Sektor nowoczesnych usług biznesowych stał się na przestrzeni ostatnich lat jedną z największych pod względem zatrudnienia gałęzi polskiej gospodarki. Międzynarodowe firmy coraz chętniej zlecają obsługę zaawansowanych procesów centrom zlokalizowanym w Polsce. Dynamika biznesu i jego potrzeby ulegają jednak ciągłym zmianom. Wyzwaniami pozostają m.in. wybór lokalizacji dla nowych inwestycji oraz rekrutacja pracowników – podaje przewodnik stworzony z myślą o firmach z sektora nowoczesnych usług dla biznesu przez Hays Poland oraz Cushman & Wakefield, we współpracy z HB Reavis i Bene.
Zdecydowana większość pracodawców z polskiego sektora usług biznesowych doświadcza obecnie niedoboru odpowiednich kandydatów i mierzy się z trudnościami w pozyskiwaniu i zatrzymywaniu pracowników. Kadra zarządzająca i działy HR muszą opracować strategię zatrudnienia, która umożliwi sprostanie wysokim i coraz bardziej sprecyzowanym oczekiwaniom kandydatów. Oznacza to konieczność zaproponowania nie tylko atrakcyjnego wynagrodzenia, ale również atrakcyjnej ścieżki kariery oraz udogodnień w miejscu pracy. Przy podjęciu decyzji o wyborze miejsca pracy kandydaci coraz częściej biorą pod uwagę takie aspekty jak lokalizacja, standard budynku oraz aranżacja i charakter przestrzeni pracy.
NOWY WYMIAR LOKALIZACJI
Jaka lokalizacja jest najlepsza dla nowych inwestycji w sektorze nowoczesnych usług dla biznesu? Eksperci Hays podkreślają, że podejmując decyzję o stworzeniu nowego centrum usług warto od razu zastanowić się nad możliwymi trudnościami przy pozyskiwaniu pracowników w danym ośrodku miejskim. Wybór miejsca jest przecież jedną z najważniejszych kwestii decydujących o powodzeniu inwestycji. Warto wziąć pod uwagę czy w okolicy funkcjonują konkurencyjne firmy, które zatrudniają specjalistów o podobnym profilu, oraz partnerzy zewnętrzni, mogący wesprzeć proces tworzenia struktur. Niezmiernie istotna jest także obecność uczelni wyższych, kształcących na potrzebnych kierunkach.
Znaczenie lokalizacji nabiera również nowego wymiaru, rozpatrywanego nie tylko w kontekście odległości od centrum miasta, ale przede wszystkim dostępu do transportu publicznego i ważnych węzłów komunikacyjnych. Pracownicy coraz chętniej rezygnują z dojazdu do pracy samochodem, dzięki czemu nie marnują czasu w korkach oraz unikają problemów związanych z niewystarczającą liczbą miejsc parkingowych. W rezultacie, o ile profil firmy nie wymaga posiadania siedziby w ścisłym centrum miasta, wielu inwestorów decyduje się na lokalizacje na obrzeżach, które są jednak na tyle dobrze skomunikowane, żeby można było do nich dotrzeć szybko i w prosty sposób.
– Ten trend dobrze widać na przykładzie Warszawy, gdzie coraz większą popularnością cieszą się biura w okolicach dworców (Dworzec Gdański, Warszawa Zachodnia) oraz Wrocławia, gdzie powstały nowe biurowce w pobliżu Dworca Głównego i dworca Wrocław Mikołajów – wyjaśnia Agata Piątek, ekspert Hays Poland.
ABSOLWENCI I DOŚWIADCZENIE
Dla powodzenia inwestycji realizowanych w sektorze nowoczesnych usług dla biznesu kluczowy jest dostęp do wykształconych i doświadczonych kandydatów. Dlatego też inwestorzy, którzy planują zatrudnienie młodych pracowników, powinni koncentrować się na miastach uniwersyteckich, oferujących zróżnicowany profil nauczania. Pracodawcy z sektora usług biznesowych poszukują zarówno absolwentów kierunków finansowych i informatycznych, jak i poliglotów, którzy ukończyli studia językowe. Co więcej, szeroki zakres realizowanych w Polsce procesów sprawia, że oferty pracy są kierowane dla doświadczonych ekspertów w danej dziedzinie, ale również do studentów, którzy dopiero rozpoczynają karierę zawodową. To wszystko sprawia, że ulokowanie centrum usług w ośrodku akademickim jest bardzo korzystnym rozwiązaniem dla obu stron, co dostrzegają napływający do kraju inwestorzy. Ponadto firmy mogą zachęcić uczelnie do dostosowania swojej oferty edukacyjnej dla potrzeb branży.
W zależności od rodzaju procesów, które będzie realizować nowe centrum usług, ważny może okazać się dostęp do kandydatów z większym doświadczeniem – posiadających odpowiednie kwalifikacje i umiejętności, takie jak znajomość języków obcych, języków programowania lub metod zarządzania. W tym kontekście warto, aby w wybranej lokalizacji funkcjonowały już firmy o podobnym profilu, które mogą stanowić źródło doświadczonych kandydatów.
– Obecnie wiele mniejszych ośrodków dynamicznie rozszerza swoją ofertę, stając się coraz bardziej konkurencyjnymi lokalizacjami, zapewniającymi świetną infrastrukturę i dostęp do wykwalifikowanej kadry. Dla nowych inwestycji to także możliwość oszczędności – zarówno w zakresie wynagrodzeń, jak i kosztów wynajmu powierzchni – wyjaśnia Anna Czyż, ekspert Hays Poland.
BIURO DLA PRACOWNIKÓW
Dla sektora nowoczesnych usług biznesowych biuro stało się narzędziem rekrutacyjnym, elementem employer brandingu i kartą przetargową w pozyskiwaniu pracowników i zatrzymywaniu talentów w organizacji. Pracodawcy przywiązują coraz większą wagę do jego wystroju i funkcjonalności. Z kolei dla pracowników na decyzję o wyborze pracodawcy mają wpływ nie tylko prestiż firmy oraz ocena proponowanego zakresu obowiązków, lecz także warunki pracy, w tym atrakcyjność samego pomieszczenia biurowego i jego lokalizacja. Te dwa ostatnie kryteria są szczególnie ważne dla młodszego pokolenia pracowników. Firmy zdają sobie z tego sprawę i starają się aranżować przestrzeń pracy w taki sposób, aby była kolejnym argumentem w procesie rekrutacji.
Odpowiadanie na potrzeby pracowników niesie za sobą ogromne korzyści – nie tylko personalne i związane z eoyer brandingiem, ale także finansowe. Zadowoleni pracownicy są bardziej zaangażowani, samodzielni i usatysfakcjonowani z życia zawodowego. Silna marka pozycjonuje firmę wśród idealnych pracodawców oraz ułatwia przyciągnięcie i zatrzymanie talentów. Sektor nowoczesnych usług dla biznesu już teraz narzuca kierunek rozwoju miejsc pracy, odpowiadających potrzebom pracowników