Po niezwykle udanym debiucie na ubiegłorocznym salonie w Tokio, w 2016 roku eX Concept będzie gwiazdą Mitsubishi podczas Międzynarodowego Salonu Samochodowego w Genewie, stanowiąc stylistyczne, technologiczne i marketingowe uosobienie elektrycznego, kompaktowego SUV-a przyszłości…
eX Concept to wizja kompaktowego SUV-a z napędem elektrycznym nowej generacji. Mitsubishi eX Concept jest dynamicznym, zwinnym, miejskim crossoverem, a jego wygląd stanowi połączenie elegancji i stylu nadwozia „shooting brake” (luksusowego, usportowionego kombi) z liniami kompaktowego SUV-a. Przód nadwozia prezentuje nową interpretację firmowej koncepcji „dynamicznej tarczy”. Zarówno stylizacja karoserii, jak i wnętrze oraz rozwiązania techniczne wskazują kierunek, w którym podążają obecnie projektanci MMC.
System napędu elektrycznego eX Concept został wyposażony w akumulatory o wysokiej wydajności i niewielkie, ale mocne silniki elektryczne, dzięki czemu cały układ jest teraz lżejszy i sprawniejszy. Dzięki dalszym zabiegom obniżającym masę pojazdu, udało się uzyskać zasięg samochodu wynoszący 400 km bez konieczności ładowania akumulatorów.
Umieszczenie akumulatorów trakcyjnych pod podłogą obniżyło środek ciężkości, a to wraz z dwusilnikowym układem napędowym Twin Motor 4WD i zintegrowanym systemem dynamiki jazdy S-AWC pozwoliło uzyskać bardzo precyzyjne prowadzenie samochodu przy jednoczesnym zachowaniu wyjątkowej stabilności.
W pojeździe zastosowano technologię automatycznej jazdy, która łączy systemy łączności mobilnej w samochodzie, wykorzystując platformy wymiany danych nowej generacji z zaawansowanymi rozwiązaniami w zakresie aktywnego bezpieczeństwa. Gdy zostaje wykryte zagrożenie, funkcje bezpieczeństwa są uruchamiane w sposób optymalnie dobrany do sytuacji. Natomiast inne systemy odpowiedzialne są za wykrywanie usterek lub nieprawidłowości na jak najwcześniejszym etapie ich występowania i sugerowanie kierowcy wizytę w serwisie.
Wyrazista stylistyka nadwozia
W studyjnym eX Concept wykorzystano mocno zarysowaną sylwetkę, która bardzo wyróżnia samochód. Bryła nadwozia sprawia wrażenie, jakby została wyrzeźbiona z jednego bloku materiału, jednocześnie łącząc elegancję i styl nadwozia „shooting brake” z linią kompaktowego SUV-a. Stylizacja eX Concept przywołuje obraz sportowego crossovera, szybko i zwinnie poruszającego się po mieście.
Przednia część nadwozia jest nową interpretacją charakterystycznej dla MMC koncepcji dynamicznej tarczy. W eX Concept ten akcent zyskał nieco więcej cech czysto praktycznych, bowiem oprócz wizualnej ochrony przodu pojazdu i jego pasażerów, element ten w górnej części posiada światła dzienne LED oraz kierunkowskazy. Takie umiejscowienie czyni je lepiej widocznymi dla pieszych, podczas gdy główne reflektory umieszczone są pod zakończeniami dolnego zderzaka, zapobiegając oślepianiu przechodniów i kierowców innych pojazdów.
Kolejne rozwiązanie, które służy zwiększeniu poczucia bezpieczeństwa, to zastosowanie powłoki gumowej od spodu i po bokach zderzaka, czyli w miejscach, gdzie w razie kolizji kontakt z ludźmi lub z przeszkodami jest najbardziej prawdopodobny.
Innowacyjna stylizacja wnętrza
Brak środkowego słupka między przednimi i otwieranymi „pod wiatr”, tylnymi drzwiami zapewnia łatwy i wygodny dostęp do bardzo przyjaznego wnętrza. Aby wyrazić elegancję i styl wnętrza samochodu z nadwoziem „shooting brake”, do wykończenia foteli kierowcy i pasażera użyto materiałów w różnych kolorach, aby zróżnicować klimat po każdej ze stron, proponując przestrzeń kojarzącą się ze sportem, ale jednocześnie zachowującą rozświetlony, wyrafinowany i przestronny charakter.
