Licząca 29 lat historia Mazdy MX-5 to nie tylko ponad 280 nagród zdobytych na wielu rynkach świata. To również historia upartego i konsekwentnego dążenia do tego, by zapewnić jedyne w swoim rodzaju doznanie prowadzenia samochodu, polegające na zrośnięciu się kierowcy i pojazdu w nierozerwalną całość. I jeszcze jedno: to rekordowo daleka droga, jaką Mazda przebyła jako producent, by stworzyć własny, niepodrabialny styl przyjemności z jazdy i odczuwania prowadzenia auta.
Pierwsza Mazda MX-5, przedstawiona publiczności w dniu 5 lutego 1989 r. na Salonie Samochodowym w Chicago, wzbudziła sensację. Inżynierowie i projektanci Mazdy skonstruowali lekki, zgrabny dwumiejscowy roadster. Łączył on klasyczne cechy swojego gatunku z ambitnymi rozwiązaniami technicznymi. Miał silnik umieszczony z przodu, napęd na tylne koła, zawieszenie przednie i tylne na parach wahaczy poprzecznych, doskonały międzyosiowy rozkład mas 50:50 i niskie momenty bezwładności, którym zawdzięczał maksymalną zwrotność. Uwieńczeniem tych cech była przystępna cena. Nic dziwnego, że model ten od razu stał się hitem rynkowym w wielu krajach.
Recepta na sukces Mazdy MX-5 polegała na umiejętnym i dobrze dobranym w czasie wypełnieniu luki pokoleniowej. Z jednej strony, model ten natychmiast przyciągnął starszych nabywców, którzy zetknęli się ze słynnymi samochodami sportowymi producentów europejskich z lat 50. i 60. Z drugiej strony, w krótkim czasie podbił serca nowego pokolenia. Młodsi kierowcy, którzy nie mieli podobnych doświadczeń, przeżyli prawdziwe zaskoczenie. Nagle odkryli, ile radości może dostarczyć małe i lekkie (955 kg[1]) auto sportowe, wprawdzie z silnikiem niedużego kalibru, za to fenomenalnie zwinne na drodze.
Zasadnicze cechy Mazdy MX-5 zostały świadomie podtrzymane w kolejnych generacjach tego modelu. Producent przyjął jako regułę, że wraz z wprowadzeniem generacji drugiej (w roku 1998), a następnie trzeciej (2005) i czwartej (2015, włącznie z modelem MX-5 RF z roku 2016) charakter MX-5 ma pozostać niezmieniony, a jej charakterystyczna sylwetka ma być łatwo rozpoznawalna nawet ze znacznej odległości.
W maju 2000 r., gdy wielkość produkcji MX-5 osiągnęła liczbę 531 890 egz., mała Mazda doczekała się wpisu do Księgi Rekordów Guinnessa jako najlepiej sprzedający się dwumiejscowy roadster w historii motoryzacji. W kwietniu 2016 r. jej łączna produkcja przekroczyła próg miliona egzemplarzy, czemu towarzyszyło uaktualnienie w księdze rekordów. Dzisiaj wielkość sprzedaży Mazdy MX-5 na całym świecie wynosi już ponad 1 055 000 sztuk.