XX wiek – epoka samochodów
XX wiek pozostawił po sobie miasta przepełnione środkami komunikacji oraz image samochodu jako symbol prestiżu, statusu społecznego i wolności. Baby boomers (osoby urodzone w latach 1946–1964) nie tylko marzyli o swoim własnym pojeździe, ale również nie potrafili wyobrazić sobie życia bez niego. Ta fascynacja samochodami doprowadziła do stanu permanentnych korków na drogach (n.p. w Londynie kierowcy jeżdżą średnio 19 km/h, Forbes 2008), zwiększającego się zanieczyszczenia środowiska, czy nawet zaburzenia relacji społecznych.
XXI wiek – w kierunku ekonomii wspólnej konsumpcji
XXI wiek zmienił nasze podejście do środków transportu, w szczególności rozwój tzw. sharing economy, czyli ekonomii współdzielenia. Mowa o systemach, za pomocą których używamy rowery, samochody, czy skutery bez konieczności posiadania ich. Badania wskazują, że podczas gdy prywatny samochód służy jednej osobie i jej rodzinie, pojazdy wspólnej konsumpcji są do dyspozycji 60. jednostek i ich najbliższych. Kolejnymi pozytywnymi aspektami tego trendu jest redukcja korków w mieście, stresu oraz przyczynienie się do zmniejszenia emisji dwutlenku węgla. Rewolucja się już rozpoczęła i coraz więcej miast zmierza w jej kierunku.
Transport – sharing w Europie: ranking
Zespół Shopalike przeanalizował współdzielenie transportu w europejskich stolicach, aby sprawdzić, jak daleko są rozwinięte w tej dziedzinie. Badanie wzięło pod uwagę 28 stolic Unii Europejskiej, systemy rowerowe, samochodowe i skutery (bike-sharing, car-sharing i scooter-sharing). Analitycy przyjrzeli się w szczególności liczbie pojazdów na 10 tys. mieszkańców oraz średniej cenie za pierwszą godzinę jazdy. Z tego badania wynika, że Paryż jest najbardziej przyjazną stolicą europejską pod względem ekonomii wspólnej konsumpcji. Zaraz za nim pojawiła się Bruksela, Berlin, Warszawa, Wiedeń i Amsterdam.
Na jakiej pozycji jest Warszawa w poszczególnych kategoriach?
Warszawa znalazła się w pierwszej dziesiątce rankingu „Transport Sharing w Europie”, na 4. miejscu podsumowującym trzy analizowane kategorie. Tę samą pozycję zdobyła w kategorii „rowery”. Warszawski publiczny system rowerowy Veturilo imponuje swoją ilością rowerów (5000), które są łatwo dostępne w przystępnej cenie. Polska stolica może się także pochwalić swoim car-sharingiem, z którym wkroczyła na 7. miejsce w EU. Systemy współdzielenia samochodów w Warszawie liczą łącznie ponad 900 pojazdów. Co do skuterów Warszawa znalazła się wśród ośmiu europejskich miast, które oferują ten serwis. Podsumowując, Polska jest otwarta na innowacje, ich wdrożenie w życie oraz ma szansę w przyszłości znaleźć się na podium rankingu współdzielenia transportu w Europie.
Źródło: shopalike.pl