Użycie miękkiej powłoki do pokrycia ramy struktury tablicy rozdzielczej i innych ważnych elementów przedniej części kabiny nie tylko tworzy wizualne wrażenie lekkości, ale jest też rozwiązaniem realnie obniżającym masę pojazdu.
W konsoli centralnej znalazło się miejsce dla dwóch przenośnych akumulatorów, co stanowi ukłon w stronę użytkowników korzystających z rozmaitych urządzeń przenośnych i preferujących aktywny tryb życia. Mitsubishi eX Concept został także wyposażony w przednią szybę korzystającą z dobrodziejstw technologii rozszerzonej rzeczywistości (augmented reality* – AR), a także w inteligentny wyświetlacz umieszczony w centralnej części kokpitu, co pozwala dostarczać najróżniejsze informacje związane z podróżą samochodem. Podłączenie do sieci informacyjnej za pomocą pokładowych systemów łączności otwiera ogromne pole dla nowych zastosowań, zwiększając wygodę korzystania z samochodu.
* Przekazywany na żywo, bezpośredni lub pośredni obraz świata zewnętrznego, którego elementy są uwypuklone (lub uzupełnione) przez wygenerowane komputerowo obrazy lub dźwięki.
Inteligentny przekaz informacji – większe bezpieczeństwo jazdy
– Przednia szyba AR (Augmented Reality):
Zastosowanie technologii rozszerzonej rzeczywistości (AR) pozwoliło przetworzyć informacje uzyskane za pośrednictwem systemów łączności samochodowej i wyświetlić je na przedniej szybie AR. Wyświetlanie informacji w polu widzenia kierowcy umożliwia mu podgląd zmian w warunkach drogowych, w tym:
– wskazówek dotyczących trasy i pochodzących z systemu nawigacji samochodowej,
– alarmów dotyczących odległości od poprzedzającego samochodu,
– ostrzeżeń o zjeżdżaniu z pasa ruchu,
– informacji o stałych lub tymczasowych znakach drogowych odczytanych przez system rozpoznawania znaków drogowych współpracujący z kamerą.
Ponadto przednia szyba AR współpracuje z systemami śledzenia ruchu i ostrzegania kierowcy przy użyciu komunikacji między pojazdami, pojazdu z infrastrukturą i pojazdu z pieszymi do wyświetlania wskazówek i ostrzeżeń dotyczących tego, co znajduje się poza polem widzenia kierowcy, na przykład o pojazdach lub pieszych zbliżających się skrzyżowania, ale jeszcze niewidocznych dla kierowcy.
Szyba czołowa AR poprawia bezpieczeństwo jazdy, bowiem pozwala kierowcy na wcześniejsze podejmowanie decyzji i podjęcie działań, na które zwykle zostają ułamki sekund.
– Inteligentny wyświetlacz:
Położony w górnej części obudowy zespołu wskaźników, inteligentny wyświetlacz zapewnia dostęp do całego szeregu informacji dotyczących jazdy. Po zintegrowaniu ze smartfonem z zainstalowaną aplikacją nawigacyjną, wyświetlacz może pokazywać informacje dotyczące zaplanowanej trasy.
Dzięki wyszukiwaniu informacji za pomocą smartfona lub PC i wykorzystaniu sztucznej inteligencji (AI) poprzez chmurę obliczeniową, system będzie mógł przedstawiać żądane informacje wyszukane w chmurze. Funkcja AI inteligentnego wyświetlacza umożliwia udzielanie rekomendacji opartych o zrozumienie przez system zainteresowań lub hobby kierowcy.
