Według prognoz PMR polski rynek HoReCa wzrośnie w tym roku o 3,4 proc., do 24,2 mld zł. Mimo powolnego tempa wzrostu zamożności społeczeństwa i depolaryzacji branży, w najbliższych latach czeka ją dalszy rozwój[1]. Przystosowując się do zmian na rynku, restauratorzy nie mogą skupiać się jedynie na menu i wystroju lokalu. Równie ważne jest wykorzystywanie nowoczesnych rozwiązań marketingowych i komunikacyjnych. Przekonali się o tym menedżerowie ponad 40 lokali z 5 sieci, które od początku roku zdecydowały się na wprowadzenie rozwiązań oferowanych przez firmę UpMenu.
Wymagający rynek
Raport Konsument w restauracji przygotowany przez ARC Rynek i Opinia i SGH w Warszawie, pokazuje, że Polacy najchętniej jadają w popularnych i rozpoznawalnych lokalach. 65% z nas korzysta z usług znanych pizzerii, a ponad połowa z oferty sieciowych restauracji. Jednym z powodów popularności jest ich liczba. W Polsce około połowa punktów gastronomicznych działa na zasadach sieci franczyzowych. Eksperci PROFIT system wskazują, że działalność w takiej formie udaje się tylko przy zachowaniu dbałości o rozpoznawalność marki oraz wysoką jakość świadczonych usług. Równie ważna dla potencjalnych franczyzobiorców jest także możliwość wykorzystania narzędzi pomocnych w prowadzeniu biznesu, między innymi systemów do kontaktu z klientami. Eksperci oceniają nasz rynek, jako dojrzały i wymagający, przez co jedynie dopracowane i przemyślane pomysły mają nad Wisłą szansę na sukces.
Nowoczesna restauracja podąża za trendami
Nasze gusta kulinarne się zmieniają. Przez długie lata kelnerzy i dostawcy serwowali nam przede wszystkim pizzę i inne dania kuchni włoskiej. Dziś nadal są one najpopularniejsze, lecz coraz częściej sięgamy również po przysmaki kuchni meksykańskiej i azjatyckiej. W przypadku tej ostatniej szczególną uwagą konsumentów cieszy się sushi, które z roku na rok zyskuje coraz więcej wielbicieli. Rosnące oczekiwania klientów oraz konkurencja wymagają od restauratorów troski nie tylko o najwyższą jakość kuchni, ale także rozwiązań komunikacyjnych i marketingowych, w których kluczową rolę odgrywa internet. 44% gości restauracji odwiedza strony www swoich ulubionych lokali.[2] Co więcej, dane UpMenu wskazują, że niemal co czwarty z nich wykorzystuje w tym celu urządzenia mobilne.
– Od końca zeszłego roku z naszych systemów skorzystało 5 sieci, Fabryka Pizzy, Szybka Pizza, Presto Pizzeria Trattoria, Fiero Pizza oraz Greco. Niebawem rozpoczniemy także współpracę z siecią 77Sushi
– mówi Anna Muras, prezes zarządu firmy UpMenu. – Łącznie ponad 40 restauracji uruchomiło w przeciągu ostatnich czterech miesięcy rozwiązania pozwalające na zamawianie jedzenia i rezerwację stolików on-line. Wszystkie są dostosowane do możliwości smartfonów i tabletów, co obecnie staje się standardem, wymaganym przez klientów. Świadczy o tym między innymi czterokrotny wzrost skuteczności witryny sieci Sushi Kushi, po tym jak została przez nas zmodyfikowana – stwierdza ekspertka.
Sieć Szybka Pizza, składająca się z 7 lokali w pierwszej kolejności zdecydowała się na wprowadzenie systemu zamówień on-line. Sukces sprawił, że niebawem UpMenu przeniosło jej stronę internetową na nową platformę. Podobnie prezentuje się współpraca z 8 restauracjami Fiero Pizza. Dla sieci Greco oferującej kuchnię śródziemnomorską przygotowana została nowa strona internetowa, natomiast Presto Pizza uruchomiła system zamówień on-line we wszystkich swoich lokalach. Najciekawiej ułożyła się współpraca z Fabryką Pizzy, dla której w wybranych lokalach został uruchomiony system zamówień, którego wyniki skłoniły właścicieli do wprowadzenia go do całej sieci. UpMenu odpowiada także za ostatnią przebudowę strony internetowej pizzerii oraz wsparcie dużej akcji promocyjnej.
Frontem do klienta i pracownika
Rozwiązania umożliwiające szybkie zapoznanie się z ofertą i zamówienie jedzenia pozwalają znacząco zwiększyć zyski restauracji. Z jednej strony wpływają bowiem na ilość zamówień, z drugiej natomiast pozwalają zoptymalizować pracę lokalu. – Decyzję o wprowadzeniu elektronicznych zamówień i rezerwacji przyśpieszyli nasi klienci, którzy coraz częściej interesują się taką formą kontaktu. – mówi Andrzej Lubowicki, właściciel lokalu Oto!Sushi w Warszawie – W mojej opinii rozwiązanie to wpływa pozytywnie na ilość oraz, co ważne, wielkość zamówień. Z przeprowadzonej przez nas analizy wynika, że średnia wartość zamówienia on-line jest o prawie 10% wyższa od średniej wartości zamówienia telefonicznego. Poza tym nowy system w znacznym stopniu ułatwił pracę kelnerek, które poświęcają na przyjmowanie zamówień mniej czasu, co w wypadku ich dużej ilości jest bardzo cenne.
O skuteczności oprogramowania UpMenu świadczą także statystyki dotyczące wyników sprzedażowych. Współczynnik konwersjipokazujący jak wizyty na stronie internetowej przekładają się na liczbę zrealizowanych transakcji, w wypadku restauracji korzystających z systemów wynosi 6,29%. W Polsce sklepy internetowe osiągają przeciętnie wynik na poziomie 0,5% – 3%. Ponadto jedynie 46% odwiedzin na stronach restauracji kończy się porzuceniem koszyka. Natomiast, jak podaje Gemius, niemal 70% wizyt w sklepach internetowych nie jest finalizowanych.
Z rozwiązań oferowanych przez UpMenu korzysta 13 sieci gastronomicznych i ponad 30 niezależnych restauracji działających na terenie całego kraju. Klienci w około 250 lokalach mogą zamawiać jedzenie i rezerwować stoliki za pomocą stron internetowych lub aplikacji mobilnych.
[1] Rynek HoReCa w Polsce 2015. Analiza rynku i prognozy rozwoju na lata 2015-2020, 2015
[2] Konsument w restauracji, 2014