Bezpieczne podróże – praktyczne rady dla turystów. Wakacje na półmetku. Po miesiącach ograniczeń w przemieszczaniu się i środków izolacji, wróciliśmy do podróży i turystyki. Co zaleca UE dla bezpiecznych podróży?
Zalecenia Agencji UE ds. Bezpieczeństwa Lotniczego dla podróżujących samolotem:
- Nie podróżuj, jeśli masz objawy, takie jak kaszel, gorączka, duszność, utrata smaku lub zapachu;
- Wypełnij oświadczenie o stanie zdrowia przed odprawą (jeśli potrzeba) i odpraw się online, jeśli to możliwe;
- Zostaw sobie wystarczająco dużo czasu na dodatkowe kontrole i procedury na lotnisku. Przygotuj wcześniej wszystkie dokumenty;
- Upewnij się, że masz ze sobą wystarczającą ilość maseczek ochronnych na całą podróż (zwykle należy je zmieniać co 4 godziny);
- Noś medyczną maseczkę, dbaj o higienę rąk i zachowuj dystans fizyczny;
- Kaszl lub kichaj w chusteczkę lub łokieć;
- Ogranicz poruszanie się po kabinie samolotu.
Przede wszystkim podróżujący muszą zachować środki ostrożności i postępować zgodnie z instrukcjami bezpieczeństwa i higieny wydanymi przez władze krajowe. Komisja Europejska opracowała wytyczne i zalecenia, aby pomóc w bezpiecznym podróżowaniu:
- Re-open EU: portal z najnowszymi informacjami na temat warunków podróży i środków bezpieczeństwa w krajach UE.
- Unijny cyfrowy certyfikat COVID, który ułatwia bezpieczne podróżowanie – udowadnia, że posiadacz jest zaszczepiony, ma negatywny wynik testu lub przeszedł COVID-19.
- Mobilne aplikacje do ustalania kontaktów zakaźnych.
Źródło: Parlament Europejski
Przeczytaj także: Polacy jeżdżą „na gapę” i nie płacą mandatów
Polacy jeżdżą „na gapę” i nie płacą mandatów. Chęć zaoszczędzenia na bilecie, pośpiech lub zapominalstwo pakują pasażerów jeżdżących „na gapę” środkami transportu publicznego w coraz większe tarapaty. Łączny dług, który mają do spłacenia za brak opłaty za przejazd wynosi obecnie niemal 512,5 mln zł.
Jak wynika z danych Krajowego Rejestru Długów Biura Informacji Gospodarczej SA. w ciągu ostatnich trzech lat dług zdążył urosnąć o 37 proc. I choć zadłużenie rośnie niezależnie od wieku gapowiczów, to największy przyrost widać wśród nieletnich. Ich zobowiązania za jazdę na gapę wzrosły w tym czasie ponad 12-krotnie. Jeszcze w lipcu 2018 r. pasażerowie jeżdżący bez ważnego biletu mieli łącznie prawie 375 mln zł zaległości.