Jaka przyszłość czeka sektor mobilności osób? Dynamiczne zmian na rynku mobilności zachodzą od marca 2020 roku. Okres przejściowy między pandemią i „powrotem do normalności” jest szczególnie ważny dla sektora transportu osób. Jakie trendy i zjawiska będą nadawały rytm zmian na rynku?
Szczepienia, czyli światełko w tunelu
Rok 2020 można określić rokiem zakazów i ograniczeń w przemieszczaniu się. Jak podaje GUS, w trzecim kwartale minionego roku liczba przekroczeń granicy naszego kraju była niższa o 36,7% w porównaniu z analogicznym okresem 2019 roku. Początek 2021 roku przyniósł kilka zmian w tym zakresie. Przede wszystkim szczepienia. Programy szczepień ruszyły w wielu państwach na całym świecie. Istnieje zatem nadzieja, że już za kilka miesięcy podróżujący wyruszą na wakacje lub długi weekend bez obaw o zakażenie.
Technologie pozostaną kluczowe
Pandemia koronawirusa spowodowała przyspieszenie rozwoju nowoczesnych technologii w wielu dziedzinach – sektor mobilności osób nie jest tu wyjątkiem. Wzrosły zatem oczekiwania konsumentów odnośnie zastosowania nowoczesnych rozwiązań, takich jak aplikacje mobilne czy digitalizacja usług.
Popularność indywidualnych środków transportu
Pandemia koronawirusa zachęciła wiele osób do wyboru samochodu, czyli indywidualnego środka transportu, w miejsce tych zbiorowych. Była to jedna z metod na zmniejszenie ryzyka zarażenia wirusem. Mogliśmy to obserwować szczególnie w miesiącach letnich, kiedy – jak pokazują badania Avis Polska – 83% specjalistów zajmujących się turystyką i promocją w polskich samorządach zauważyło, że turyści znacznie częściej przybywali do ich destynacji autem.
Kupno usługi zamiast samochodu
Konsumenci coraz chętniej kupują usługę zamiast produkt. Ten trend obserwujemy w gospodarce od dłuższego czasu. Nie inaczej jest w sektorze mobilności osób. Zamiast kupować samochód, konsumenci będą coraz chętniej sięgać po ofertę „auta jako usługi” (ang. „car as a service”) i decydować się na różne formy wynajmu. Jest to spowodowane między innymi nowym systemem pracy w postpandemicznej gospodarce. Pracownicy biurowi, przyzwyczajeni do systemu home office będą wracać do biura. Jednak w systemie hybrydowym, łączącym pracę w domu i wykonywanie obowiązków w firmie.
Bezpieczeństwo przede wszystkim
Bezpieczeństwo zawsze odgrywało bardzo ważną rolę w sektorze mobilności. Ubiegły rok pogłębił to zjawisko. Z czasem coraz więcej osób będzie otrzymywało szczepienia. Jednak nawyki i zachowania, ukształtowane w czasie pandemii pozostaną z nami.
Ponieważ ciągle żyjemy w dość niepewnych czasach, klienci potrzebują elastyczności. Przede wszystkim po to, by móc zmienić czy adaptować ofertę, z której korzystają do ich obecnych potrzeb. Firma Avis zniosła opłatę w sytuacji anulowania rezerwacji samochodu. Tym samym dając klientom elastyczność i możliwość zdecydowania o ich planach bez obaw o poniesienie dodatkowych kosztów.
Podróże wewnątrz kraju i ukryte zakątki
Do czasu aż liczba zaszczepionych osób osiągnie odpowiednio wysoki poziom, może spodziewać się, że trend popularności podróży krajowych, zapoczątkowany w 2020 roku, będzie kontynuowany w 2021.
W 2020 roku wiele osób skłaniało się też ku podróżom do mniej popularnych i zatłoczonych miejsc. Przede wszystkim by podziwiać i odkrywać naturę. Jak pokazują dane serwisu Pinterest, o 40% wzrosła liczba wyszukiwani hasła „akcesoria do kampera”. O 165% wzrosła liczba wyszukiwań „łąki kwiatów”. Ponadto o 100% „para podziwiająca gwiazdy”. Dla osób, które chcą odkrywać ukryte zakątki, wynajem auta idealnym rozwiązaniem.
Źródło: Avis