– System kamer i wyświetlaczy zamiast tradycyjnych lusterek:
W Mitsubishi eX Concept tradycyjne lusterka zastąpiono systemem kamer i wyświetlaczy:
o Wyświetlacze boczne:
Wyświetlacze zastępujące tradycyjne lusterka zewnętrzne umieszczono po obu stronach obudowy zestawu wskaźników. Wyświetlacze, współpracując z kamerami wysokiej rozdzielczości zamocowanymi do nadwozia, pokazują obraz sytuacji obok i za samochodem, co ogranicza ruchy oczu, jakie były dotychczas potrzebne do sprawdzenia sytuacji za pomocą lusterek.
o Wyświetlacz wsteczny
Wyświetlacz zastępujący centralne lusterko wsteczne zamontowany jest w konsoli górnej samochodu i współpracuje z kamerą wysokiej rozdzielczości znajdującą się z tyłu samochodu. Wyświetlacz zapewnia szerszy i bardziej precyzyjny obraz sytuacji za samochodem, niż konwencjonalne lusterko wsteczne.
System elektryczny następnej generacji EV oraz układ napędowy Twin Motor 4WD/S-AWC – pionierskie rozwiązania technologicznie
Mitsubishi eX Concept korzysta ze szczytowych możliwości wszystkich technologii MMC opracowanych do tej pory, dzięki czemu dysponuje systemem EV nowej generacji, który łączy powiększony zasięg i znakomite osiągi.
Układ napędowy zasilają akumulatory drugiej generacji, które charakteryzuje dwa razy większa gęstość zmagazynowanej energii, niż w poprzednio stosowanych akumulatorach, a napęd zapewniają wysoko wydajne silniki elektryczne przedniej i tylnej osi:
Wraz ze zmniejszeniem masy i wyższą sprawnością nowego systemu EV, eX Concept uzyskuje zasięg wynoszący 400 km.
Układ napędowy zapewnia przyspieszenia o dynamice dostępnej tylko w samochodzie elektrycznym, dostarczając moc 70 kW na koła przedniej osi i następne 70 kW na koła tylne, tak więc łączna moc silników samochodu wynosi 140 kW.
Jednocześnie, układ napędowy Twin Motor 4 WD zintegrowano z systemem dynamiki jazdy S-AWC, który kontroluje zachowanie samochodu i koryguje je wykorzystując do tego sterowanie hamowaniem kół przednich i systemem AYC, zmieniającym rozdział momentu obrotowego pomiędzy tylne koła.
Dzięki systemowi AYC, który kontroluje rozdział momentu także pomiędzy tylne koła, Mitsubishi eX Concept prowadzi się pewnie i realizuje dokładnie to, co zamierzył kierowca. Kierujący może wybierać spośród trzech różnych trybów jazdy, by wykorzystać pełen potencjał systemu S-AWC:
– w trybie AUTO czujniki oraz kamery monitorują i przekazują sygnały świadczące o stanie nawierzchni do jednostki sterującej S-AWC, która automatycznie dobiera optymalny tryb jazdy do warunków panujących na drodze,
– tryb GRAVEL (szuter) zapewnia optymalną przyczepność i napęd na nieutwardzonych drogach lub podczas jazdy w ulewnym deszczu,
– tryb SNOW (śnieg) oferuje optymalne osiągi na zaśnieżonych lub innych, bardzo śliskich nawierzchniach.
Mitsubishi eX Concept może zostać połączony z systemem V2H („Vehicle-to-Home”), który umożliwia wykorzystanie energii zmagazynowanej w akumulatorach trakcyjnych do zasilania urządzeń w domu, co przeciętnemu gospodarstwu domowemu zapewnia energię elektryczną na cztery dni.
Natomiast gniazdo prądu zmiennego 100V o maksymalnej mocy 1500W pozwala na zasilanie urządzeń elektrycznych, gdy samochód wykorzystywany jest w warunkach biwakowych.
Technologie łączności mobilnej – szersze horyzonty
Zaawansowana technologia łączności mobilnej MMC integruje pojazdy z sieciami informacyjnymi. Dzięki wykorzystaniu tych sieci, Mitsubishi Connect oferuje także szeroką gamę usług, pozwalając lepiej i przyjemniej wykorzystać czas spędzany w samochodzie:
– Ucz się i poznawaj nowe rzeczy…
Możliwości sztucznej inteligencji korzystającej z informacji dostępnych w chmurze obliczeniowej pozwalają powiązać informacje przechowywane i wyszukane w Internecie oraz odwiedzane miejsca z zainteresowaniami i upodobaniami podróżnych. Gdy sztuczna inteligencja w czasie jazdy trafi w chmurze na przydatne informacje, podpowiada kierowcy możliwe działania w oparciu o zebrane informacje, może nawet wysłać kupony na smartfon kierowcy.
