Już po raz 10. Sukces Pisany Szminką szuka najlepszych przedsiębiorczyń w Polsce. W X – jubileuszowej edycji – na kandydatki i kandydatów czeka aż 10 kategorii i cenne nagrody. W konkursie nagradzane są najbardziej przedsiębiorcze Polki – te, które odważnie realizują projekty biznesowe, społeczne, naukowe i kulturalne oraz Polacy – mężczyźni, którzy działają na rzecz wzmacniania roli kobiet w biznesie i budowania różnorodności. Przez ostatnie 10 lat nagrodzonych zostało ponad 100 kobiet, a tytuł Bizneswoman Roku zdobyły m.in. Monika Żochowska i Ewa Dudzic, twórczynie firmy Phenicoptere i marki GLOV czy Zuzanna Sielicka-Kalczyńska i Julia Sielicka-Jastrzębska, twórczynie Whisbear.
Od początku misją konkursu jest promowanie dobrych praktyk, sukcesów kobiet na skalę ogólnopolską, wspieranie ich w rozwoju własnych firm i pomysłów oraz włączanie w dyskusję o zmianach mężczyzn na kluczowych stanowiskach – tak, by mogły one następować szybciej. Konkurs Bizneswoman Roku co roku cieszy się ogromnym zainteresowaniem mediów i środowiska biznesowego. Konkurs wpierają takie osobowości jak dr Irena Eris, dr Ewa Rumińska-Zimny, Kamila Kaliszyk (Mastercard), Anna Solarek (Coca-Cola), Dorota Haller (Huawei), Anna Lewandowska, Przemysław Gdański (BGŻ BNP Paribas), Łukasz Zembowicz (DPD), Jarosław Dąbrowski (IGT). W tym roku odbędzie się wyjątkowa, bo 10. jubileuszowa edycja.
– Z ogromną ciekawością i radością obserwuję zmiany, jakie dokonały się przez ostatnią dekadę. Kiedy 10 lat temu tworzyłam konkurs, kobiety były często pomijane, a o ich sukcesach w biznesie mówiło się mało. Ale kropla drąży skałę. Każdy nagłośniony sukces kobiety stawał się inspiracją dla innych, dodawał im odwagi do działania, mnie zaś motywował do jeszcze intensywniejszych działań i szerzenia idei. Teraz jest czas kobiet. Kobiety zostają prezeskami, dyrektorkami, wchodzą do zarządów, budują firmy międzynarodowe. Cieszę się, że dostrzegają to także mężczyźni. Naszymi działaniami włączamy ich do rozmowy i pokazujemy, jak ważne jest wspieranie kobiet. Lepsze wykorzystanie talentów kobiet to inwestycja, która opłaca się i firmom, i gospodarce – mówi Olga Kozierowska, prezeska Fundacji Sukcesu Pisanego Szminką i twórczyni konkursu.
Nowości w X edycji
Kategorie konkursowe w tym roku jeszcze lepiej odzwierciedlają różnorodność projektów tworzonych przez kobiety. W konkursie mogą zaistnieć zarówno duże firmy, które osiągają przychód powyżej 10 milionów złotych rocznie, jak i start-upy, czy też mniejsze, lokalne biznesy, które pozwalają kobietom spełniać się zawodowo i realizować własne pomysły. Poza kategoriami znanymi z poprzednich edycji – Start-up Roku (partnerem kategorii jest BGŻ BNP Paribas), Liderka w Nowych Technologiach (partnerem kategorii jest IGT Polska), Nauka i Biznes czy Kobieta Sztuki, pojawiają się nowe. Kategoria Moja Firma zmieniła się w Biznes Roku, z podziałem na firmy większe i mniejsze. Partnerem tej kategorii jest DPD Polska. Na laureatkę czeka cenna nagroda – studia MBA ufundowane przez Program Executive MBA@UW. Kategoria Pomysł na Biznes zmieniła się w Pomysł na Start/Biznes lokalny (partnerem kategorii jest Coca-Cola Poland Services). Wraca również kategoria Działalność społeczna, w której honorujemy kobiety, działające na rzecz innych. Patronką tej kategorii została Anna Lewandowska. Nową kategorią jest Grand Prix: Inspiratorka Roku – nagrodzona w niej zostanie kobieta, która przez ostatnią dekadę w szczególny sposób wspierała i inspirowała kobiety do działania, walki o swoje marzenia i realizowanie swoich pomysłów. Partnerem tej kategorii jest Huawei.
Aspekt wspierania kobiet oraz budowania różnorodności jest ważnym kryterium w dwóch innych kategoriach – Female Champion of Change oraz Male Champion of Change (partnerem tej kategorii jest Mastercard). Tu nagradzane są osoby, działające na rzecz wzmacniania roli kobiet w biznesie, mające bezpośredni wpływ na zmianę kultury i polityki w swoich firmach.
