Bieganie zaczyna być naszym narodowym hobby, które zyskuje coraz większe grono zwolenników. Jego potencjał odkryły również firmy i korporacje coraz częściej wychodzące naprzeciw potrzebom własnych pracowników – aktywnych biegaczy. Wiele z nich zostało współorganizatorami największego charytatywnego biegu sztafetowego w Polsce, który ruszy ulicami sześciu polskich miast 6. września. W sumie pobiegnie prawie 15 000 osób.
Poland Business Run to bieg biznesowy, który integruje, angażuje i aktywizuje na wielu poziomach. Z jednej strony pomaga stanąć na nogi osobom, które w wyniku choroby lub nieszczęśliwego wypadku uległy amputacji nóg, z drugiej przynosi wiele korzyści organizującym go firmom.
Nowe talenty dla organizacji
Przedsiębiorstwa współorganizujące bieg wspierają go nie tylko finansowo, ale także zasobami ludzkimi. Delegują do jego współtworzenia pracowników, którzy mają szansę sprawdzić się w zupełnie nowych rolach. Poland Business Run poprzez swoją formułę daje pracodawcom szansę na odkrywanie nowych talentów wśród swoich pracowników, co przekłada się później na lepsze alokowanie zasobów i awanse. Uczestnicząc w kolejnych etapach organizacji projektu, pracownicy nabywają nowych umiejętności i mogą wykazać się na różnych polach działalności zespołowej. Wdrażając dobre praktyki w ramach społecznej inicjatywy, wzmacniają zaangażowanie w życie firmy, odkrywają w sobie nowy potencjał i sprawdzają swoje kompetencje. Jak podkreśla Michał Stępień, General Manager z firmy UBS, jednego z współorganizatorów i pomysłodawców wydarzenia – Poland Business Run to dla nas okazja, żeby sprawdzić się w nowych rolach, często odległych od codziennej pracy, jak komunikacja czy logistyka. Już sama możliwość rozwoju w nowym obszarze jest niezwykle cenna. Dla niektórych to również pierwsza okazja do samodzielnego zarządzania projektami. Systematyczne działania, szerokie spektrum tematyczne projektów pro publico bono sprawiają, że uczestniczy w nich już 1/3 z 1500 pracowników. Miarą ich zaangażowania są z pewnością wyniki wewnętrznych ankiet. Pokazują one, że 85% z nich chciałaby ponownie wziąć udział w projektach CSR.
Narzędzie wzmacniania wizerunku
Poland Business Run jest także dla wielu narzędziem realizacji nie tylko strategii CSR, ale również polityki employer branding’owych, czyli kreowania wizerunku pracodawcy. Umiejętnie wykorzystane zaangażowanie przekłada się na integrację pracowników i ich aktywizację. Projekt jest szeroko wykorzystywany w komunikacji wewnętrznej – firmy integrują w ten sposób pracowników, motywują, wspierają ich w realizacji sportowych pasji. W sektorach, w których coraz trudniej o wyspecjalizowanych fachowców, pracodawcy muszą walczyć o ich uwagę i budowanie środowiska sprzyjającego work-life balance. Zaangażowanie w Poland Business Run pomaga im się przebić i zdobyć przewagę konkurencyjną. Jak podkreśla Michał Stepień General Manager w firmie UBS – Udział w Poland Business Run zwiększa poczucie przynależności do organizacji i pozytywnie wpływa na nasz wizerunek jako firmy, o czym świadczy fakt, że co roku podwajamy liczbę wolontariuszy.
Uczestnictwo w Poland Business Run to bowiem także szansa na pokazanie się jako odpowiedzialny, zaangażowany pracodawca, który dba o rozwój pracowników na różnych płaszczyznach. Fakt udziału w projekcie wykorzystywany jest w strategiach budowania wizerunku społecznie zaangażowanego przedsiębiorstwa.
Jak podkreśla Michael Kennedy, przedstawiciel globalnej instytucji finansowej Goldman Sachs: „Biorąc udział w tego typu przedsięwzięciach pokazujemy, że są one częścią naszej kultury korporacyjnej. Uczestnictwo w Poland Business Run w Warszawie pomaga nam również lepiej włączyć się w rytm miasta w którym żyjemy i pracujemy”.
Utrwalanie zaangażowania biznesu
Poland Business Run, jak żadna inna tego typu inicjatywa, ma zdolność do utrwalania zaangażowania biznesu. Poprzez zaproponowaną formułę, angażuje przez cały rok, nie tylko w momencie biegu. Zakup protez i przeprowadzenie podopiecznych Fundacji Jaśka Meli Poza Horyzonty, przez cały proces protezowania (niejednokrotnie długi i bardzo trudny) jest tego dowodem. Niezwykle pozytywnym przykładem na trwałość relacji są także historie takie, jak przypadek Danuty Bujok – beneficjentki Poland Business Run 2014, która zatrudniona została przez jednego z współorganizatorów wydarzenia – firmy Luxoft Poland.
– Danusia Bujok to jedna z tych osób, które zarażają całe swoje otoczenie entuzjazmem. Poznałyśmy się podczas spotkania z okazji ubiegłorocznej edycji Kraków Business Run. Wówczas Danusia była jedną z beneficjentek biegu, wraz z przebiegiem spotkania wszyscy byliśmy pod coraz większym wrażeniem jej pozytywnego nastawienia do świata. Kiełkowała w nas myśl, by tą energię jeszcze bardziej wzmocnić, dać jej coś więcej, niż tylko jednorazowe wsparcie – opowiada Kinga Misiarz, Menedżer ds. Odpowiedzialności Społecznej w Luxoft Poland. – Dlatego po kilku miesiącach zaoferowaliśmy Danusi pracę w Luxoft. Chcemy jej pokazać całkiem nowy świat, dać szansę na podniesienie kwalifikacji i pomóc spełniać marzenia. Danusia chce wystartować w 2016 r. w paraolimpiadzie w Rio de Janeiro. To sny, o których realizację warto walczyć, a my cieszymy się, mogąc w tym pomagać
Zaangażowanie konkretnie kierunkowane
W Poland Business Run ważne jest to, że zaangażowanie biorących udział w projekcie osób ukierunkowane jest na pomoc konkretnym beneficjentom, z którymi mają realny kontakt. Widząc efekty swojej pracy, jeszcze bardziej motywują się do rozwoju zawodowego i osobistego. Pomoc w spełnianiu marzeń o normalnym życiu jest dla nich prawdziwą nagrodą. Dzięki inicjatywie tylko w 2014 roku udało się bowiem pomóc 18 podopiecznym Fundacji, dla których zakupiono 24 protezy. Wszystkie te osoby spełniają swoje marzenia o normalnym życiu, wracają do aktywności sportowej, marzą o podejmowaniu kolejnych wyzwań jak powrót do sportu, do aktywności zawodowej, czy do uczestnictwa w… paraolimpiadzie w Rio de Janeiro.