Dobry pomysł na biznes internetowy nie musi się opierać na zupełnie nowym produkcie. Czasem wystarczy spojrzeć na nowo na rzecz, która jest znana od wielu lat. Mogą to być zarówno usługi przewozu ludzi, jak sposób wybierania ulubionego jedzenia, np. musli.
Współczesne narzędzia internetowe często w zaskakujący sposób wpływają na rozwój biznesu, który z kolei wpływa na coraz więcej dziedzin naszego życia. Rewolucje wydarzają się często w obszarach, do których często od dziesięcioleci przyzwyczajeni byliśmy do znanego schematu. Choć nie wszystkie przykłady są tak spektakularne, jak nowatorskie podejście do usług transportowych za pomocą aplikacji Uber, czy BlaBlaCar, to jednak wiele z nich ma na nas bezpośredni wpływ.
Twórcy platformy Mixit.pl postanowili zmienić sposób, w jaki myślimy o… musli. Bo, choć na półkach sklepowych mamy coraz większy wybór rodzajów mieszanek, to nigdy wcześniej nie mogliśmy w jednym miejscu zmieszać dokładnie tych składników, jakie chcemy w dokładnie takich proporcjach, w jakich lubimy. I nie chodzi jedynie o kwestie smakowe.
– Szybko okazało się, że Polacy najchętniej mieszają to, co ma pozytywny wpływ na zdrowie, czyli składniki bogate w substancje odżywcze, a unikają tych z cukrem i glutenem – mówi Tomasz Kępa, ekspert Mixit. Okazało się więc, że pomysłowy start-up o czeskich korzeniach, dał konsumentom nie tylko wybór smaku, ale też możliwość dbania o dietę, a więc i o swoje zdrowie.
Dietetyczny start-up
Pomysł na biznes założony przez świeżo upieczonych absolwentów studiów ekonomicznych – Marcina Wallnera i Tomasza Hubera był pozornie prosty – stworzyć platformę internetową, za pomocą której można online zmiksować z ponad 90. dostępnych na niej składników dowolną kombinację musli i kasz. Ostateczny kształt mieszanki wsypywanej do wirtualnej, a w kolejnym etapie do prawdziwej kolorowej tuby, zależy w całości od osobistych upodobań, smaków, czy też wymogów diety. Mieszanki mogą być bezglutenowe, niskocukrowe, czy np. bogate w błonnik. Jest też opcja dla mniej kreatywnych. Mogą oni wybrać gotowe mieszanki, plus różnego rodzaju zdrowe przegryzki i smakołyki, jak owoce liofilizowane, czy batoniki.
– Obaj studiowaliśmy ekonomię, ale też uprawialiśmy sport. Na studiach ciężko znaleźć czas na pożywne śniadanie, a bez tego ciężko zadbać o kondycję. Nasz pomysł na biznes był więc też pomysłem na to, jak to zmienić, wynikającym z osobistych doświadczeń – opowiada Marcin Wallner.
Cztery lata temu, po dużym sukcesie projektu w Czechach powstała polska platforma Mixit.pl, która szybko zyskała uznanie wśród osób aktywnych, dbających o swoją dietę. Choć zespół Mixit liczy dziś już 75 osób, a hala produkcyjna ponad 2 tysiące mkw., to założyciele nadal myślą o swojej firmie jako o rozwijającym się start-upie.
Tomasz Huber dodaje, że obaj wciąż starają się być jak najbliżej pierwszej linii całego procesu. Osobiście decydują o wprowadzaniu nowych składników, wybierają dostawców (w miarę możliwości lokalnych – np. jabłka, śliwki, truskawki czy jeżyny kupują w Polsce i Czechach) i inwestują w produkcję. Pierwszą i najważniejszą był zakup specjalnie zaprojektowanej ogromnej maszyny do odmierzania, ważenia i mieszania składników musli. Niedawno firma zakupiła np. własną maszynę do liofilizacji (czyli suszenia mrozem) owoców.
– Z tego co wiem, niewiele firm produkcyjnych ma własne urządzenie tego typu. Na pewno jesteśmy jedną z pierwszych firm w branży, która je posiada – mówi Tomasz Huber.
Z Internetu do domu
„Flagowym” produktem Mixit są mieszanki komponowane na indywidualne życzenie. W tym zawiera się sedno pomysłu i filozofia firmy. Działa to tak: po wejściu na stronę, wybieramy grafikę jednej z tub i zaczynamy ją wypełniać klikając w wybrane przez siebie składniki. System pokazuje, ile jeszcze miejsca zostało w tubie, ile kalorii już wsypaliśmy do środka i „zamyka” tubę, kiedy jest pełna. Wtedy możemy nazwać swoją mieszankę własną nazwą – ponieważ nazwa zostanie w systemie można będzie zamówić kolejny raz dokładnie taki sam skład – i zakończyć zakupy lub wybierać kolejne produkty. W tym miejscu do pracy przystępuje właśnie skonstruowany na zamówienie „kombajn”, który odmierza co do grama zamówione składniki, miesza je i wsypuje do opakowania.
Firma deklaruje, że standardowy czas realizacji zamówienia to 17 godzin, natomiast, jeśli zamówienie wpłynie danego dnia i opłata zostanie zaksięgowana jeszcze przed południem, to zazwyczaj wyjeżdża do klienta jeszcze tego samego dnia po południu.
Mixit przyjmuje dziś setki zamówień dziennie i wprowadza coraz to nowe składniki i mieszanki. Odkryciem rynkowym okazały się owoce liofilizowane, czyli suszone w bardzo niskiej temperaturze, dzięki czemu nie tracą wartości odżywczych i zachowują intensywny naturalny smak. Ponieważ technologia suszenia mrozem stała się bardziej dostępna, dziś owoce które kiedyś jedli tylko astronauci i komandosi, może sobie do swojego śniadania zamówić każdy. Polscy miłośnicy musli cenią je przede wszystkim jako zdrowe danie wspomagające zdrowie i dobrą sylwetkę – tak przynajmniej wywnioskować można z popularności właśnie tego typu mieszanek.
Twórcy Mixit wypracowali własny model sprzedaży, którego głównym kanałem są projektowane specjalnie dla danego kraju portale internetowe. Odbioru można dokonać poprzez kuriera lub mały lokalny sklep. W Czechach firma ma już rozbudowaną sieć 32 punktów odbioru osobistego, w których mieszankę można odebrać za darmo, w Polsce działa w tej chwili 7 takich punktów.