Poczta Polska z największą siecią placówek nadawczo-odbiorczych w kraju i operator Stacja z Paczką podpisali strategiczną umowę na odbiór przesyłek Poczty Polskiej na stacjach paliw należących do partnera projektu, firmy PKN ORLEN. Dla klientów operujących w segmencie e-commerce oznacza to dostęp do przesyłek 7 dni w tygodniu oraz finalnie możliwość doręczenia e-zakupów w 24 godziny od nadania.
Połączenie potencjału rynkowego oraz logistycznego operatorów – zwłaszcza w kontekście oferty dla sektora e-commerce – otwiera perspektywę współpracy Poczty Polskiej i Stacji z Paczką z największymi, światowymi graczami sprzedaży internetowej.
Już w kwietniu 2015 roku klienci biznesowi Poczty Polskiej będą mogli nadawać przesyłki z możliwością ich odbioru na około900 stacjach paliw ORLEN, które stanowią równomiernie rozmieszczoną w kraju sieć punktów odbiorczych. Wkrótce usługa będzie również dostępna dla klientów indywidualnych Poczty Polskiej wysyłających paczki za pośrednictwem aplikacji Elektroniczny Nadawca bezpośrednio w placówkach pocztowych. Do końca 2015 roku sieć odbioru przesyłek nadawanych Pocztą Polską w ramach Stacji z Paczką obejmować będzie łącznie około 1100 stacji paliw ORLEN.
Głównym celem współpracy między Pocztą Polską i operatorem Stacji z Paczką jest zapewnienie jak najbardziej dogodnego dla klientów – w skali kraju i jednocześnie w Europie Środkowo-Wschodniej – systemu odbioru przesyłek, szczególnie w odniesieniu do branży e-commerce. Już dziś Poczta Polska, oprócz dostaw kurierskich „door to door”, oferuje w blisko 4200 placówkach pocztowych usługę „odbiór w punkcie” przesyłki paczkowej lub kurierskiej. Dzięki podpisanej umowie operator narodowy znacząco zwiększy potencjał korzystania z usług paczkowych, rozszerzając sieć punktów odbioru przesyłek dla e-kupujących o dodatkowych około 900 lokalizacji na stacjach paliw PKN ORLEN.
W pierwszym etapie sieć będzie obejmowała łącznie ponad 5100 punktów (placówki Poczty Polskiej i stacje paliw PKN ORLEN), spośród których niemal 18% będą stanowiły placówki całodobowe.
Dla Poczty Polskiej strategicznym założeniem biznesowym projektu jest rozwój największej w kraju sieci obsługi przesyłek.Poczta Polska – przez nawiązanie współpracy z operatorem Stacja z Paczką – udostępnia największą w kraju sieć nadawczo-odbiorczą, która jest niemal 5 razy większa niż sieć alternatywnego operatora pocztowo kurierskiego, działającego na polskim rynku. Zakładanym efektem współpracy ma być również wzrost wolumenu przesyłek doręczanych przez Pocztę Polską oraz Stację z Paczką. Możliwości logistyczne operatorów są w tym zakresie 3 lub nawet 4-krotnie większe w odniesieniu do jednego punktu odbioru na stacji PKN ORLEN niż przepustowość alternatywnych punktów odbiorczych dostępnych na rynku.
Na znaczący potencjał wspólnej inicjatywy biznesowej, skutkujący wzrostem konkurencyjności rynkowej operatora narodowego i Stacji z Paczką, wskazuje Janusz Wojtas, członek zarządu Poczty Polskiej odpowiedzialny za sprzedaż i marketing.
– Dzięki podpisanej umowie z operatorem Stacja z Paczką chcemy jeszcze mocniej być obecni na rynku e-commerce. Klienci dzisiaj oczekują jak najszerszego wyboru sposobu otrzymania przesyłki. Dlatego równolegle rozwijamy trzy kanały dostępu do naszych usług. Pierwszy to serwis kurierski oferujący usługi door to door dla klientów indywidualnych i biznesowych. W ramach drugiego skupiamy się na zapewnieniu klientom dostępu do sieci placówek pocztowych wraz z urządzeniami samoobsługowymi. Trzeci segment to możliwość odebrania swoich e-zakupów na stacjach paliw PKN ORLEN i docelowo w punktach odbioru w ramach sieci retailowych – podsumowuje Janusz Wojtas. Usługi paczkowo-kurierskie Poczty Polskiej z opcją „odbiór w punkcie” z roku na rok cieszą się coraz większą popularnością wśród klientów. Liczba tak odbieranych przesyłek wzrosła o blisko 500 procent rok do roku. Taki wynik potwierdza to, co już od dłuższego czasu obserwowane na Zachodzie. Klienci chcą odbierać towar szybko i o dowolnej porze, a do tego jeszcze blisko miejsca zamieszkania.