Niespełna 10% kobiet w Polsce zajmuje wyższe stanowiska
– Każde działanie mające na celu wspieranie rozwoju kobiet, ich karier, inspirowanie ich do osiągania sukcesu jest ważne i potrzebne. W Polsce pod tym względem jest jeszcze wiele do zrobienia. Zgodnie z wynikami raportu „Polka na rynku pracy” trzy czwarte ankietowanych spotkało się z sytuacją nierównego traktowania kobiet w pracy. Połowa pań, które wzięły udział w badaniu uważa, że w naszym kraju, ogólnie rzecz biorąc, lepiej jest być mężczyzną niż kobietą. Dziwne? Niekoniecznie, patrząc na przykład, jak rozkłada się procentowo udział kobiet i mężczyzn w zajmowaniu wyższych stanowisk – w przypadku kobiet to niespełna 10%. A na różnych stanowiskach kobiety są gotowe podejmować wyzwania biznesowe i na pewno nie brakuje im przedsiębiorczości – tłumaczy Bartosz Ciołkowski, dyrektor generalny polskiego oddziału Mastercard, partnera strategicznego konkursu Sukces Pisany Szminką Bizneswoman Roku.
Według najnowszego rankingu dotyczącego przedsiębiorczości kobiet – Mastercard Index of Women Entrepreneurs – już 30,3% firm w Polsce jest zarządzanych przez kobiety. Jednocześnie, uprzedzenia związane z płcią są nadal żywe, utrudniając przedsiębiorczyniom rozwijanie ich firm.
– Takie inicjatywy jak konkurs Bizneswoman Roku, w który zaangażowaliśmy się już po raz trzeci, są niezwykle istotne, bo pomagają zmieniać rzeczywistość – dodaje Bartosz Ciołkowski.
Jak wziąć udział w konkursie?
Kandydatki mogą zgłaszać się samodzielnie lub – zostać nominowane przez osoby trzecie, które już zauważyły ich sukcesy i chciałyby, żeby docenili je także inni. Zgłoszenia oraz nominacji można dokonać poprzez formularz on-line na stronie www.bizneswomanroku.pl
Jeśli zgłoszenie nastąpi przez nominację od osób trzecich, kandydatka otrzyma maila z informacją o nominacji, linkiem do regulaminu oraz kategorii. Podejmując decyzję o starcie w konkursie, będzie musiała samodzielnie wypełnić formularz on-line we właściwej kategorii.
Zgłoszenia są przyjmowane w 5. kategoriach otwartych:
- Biznes Roku z dwiema podkategoriami: Firma: przychód poniżej 10 mln zł oraz Firma: przychód powyżej 10 mln zł ,
- Start-up Roku,
- Pomysł na Start/Biznes lokalny,
- Liderka w Nowych Technologiach oraz
- Działalność społeczna.
W kategoriach zamkniętych kandydatki nominowane są przez ekspertów, członków jury oraz Fundację.
Kto decyduje o wygranej?
Spośród wszystkich nadesłanych zgłoszeń, dedykowane loże ekspertów wybiorą finalistki w 5. kategoriach otwartych. Nowością tegorocznej edycji jest sesja pitchingowa dla każdej z nich, podczas której każda finalistka będzie miała „własne 5 minut” na przedstawienie swojego projektu. Laureatki z kolei wybierze jury, składające się z uznanych ekspertów ze świata biznesu, finansów, edukacji, któremu od 10 lat przewidzi dr Irena Eris. Ostatecznego wyboru zwyciężczyń jury dokona po zapoznaniu się ze zgłoszeniami i po rozmowach z finalistkami.
Zgłoszenia do tegorocznej edycji przyjmowane są do 20 listopada 2018.
O Konkursie
Konkurs Sukces Pisany Szminką Bizneswoman Roku od 10 lat nagradza sukcesy kobiet w biznesie, nauce i kulturze i nagłaśnia je na skalę ogólnopolską. Przed uczestniczkami otwiera możliwości rozwoju, pozyskania partnerów biznesowych oraz inwestorów. Jako pierwszy konkurs tego typu, nagradza także mężczyzn wspierających kobiety i politykę różnorodności. Wszystko po to, aby przyczynić się do wzmocnienia roli kobiet w życiu gospodarczym Polski.
Organizator
Fundacja Sukcesu Pisanego Szminką jest największą społecznością kobiet przedsiębiorczych w Polsce. Jej misją jest kompleksowe wspieranie kobiet, dostarczanie im fachowej wiedzy niezbędnej do rozwoju osobistego i zawodowego oraz motywowanie ich do podejmowania odważnych działań. Współzałożycielkami fundacji są: Olga Kozierowska oraz Olga Legosz. Fundacja koncentruje się na wzmacnianiu pozycji kobiet i zwiększaniu ich aktywności zawodowej, budowaniu różnorodności i wspieraniu młodych ludzi w rozwoju zawodowym i osobistym. Więcej informacji znajduje się na stronie: www.sukcespisanyszminka.pl oraz www.sukcestoja.pl.
Organizator: Fundacja Sukcesu Pisanego Szminką
Partner strategiczny: Mastercard
Partner wspierający: Coca-Cola Poland Services
Partnerzy kategorii: BGŻ BNP Paribas, DPD Polska, Huawei, IGT Poland
Partner edukacyjny: Microsoft
Partner merytoryczny: Deloitte
Partnerzy: Ambasada Australii, Shell, Teraz Polska, Program Executive MBA@UW, Vital Voices
Patroni medialni: Forbes, Wysokie Obcasy, chillizet, Polsat Cafe, Sukces Pisany Szminką