Na masową skalę, czyli praca zdalna w Orange Polska. Praca zdalna to od dawna wyraźny trend na rynku. Prym wiedzie tu branża IT, w której część firm na takim modelu pracy opiera swoją kulturę organizacyjną. Dla pracowników, którzy pracują wyłącznie z domów lub przestrzeni coworkingowych, wprowadzają rytuały i zwyczaje integrujące ich oraz narzędzia ułatwiające wzajemną komunikację. Są też takie, które już na etapie rekrutacji weryfikują, czy potencjalni kandydaci mają umiejętności niezbędne do pracy zdalnej, np. potrafią sie skupić w różnych warunkach. Wśród korzyści wynikających z takiego podejścia wymieniają tempo podejmowanych decyzji, wysoką motywację pracowników i wreszcie zadowolonych klientów. To w zasadzie wystarczająca zachęta dla innych pracodawców, aby czerpać z tak pozytywnych doświadczeń. Skorzystał z nich także Orange Polska.
Pierwsze pełne wdrożenie, obejmujące odpowiednie zaaranżowanie przestrzeni biurowej, w tym tzw. flexi deski oraz przygotowanie narzędzi do planowania i realizacji pracy zdalnej, zrealizowaliśmy w 2017 r., a w 2018 rozpoczęliśmy świadczenie takiego modelu pracy w naszej siedzibie głównej. Od kwietnia 2019 r. praca zdalna wpisana jest w stały schemat funkcjonowania w Orange. Pracownicy mogą pracować jeden dzień w tygodniu w dowolnie wybranym miejscu. Wystarczy, że najpóźniej dzień wcześniej złożą elektroniczny wniosek z informacją o miejscu i zakresie realizowanych zadań.
Nasze doświadczenia
Chociaż wcześniej kilkuset naszych menedżerów zarządzało już zespołami rozproszonymi, to dla części nadal było to duże wyzwanie. Dlatego sporo energii poświęciliśmy na intensywną komunikację wyjaśniającą pracownikom wdrażane zmiany, przygotowaliśmy szkolenia i webinary oswajające z pracą zdalną.
– Jak każda zmiana naszych przyzwyczajeń, również ten model budził na początku wiele obaw. Dotyczyły one przede wszystkim tego, jak zaplanować sobie efektywnie pracę, z jakich narzędzi korzystać, jak pogodzić obecność domowników z zadaniami, które wymagają od nas skupienia. Mimo tego zauważyliśmy w zespole, że w domu realizujemy zadania na tym samym poziomie i nawet w większym skupieniu, bo nikt nie rozprasza naszej uwagi. Zmiana otoczenia, czyli praca z laptopem w ogrodzie czy na balkonie stała się odmianą codziennej rutyny – mówi Kornelia Pieniek, kierownik wydziału zarządzania marką w Orange.
Pracownicy bardzo dobrze oceniają to rozwiązanie. Najczęściej wymienianą przez nich zaletą jest wygoda i oszczędność zarówno czasu, jak i kosztów dojazdu do pracy. To było dla nas wskazówką, jak w 2020 r. i później powinno wyglądać nasze środowisko pracy.
Zapraszamy do przeczytania całego artykułu -> link tutaj
Źródło: orange.pl