– Zapobieganie i szybkie reakcje zapewniają większą pewność i spokój
Dzięki stałemu połączeniu z chmurą internetową, Mitsubishi Connect może zapobiegać wypadkom poprzez łączenie i wykorzystywanie informacji dostępnych w chmurze z informacjami z pojazdu i informacjami uzyskanymi z infrastruktury w pobliżu samochodu. System analizuje także informacje o samochodzie i wykrywa nieprawidłowości lub oznaki awarii w najwcześniejszym możliwym momencie, a następnie zachęca kierowcę do odwiedzenia serwisu w celu sprawdzenia lub naprawy usterki.
Jeśli samochód weźmie udział w wypadku drogowym, automatycznie zostaną przesłane informacje o uszkodzeniach bazujące na sygnałach z czujników (skala wypadku, informacja czy poduszki powietrzne zostały napełnione, itd.) oraz lokalizacji miejsca wypadku.
– Efektywne wykorzystanie czasu i większy komfort dzięki integracji smartfonu z samochodem
Podłączenie samochodu do Internetu pozwala zarezerwować stolik w restauracji, czy dokonywać zakupów jeszcze przed dojechaniem do sklepu. Łącząc samochód ze smartfonem można wysyłać i odbierać wiadomości głosowe, a także korzystać z portali społecznościowych.
Zaawansowana technologia bezpieczeństwa aktywnego – ochrona podróżnych i ograniczanie skutków kolizji
Kolejne ewolucje zaawansowanych technologii bezpieczeństwa aktywnego MMC dają możliwość bezpieczniejszego i bardziej komfortowego korzystania z samochodu.
Zaawansowane technologie systemów aktywnego bezpieczeństwa dostępne w eX Concept to m.in. system łagodzenia kolizji czołowych(FCM) oraz ultradźwiękowy system dezaktywacji pedału przyspieszenia przed przeszkodą (UMS). Zakres działania tych systemów, współpracujących z kamerami i radarami, został rozszerzony o wykrywanie pieszych i rowerzystów.
– FCM automatycznie uruchamia hamulce, gdy kamera i radar wykryją nagłe zmniejszenie odległości od pojazdu jadącego z przodu, co pomaga uniknąć zderzenia lub ograniczyć uszkodzenia w przypadku kolizji.
FCM ostrzega kierowcę, jeśli kamera i radar wykryją pieszych lub rowerzystów przed samochodem w nocy lub w warunkach ograniczonej widoczności, a system dodatkowo ocenia, czy istnieje ryzyko kolizji. Jeśli to konieczne, system może również automatycznie uruchomić hamulce, aby zapobiec wypadkowi lub przynajmniej złagodzić jego skutki i uniknąć obrażeń.
– Ultradźwiękowy system dezaktywacji pedału przyspieszenia przed przeszkodą (UMS) oraz system kontroli hamowania używają radaru do wykrywania przeszkód znajdujących się przed lub za pojazdem i ograniczają moc silnika, gdy kierowca pomyłkowo naciska pedał przyspieszenia, co pozwala zapobiec gwałtownemu ruszeniu z miejsca w kierunku przeszkody. Kierujący jest wtedy ostrzegany o interwencji sygnałami dźwiękowymi i wizualnymi.
Ponadto, eX Concept wyposażony jest w nowatorskie systemy bezpieczeństwa opracowane przez MMC:
– Ostrzeganie o przedmiotach w martwym polu widzenia (BSW)
System ostrzegania o przedmiotach w martwym polu widzenia (BSW) wykorzystuje czujniki ultradźwiękowe i radar do monitorowania obszarów za pojazdem, gdzie najłatwiej przeoczyć potencjalną przeszkodę.
