Mikro, małe i średnie firmy w Polsce często czują się niedoceniane. W wielu przypadkach nie mogą konkurować z większymi podmiotami gospodarczymi. Jednak jeśli wziąć pod uwagę ich uczciwość, rzetelność i zaangażowanie we wspieranie społeczności lokalnych, często to więksi powinni się od nich uczyć. Podczas Europejskiego Kongresu Gospodarczego w Katowicach zostały wręczone Złote Certyfikaty Rzetelności dla firm, które w swojej działalności kierują się przede wszystkim uczciwością i odpowiedzialnością.
Złote Certyfikaty Rzetelności to wydarzenie organizowane przez Program Rzetelna Firma, który gromadzi ponad 50 tysięcy firm.
– To już VI edycja Złotych Certyfikatów Rzetelności. Rangę tego wyróżnienia dodatkowo potwierdza fakt, że są wręczane podczas największego wydarzenia gospodarczego w Europie Środkowo-Wschodniej – mówi Waldemar Sokołowski, prezes Rzetelnej Firmy. – Wychodzimy z założenia, że o uczciwości w biznesie najlepiej świadczą czyny, dlatego każde z nagrodzonych przedsiębiorstw zostało wcześniej zweryfikowane pod kątem rzetelności płatniczej w Krajowym Rejestrze Długów – dodaje.
Prócz potwierdzenia, że firma nie zalega z płatnościami wobec kontrahentów, certyfikat świadczy także o braku jej zaległości podatkowych oraz wobec ZUS. Przedsiębiorcy, którzy chcą przystąpić do programu zobowiązują się do przestrzegania Kodeksu Etycznych Firm, a każde naruszenie nieprzestrzegania norm, rozpatrywane jest przez Dział Kontroli Jakości Rzetelnej Firmy.
Rzetelność nie zależy od branży ani wielkości firmy
O tyle, o ile wielkość firmy może mieć przełożenie na jej zyski, czy obszar działalności, to już rzetelność i uczciwość może być domeną wszystkich. Jak mówił prezes Sokołowski podczas wręczania nagród – wręcz powinny, bo im więcej uczciwych firm na rynku, tym więcej zaufania w gospodarce, a ono jest fundamentem gospodarki rynkowej.
Program Rzetelna Firma poprzez swoje działania zmienia wizerunek przedsiębiorców, pokazując komu można i warto ufać. Jak się okazuje w Polsce wciąż jest duże zapotrzebowanie na certyfikaty, które to potwierdzą. Z badania „Kapitał społeczny w biznesie” zaprezentowanego podczas Europejskiego Kongresu Gospodarczego w Katowicach wynika, że poziom nieufności w Polsce i strach przed nieuczciwym kontrahentem sprawia, że ponad połowa firm (53,2%) musi nieustannie gromadzić dowody swojej uczciwości, bo w przeciwnym razie partner biznesowych będzie chciał udowodnić jego zaniedbania. Złoty Certyfikat Rzetelności jest jedną z takich możliwości.
Podczas Gali w Katowicach Złoty Certyfikat Rzetelności odebrała zarówno piekarnia, sklep internetowy, firma z branży medycznej, czy komputerowej. Jak zgodnie mówili podczas obierania nagród właściciele tych firm, uczciwość i rzetelność to dla nich nie tylko puste hasła, ale codzienność.