z kolei najmniej głosów zebrało u ankietowanych w przedziale 35-44 lata. Według nich konto powinno być przede wszystkim przyjazne jak pies (31%) oraz pracowite jak pszczoła (21%). Najstarsi ankietowani (45-55 lat) również preferują psią przyjaźń (27%), natomiast za najmniej istotne uznali chomikowanie pieniędzy i szybkość geparda przy transakcjach finansowych (po 7%).
Inspiracją do badania skojarzeń zwierząt z rachunkiem osobistym jest realizowana przez Bank Zachodni WBK strategia marki „Bank Jaki Chcesz”. Klienci banku, którzy założą Konto Jakie Chcę z kartą Dopasowaną mogą sami decydować o tym, jaki charakter ma mieć ich rachunek. Lubiący „chomikować” oszczędności mogą wybrać pakiet automatycznego oszczędzania, a ceniące zmiany „kameleony” mogą w prosty sposób włączać i wyłączać odpowiednie funkcje.
Metodologia badania:
Badanie zostało zrealizowane przez instytut badawczy ARC Rynek i Opinia metodą wspomaganych komputerowo wywiadów indywidualnych (CAWI) na próbie 400 respondentów w sierpniu 2017 roku.