System ostrzega kierowcę zarówno sygnałem dźwiękowym, jak i wizualnym, gdy wykryje z tyłu inny samochód, dzięki czemu samochód ten nie pozostanie niezauważony. Również w czasie zmiany pasa ruchu na drodze wielopasmowej kierowca zostanie ostrzeżony, jeśli w okolicach tylnych błotników znajduje się inny pojazd.
– Asystent Zmiany Pasa (LCA)
Asystent zmiany pasa ruchu (LCA) współpracuje z systemem BSW, aby pomóc kierowcy przy włączaniu się do ruchu równoległego lub przy zmianie pasa na autostradzie.
Jeśli zostanie wykryty inny pojazd zbliżający się do jednego z tylnych narożników samochodu, system LCA wysyła sygnały dźwiękowe i wizualne, zwracając uwagę kierowcy na zagrożenie. LCA może również, w razie konieczności, automatycznie skorygować kąt skrętu koła kierownicy, aby uniknąć kolizji z innym pojazdem.
– Ostrzeżenia o ruchu poprzecznym z przodu i z tyłu
Podczas wyjazdu przodem lub tyłem z garażu przylegającego do drogi, system – korzystając z przedniej lub tylnej kamery oraz współpracującego z nią radaru – wysyła ostrzeżenie, jeśli wykryje zbliżający się pojazd.
– System śledzenia warunków drogowych
Oprócz wykrywania nieregularności nawierzchni drogi, system korzystający z kamery i radaru wnioskuje o zmianach w środowisku pracy pojazdu – na przykład o zjechaniu z asfaltu na drogę gruntową i dalej na piaszczystą – a także o zmianach warunków jazdy spowodowanych przez pogodę.
Te informacje są wykorzystywane do sterowania pracą zintegrowanego systemu kontroli prowadzenia pojazdu S-AWC. System dzieli się informacją o stanie nawierzchni z innymi samochodami za pośrednictwem pokładowych systemów łączności. Pozwala to na przykład na bezpieczny przejazd samochodów jadących z tyłu, jeśli zostanie wykryte nagłe pogorszenie warunków drogowych.
Ponadto, w przypadku klęski żywiołowej system może przechowywać i analizować informacje przekazane przez kilka innych pojazdów i informować kolejne samochody o tym, czy i w jakim stopniu dane odcinki dróg są przejezdne.
– System zapobiegania kolizji oparty o systemy łączności
Korzystając z wymiany informacji między pojazdami, między pojazdami i infrastrukturą oraz między pojazdami i pieszymi, system pomaga zapobiegać wypadkom poprzez wykrywanie obiektów niewidocznych dla kierowcy i ostrzegając kierowcę o obecności pieszych przed samochodem, a także o zbliżaniu się innego samochodu do skrzyżowania, przed którym kierowca oczekuje na możliwość wykonania skrętu.
– Asystent autonomicznego parkowania
W czasie wjazdu do garażu lub parkowania poprzecznego, system – korzystając z kamer i czujników – monitoruje ilość wolnego miejsca oraz otoczenie samochodu, a po przejęciu kontroli nad hamulcami i układem kierowniczym kończy manewr parkowania.
– System monitorowania samopoczucia kierowcy
System monitorowania samopoczucia kierowcy wykorzystuje kamerę termowizyjną umieszczoną w desce rozdzielczej oraz czujniki w kolumnie kierownicy i w fotelu kierowcy do monitorowania częstotliwości mrugania, nieregularnych zmian pozycji, pomiaru tętna i innych sygnałów biologicznych, a także zwraca uwagę na jazdę „wężykiem” lub inne nieprawidłowości w prowadzeniu samochodu w celu określenia poziomu czujności kierowcy i w razie potrzeby wzywa do odpoczynku:
Za każdym razem, gdy system wykryje oznaki dekoncentracji lub zbyt częstego odrywania wzroku od drogi, natychmiast wysyła kierowcy stosowny alert.
