Pracownicy odchodzą z wielu powodów. Z jakich najczęściej, postanowił sprawdzić GoWork.pl, największy w Polsce portal opinii o pracodawcach. Przeprowadził anonimową ankietę wśród swoich użytkowników, których zapytał o powody dla których najczęściej zmieniają pracę. Co więc sprawia, że pracownik chce odejść do innej firmy? Sprawdźcie!
Wynagrodzenie: Mediana wynagrodzeń w Polsce wciąż rośnie, ale pamiętajmy o tym, że statystyka bywa zgubna. Zarobki wielu osób nie przekraczają wysokości minimalnego wynagrodzenia, trudno więc oczekiwać od nich zadowolenia z tego powodu. 41.4 proc. osób biorących udział w ankiecie GoWork.pl to właśnie zarobki uznało za najczęstszą przyczynę odejścia z pracy. Jeżeli więc szefowi zależy na pracowniku, powinien zapewnić mu godną pensję, najlepiej nieco wyższą niż ta, jaką może zaproponować konkurencja.
Brak uznania zasług: 17,43 proc. pracowników stwierdziło, że odchodzą z pracy, gdy czują się niedoceniani. Niewiele rzeczy tak negatywnie wpływa na morale pracowników, jak brak uznania. Dobra praca zawsze powinna być zauważona i doceniona. Sposobów na podziękowanie jest wiele – czasem wystarczy osobista pochwała z ust szefa, ale wszelkie dodatkowe premie są mile widziane.
Brak szans na wykorzystanie swoich umiejętności: Pracownicy odczuwają nie tylko satysfakcję,ale i dumę kiedy mogą pokazać swój talent i umiejętności. Jeżeli mogą się rozwijać poprzez szkolenia i uczestnictwo w różnych aktywnościach, rośnie ich przywiązanie do firmy. W innym przypadku, znajdą firmę, która umożliwi im zdobywanie doświadczenia. Poznaj więc swoich pracowników i wspólne zaplanujcie ścieżkę rozwoju.
Niejasna sytuacja finansowa firmy: A dokładniej mówiąc – niestabilność finansowa. Umowy śmieciowe, nieregularne wypłaty, zwolnienia, zamrożenie podwyżek, zła prasa itp. skutkuje spadkiem zaufania pracowników wobec pracodawcy i niemal zawsze przekłada się na dużą rotację pracowników. 11, 84 % badanych potwierdziło, że brak poczucia bezpieczeństwa sprawia, że zaczynają poszukiwania nowej pracy. Jeżeli firma rzeczywiście przechodzi jakieś kłopoty, jedyne co możesz zrobić to uczciwie powiedzieć o tym pracownikom. Im najbardziej zależy, by ich pracodawca miał stabilną pozycję, więc mogą pomóc przetrwać firmie ten ciężki czas. Dzięki szczerości zyskasz też ich szacunek i przynajmniej część z nich postanowi zostać.
Zbyt wiele obowiązków: Nikt nie chce się nudzić w pracy. Naprawdę. Każdy chciałby mieć pracę, której wykonywanie sprawia mu przyjemność. Pracodawca powinien umieć wydobyć z pracowników ich najlepsze kompetencje, pomóc odnaleźć pasję i przekuć ją na sukces swojej firmy. Powinien też wiedzieć, że istnieje pewien limit, którego nie można przekraczać. Jeżeli nałożymy na pracowników zbyt wiele obowiązków, z których nie będą się w stanie wywiązać nawet przy najlepszych chęciach, negatywnie odbije się to na ich pracy i motywacji.
Relacje z przełożonym: Pracownicy nie oczekują przyjaźni ze strony swojego szefa, ale chcą by wzajemne relacje były dobre. W innym przypadku współpraca staje się uciążliwa. Wzorowy przełożony wyznacza kierunek działania firmy, jest łącznikiem, który przekazuje wszelkie informacje, możemy liczyć na jego pomoc w celu wszelkich ustaleń. Zdarza się jednak, że szef nie docenia własnych pracowników, albo po prostu „brak chemii” sprawia, że codzienna koegzystencja jest dla pracownika formą kary. Jeżeli ta sytuacja nie zostanie w porę zauważona i nie zostanie podjęta próba jej naprawienia, firma może stracić dobrego pracownika.
Brak poczucia misji: Wszyscy chcemy robić coś wartościowego, dlatego firmy z misją są tak cenione. W organizacjach, w których pracownicy w ramach swoich obowiązków pracują nad stworzeniem leku chroniącego ludzkość przed nowotworami, zadanie jest dosyć proste, jeżeli nie warto przybliżyć sobie termin Społeczna Odpowiedzialność Biznesu i wprowadzić go w życie. Joanna Tyszka, Dyrektor Biura Zarządzania Zasobami Ludzkimi w Grupie LOTOS w wywiadzie dla GoWork.pl wyjaśnia – Czujemy się odpowiedzialni również za rozwiązywanie problemów społecznych. Wspólnie z Fundacją Rozwoju Uniwersytetu Gdańskiego oraz Stacją Morską w Helu, Grupa LOTOS realizujemy program „Pomagamy bałtyckiej przyrodzie”. Oprócz działań chroniących zagrożone gatunki oraz doposażanie ekwipunku badawczego, firma wspiera edukację ekologiczną i propaguje wiedzę na temat różnorodności biologicznej Bałtyku. Od lat od lat pomagamy też trójmiejskim szpitalom. Podobne działania może rozpocząć każdy, nieważne czy w skali lokalnej czy globalnej.
Brak jasnego kierunku w jakim zmierza firma: Managerowie powinni informować pracowników o misji i planach firmy. Warto wysłuchać każdego z pracowników i przedyskutować znaczenie jego pracy, wyjaśnić jak jego działania wpływają na rozwój przedsiębiorstwa. Tam gdzie ilość informacji jest niewystarczająca rodzą się domysły i plotki. To z kolei może wywołać niepewność Pracownikom często brakuje poczucia integracji z firmą, a lubią czuć się częścią mechanizmu, wtedy ich starania i motywacja jest większa.
Nie przestrzeganie czasu pracy: Pokaż swoim pracownikom, że szanujesz ich czas. Pamiętaj, że poza pracą mają też własne życie, rodziny, przyjaciół. Nadgodziny od czasu do czasu każdy może zrozumieć, ale nadużywanie terminu „elastyczny czas pracy” jest po prostu nie na miejscu. Przemyśl też formułę spotkań i komunikacji – powinny odbywać się tylko gdy są potrzebne, a ich formuła powinna być zwięzła i treściwa.
Relacje z kolegami z pracy: Komentarze na GoWork.pl jednoznacznie pokazują, że jednym z najważniejszych czynników, często istotniejszym niż warunki zatrudnienia jest atmosfera w pracy. Dobre relacje ze współpracownikami powodują, że czas spędzany w pracy jest przyjemny. Zresztą, gdy odchodzimy z pracy, to właśnie kolegów wymieniamy jako element, którego najbardziej będzie nam brakować. Aby zmniejszyć rotację pracowników, warto więc położyć większy nacisk na dobre relacje w zespole.