Jak budować wizerunek pracodawcy, czyli employer branding w praktyce. Badania pokazują, że rynek pracy zdrowieje po pandemii COVID-19, a spadające bezrobocie i towarzyszący mu wzrost przeciętnej płacy oznaczają, że obecnie największym wyzwaniem dla pracodawcy jest pozyskanie nowego pracownika i ograniczenie rotacji już zatrudnionych. Świadome budowanie wizerunku firmy jako atrakcyjnego miejsca pracy należy obecnie do standardowych działań każdej organizacji. Jednak, czy w dobie błyskawicznego przepływu informacji komunikaty przygotowywane przez organizację mają jeszcze moc? Czy dziś nie ważniejszy jest spontaniczny i naturalny głos pracownika?
Pokolenie baby boomers, czyli obecnych 60-latków zaczynając pracę w jednym przedsiębiorstwie, najczęściej pracowało w nim do emerytury. W obecnych czasach sytuacja jest całkowicie odwrotna – ludzie wielokrotnie w trakcie kariery zawodowej zmieniają pracodawcę. O poziomie odejść z organizacji, dobrowolnych i nie, mówi fluktuacja kadr. Jest to jeden z ważniejszych wskaźników w przedsiębiorstwie – jeśli jego poziom jest znacząco powyżej średniej rynkowej oznaczać to może, że występują w firmie problemy, które należy bezzwłocznie rozwiązać.
Co ważne, odchodząc pracownik, zabiera ze sobą kompetencję, wiedzę i doświadczenie, których rekrut od razu nie nabędzie. Dodatkowo zatrudnienie i następnie wdrożenie nowej osoby to pracochłonny proces obarczony dużymi kosztami.
Rynek pracy nie odczuwa skutków COVID-19
Mimo zagrożenia epidemiologicznego, w Polsce wciąż mamy do czynienia z rynkiem pracownika. Rekordowo niskie bezrobocie sprawia, że osoby szukające pracy wybierają firmy, w których mają większe szanse na rozwój, a także wyższą pensję. Wśród pracowników na całym świecie można zauważyć tendencje związane z brakiem przywiązania do obecnego miejsca zatrudnienia.
Według badań „People at Work 2021: A Global Workforce View”, co drugi Polak rozważa zmianę pracodawcy. W porównaniu z Europą polscy pracownicy są zdecydowanymi zwolennikami zmian (Polska: 49 proc. a średnia europejska: 44 proc.). Według raportu ADP, Polacy nie są przywiązani do swojego miejsca zatrudnienia. Zaledwie co czwarty ankietowany (26 proc.) przyznaje, że w ciągu następnych 2-5 lat zamierza pozostać w obecnej firmie.
Na pomoc employer branding
Employer branding, innymi słowy budowanie wizerunku pracodawcy, to strategia polegająca na podjęciu działań, w wyniku których pracodawca postrzegany jest jako atrakcyjny, a praca w jego firmie – jako dająca dobre możliwości do rozwoju zawodowego i satysfakcjonująca pod każdym innym względem. Działania z zakresu budowania wizerunku firmy skierowane są zarówno do wewnątrz, jak i do zewnątrz.
Doskonałym pomysłem na employer branding wykazała się Krynica Vitamin, jeden z największych polskich producentów napojów bezalkoholowych i niskoalkoholowych.
W związku z dynamicznym rozwojem spółka, notowana na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie, rozpoczęła rekrutację pracowników w wysoko wyspecjalizowanych zawodach, takich jak automatyk, mechanik, operator wózka widłowego z uprawnieniami UDT, pracownik laboratorium, operator linii rozlewniczej. W tym celu firma wystawiała się na Dożynkach Gminno-Parafialnych w Huszlewie, gminie, w której znajduje się zakład produkcyjny. Uczestnicy mieli okazję bliżej zapoznać się z działalnością firmy i spróbować produkowanych napojów, które są wizytówką spółki. Co więcej, odwiedzający mogli bezpośrednio porozmawiać z pracownikami z różnych działów-technologii żywności, produkcji czy magazynu, a także zgłosić chęć udziału w rekrutacji.
W wyniku przeprowadzonej akcji Krynica Vitamin dotarła bezpośrednio do swojej społeczności, zaprezentowała potencjał swoich pracowników oraz wartości, którymi kieruje się w biznesie. Spółka dała się poznać jako zaufany partner, a przede wszystkim zebrała kilkadziesiąt kontaktów do osób, wstępnie zainteresowanych pracą przy produkcji napojów.
Tak akcję podsumował Tomasz Kułakowski, rzecznik Krynicy Vitamin:
– Dożynki uważamy za niezwykle udane. Spotkaliśmy się z zainteresowaniem i życzliwością mieszkańców Huszlewa i okolic. Dziesiątki osób, z którymi rozmawialiśmy albo szukają pracy, albo chciałyby ją zmienić. Teraz przejdziemy do konkretów i będziemy się kontaktować z osobami, które wyraziły zainteresowanie pracą przy produkcji napojów. Z małej wsi Dziadkowskie-Folwark tylko w zeszłym roku wyjechało w świat 457 milionów sztuk napojów. Cieszymy się, że część z nich mogliśmy zatrzymać i poczęstować mieszkańców gminy. Południowe Podlasie to nasz dom, jesteśmy firmą odpowiedzialną społecznie.
Rzecznik zapowiada, że podobne akcje Krynica Vitamin planuje organizować regularnie. Przemyślane działania komunikacyjne w przyszłości zaprocentują nie tylko silną marką, a także zwiększonym potencjałem biznesowym i sprzedażowym firmy.
Na obecnym rynku pracy wraz ze wzrostem świadomości pracowników, trendami rynkowymi i zmianami pokoleniowymi, transformacji podlega podejście do pracy zawodowej. Dziś pracownik chce się rozwijać, dobrze czuć w miejscu pracy i bez trudu łączyć życie prywatne i zawodowe. Pieniądze są ważne, ale nawet najlepsze wynagrodzenie przy niesprzyjających warunkach pracy nie przyciągnie, a tym bardziej nie zatrzyma pracownika.