Technologia automatycznej jazdy – jedność człowieka i maszyny
Mitsubishi eX Concept wykorzystuje szereg technologii automatycznej (lub półautomatycznej) jazdy, które są szczególnie kompatybilne z pojazdami elektrycznymi…
… Firma MMC opracowała na przykład sprawnie i wygodne działający system automatycznego parkowania w trybie „valet parking”, wykorzystując możliwości precyzyjnego sterowania napędem elektrycznym.
… Ponadto, dzięki sprzyjającej charakterystyce momentu obrotowego generowanego przez silnik elektryczny, samochody elektryczne wykazują właściwości jezdne, które pozwalają na niemal natychmiastową, automatyczną reakcję na zmiany występujące w sytuacji na drodze, gdzie poruszają się wyłącznie samochody, lub umożliwiają zaprzęgnięcie systemów automatycznego sterowania do unikania przeszkód.
W automatycznym trybie jazdy światła pozycyjne pojazdu są włączone, sygnalizując innym użytkownikom drogi, że kierowca przekazał pełną kontrolę nad samochodem systemom automatycznej jazdy.
– Automatyczny system parkowania w trybie „valet parking”/ Bezprzewodowe ładowanie akumulatorów
Termin “valet parking” przywodzi na myśl usługi oferowane przez hotele i restauracje, gdzie pracownik parkuje samochód klienta, kiedy ten zatrzyma się przed wejściem, lub przyprowadza samochód z parkingu, gdy klient chce odjechać.
Inteligentne parkowanie samochodu w trybie „valet” odnosi się do systemu, w którym wszystko odbywa się w sposób automatyczny, dzięki łączności systemów parkingowych z systemami pojazdu. Kierowca oraz pasażerowie wysiadają z samochodu w obszarze Smart Valet Parking a samochód sam parkuje w wyznaczonym miejscu. Gdy kierowca chce odjechać z parkingu, naciska na odpowiednią ikonę na smartfonie lub inteligentnym zegarku, a pojazd samodzielnie podjeżdża tam, gdzie go wcześniej postawiono, czyli w obszarze Smart Valet Parking.
– Automatyczna jazda po autostradach i publicznych drogach
Korzystając z komunikacji między pojazdami, pojazdami i infrastrukturą, jak również z kamer i radarów zamontowanych w samochodzie, automatyczny system jazdy analizuje sytuację na całym obszarze wokół samochodu i samodzielnie zmienia prędkość pojazdu lub pas ruchu.
System otrzymuje również informacje z chmury internetowej na temat warunków ruchu drogowego w miejscu docelowym i pomaga kierowcy w unikaniu wypadków.
Podstawowe technologie stosowane w ramach tego systemu to:
– Kooperacyjny tempomat adaptacyjny (CACC):
Podczas jazdy na drogach publicznych system wykorzystuje komunikację między pojazdami w celu wymiany informacji na temat zmian prędkości pojazdów jadących z przodu, co pozwala wcześniej i płynniej dostosować się do zmian sytuacji.
– Asystent utrzymywania pasa ruchu (LKA):
Używając kamer system LKA określa położenie znaków poziomych rozdzielających pasy ruchu i utrzymuje pojazd między nimi.
– Autonomiczny system zmiany pasa ruchu (ALC):
System ALC zwiększa bezpieczeństwo jazdy dzięki współpracy z systemami zmiany pasa ruchu (LCA) i ostrzegania przed obiektami w martwym polu widzenia (BWS). ALC potrafi zmienić pas ruchu po wykryciu niekorzystnych warunków drogowych przed samochodem, takich jak zagęszczenie ruchu na aktualnie zajmowanym pasie, roboty drogowe lub obecność przedmiotu, który spadł z pojazdu jadącego z przodu.
– System autonomicznego omijania przeszkód:
Korzystając z kamer i radarów zainstalowanych w samochodzie oraz komunikując się z pojazdami znajdującymi się w pobliżu, system wykrywa przeszkody na drodze i automatycznie wykonuje manewry pozwalające ominąć te przeszkody.
Dzięki precyzyjnemu utrzymywaniu odległości od innych pojazdów jadących w pobliżu, np. w gęstym ruchu lub na autostradzie, jazda jest bezpieczniejsza, a zużycie energii elektrycznej maleje, jako że system unika niepotrzebnych przyspieszeń i hamowań.