Jak podkreśla Damian Puczyński, prezes zarządu Dazumi Sp. z o.o., operatora Stacji z Paczką – Konsolidacja rynku KEP, jego rozwój i wzrost nie zawsze musi realizować się w drodze przejęć. Nasze doświadczenia biznesowe pokazują, że równie atrakcyjną opcją – tak dla firm z sektora kurierskiego, jak i samych klientów – może być współpraca operatorów, a nie rynkowa rywalizacja. Zwłaszcza, jeżeli każdy z partnerów może wnieść wartość dodaną względem tego, co oferują z osobna. Kluczem do sukcesu jest z pewnością kompatybilność oraz komplementarność usług rozszerzających ofertę każdej ze stron i szukanie takich płaszczyzn współpracy, dzięki którym będziemy mogli zaoferować naszym klientom najlepsze rozwiązania na krajowym i międzynarodowym rynku kurierskim.
Połączone możliwości rynkowe Poczty Polskiej i Stacji z Paczką – pod względem: skali, zasięgu działania, osiąganych wolumenów przesyłek w przeliczeniu na jeden punkt nadawczo-odbiorczy oraz całodobowej obsługi paczek w niemal 18% placówek – otwierają perspektywę współpracy z największymi, światowymi graczami sprzedaży internetowej, jak Amazon czy Zalando.
Już dziś usługą Stacja z Paczką zainteresowani są najwięksi klienci biznesowi w tej części Europy, a potencjał biznesowy, technologiczny i logistyczny operatora w pełni pozwala na współpracę z kluczowymi podmiotami z rynku e-commerce. Z kolei połączenie sił Stacji z Paczką i Poczty Polskiej w tym zakresie tworzy nowe, znacznie większe możliwości i kierunki rozwoju dla każdego z operatorów.
– Poczta Polska ma rozpoznawalną markę, wielomilionową rzeszę lojalnych klientów, doświadczenie branżowe oraz infrastrukturę. Z kolei Stacja z Paczką dysponuje strategicznie rozplanowaną – tak terytorialnie, jak i liczebnie – siecią całodobowych punktów nadawania i odbioru przesyłek na stacjach paliw PKN ORLEN, które stanowią doskonałe uzupełnienie sieci placówek Poczty Polskiej. Tym samym połączone siły i potencjał rynkowy Poczty Polskiej oraz Stacji z Paczką pozwalają zakładać, że wspólnie realizowane usługi przyczynią się w perspektywie długofalowej do trójstronnych korzyści – zarówno dla samych operatorów, jak też ich klientów – zaznacza Janusz Wojtas z Poczty Polskiej.
Znaczącą przewagą rynkową sieci udostępnianej przez Pocztę Polską i Stację z Paczką jest lokalizacja punktów nadawczo-odbiorczych dostępnych na terenie całego kraju, zarówno na obszarach miejskich, jak też wiejskich, gdzie dotychczas niezależni operatorzy nie chcieli oferować swoich usług. Sukces projektu Stacja z Paczką rozpoczął się od współpracy z największą siecią stacji paliw w Polsce – PKN ORLEN. Obiekty sieci znajdują się bowiem przy głównych trasach, drogach osiedlowych oraz w ścisłych centrach dużych miast i mniejszych miejscowości. Tym samym – duża liczebność oraz równomierna, strategiczna lokalizacja punktów zapewnia klientom Stacji z Paczką optymalny dostęp do wspólnie realizowanych usług.
– Zmiana trendów konsumenckich sprawia, że systematycznie poszukujemy nowych kierunków rozwoju w oparciu o potencjał sprzedażowo-usługowy naszych stacji paliw. Możliwość obsługi klientów Stacji z Paczką, która rozszerza współpracę o kolejnych partnerów z wielkim potencjałem nadawczo-odbiorczym pozwala liczyć na generowanie systematycznie rosnących przychodów sprzedaży pozapaliwowej. Ten kierunek doskonale wpisuje się w założenia strategiczne PKN ORLEN w odniesieniu do rozwoju segmentu detalu w kierunku obiektów wielofunkcyjnych, uniwersalnych i przyjaznych klientowi – podkreśla Marek Balawejder, dyrektor wykonawczy ds. sprzedaży detalicznej PKN ORLEN.
Klienci biznesowi Poczty Polskiej – w tym sklepy internetowe – będą mogli korzystać z łączonej oferty odbioru już w kwietniu 2015 roku. W pierwszym etapie współpracy Poczta Polska udostępni możliwość odbioru na stacjach paliw PKN ORLEN przesyłek Kurier48 z terminem doręczenia/wydania 48 godzin.
W ciągu roku Poczta Polska będzie zwiększać funkcjonalność rozwiązania włączając kolejne usługi paczkowe i kurierskie, w tym usługę za pobraniem.