Spadek sprzedaży w nowej rzeczywistości. Jak wynika z danych PIH i CMR Panel, w kwietniu 2020 r. zarówno łączna wartość sprzedaży w sklepach małoformatowych do 300 m2 była o 5,4% wyższa niż w kwietniu 2019 r. Natomiast liczba transakcji obniżyła się w tym czasie aż o 30%. Klienci odwiedzali pobliskie placówki rzadziej, ale robili tam znacznie większe zakupy. Średnia wartość transakcji w kwietniu 2020 r. wyniosła 23,09 zł. Innymi słowy o 50% więcej niż rok wcześniej i o 19% więcej niż w lutym 2020 r.

Dynamika sprzedaży w sklepach małoformatowych do 300 m2 w kwietniu 2020 r.: mdm -0,9% , rdr +5,4%

W związku z epidemią koronawirusa zakupy w sklepach małoformatowych w kwietniu 2020 r. różniły się od tych sprzed roku. Tymczasem zachowania zakupowe w dużej mierze zależały od obowiązujących właśnie zasad i ograniczeń. W sklepach małoformatowych do 300 m2 limity klientów, nawet w pierwotnej wersji, nie wpłynęły na zmniejszenie liczby transakcji. Czego nie można powiedzieć o większych placówkach. Jednak obowiązujące przez cały kwiecień godziny dla seniorów były odczuwalne zarówno w sklepach małego formatu, jak i w supermarketach. W obu formatach sklepów w godzinach między 10.00 a 12.00 znacząco spadała zarówno liczba transakcji, jak i wartość sprzedaży. Jak wynika z danych CMR, w okresie obowiązywania specjalnych godzin dla seniorów łączne obroty sklepów małoformatowych do 300 m2 o godzinie w godz. 11.00-12.00 były o około 40% niższe niż godzinę później kiedy zakupy mogli robić już wszyscy klienci.

Spadek sprzedaży w nowej rzeczywistości-wnętrze sklepu spożywczego, półki z nabiałem.
Spadek sprzedaży w nowej rzeczywistości

Spadła sprzedaż soków, wzrosła artykułów do wypieków

Nowa rzeczywistość negatywnie wpłynęła na sprzedaż wielu kategorii ważnych dla małego formatu. Przede wszystkim spadek sprzedaży zanotowały napoje, szczególnie w małych opakowaniach, słodycze i inne drobne przekąski. Ponadto lody impulsowe, a także piwo (spożywane często przy okazji spotkań i imprez), a także wódek smakowych. W kwietniu 2020 r. wydatki klientów sklepów małoformatowych na napoje spadły o 14% w porównaniu z kwietniem 2019 r. W tym czasie wartość sprzedaży słodyczy obniżyła się o 9%, a lodów aż o 19%. Kategoriami, które wzrosły, były natomiast wszelkiego rodzaju przyprawy i dodatki kulinarne. W kwietniu wzrost wartości o 22%, produkty zbożowe (wzrost o 20%), produkty mleczne (wzrost o 16%). Ponadto tłuszcze, żywność mrożona, przetwory mięsne i warzywne, ale także mydła i środki czystości.

W kwietniu, podobnie jak w pierwszych tygodniach kwarantanny, klienci sklepów małoformatowych kupowali znacznie więcej produktów do wypieków. Wartość sprzedaży mąki była o 40% wyższa niż przed rokiem. Jednocześnie wydatki na różnego rodzaju dodatki do ciast (jak proszek do pieczenia, aromaty czy polewy) wzrosła o 30%.

Tegoroczne święta wielkanocne w sklepach małoformatowych również nie przyniosły spadków sprzedaży. W tygodniu wielkanocnym łączne obroty sklepów małoformatowych były o 5,5% wyższe niż w świątecznym tygodniu rok wcześniej. W br. przed Wielkanocą klienci sklepów małoformatowych wydali nieco więcej niż przed rokiem. Wydali m.in. na majonez, chrzan, mąki i czekolady, niższa była natomiast wartość sprzedaży figurek czekoladowych.

Spadek sprzedaży w stosunku do marca 2020

Jak wynika z danych PIH i CMR Panel, w kwietniu 2020 r. wartość sprzedaży w sklepach małoformatowych była o około 1% niższa niż w marcu 2020 r., kiedy sprzedaż mocno wzrosła za sprawą znacznie większych zakupów robionych z myślą o kwarantannie. Duże spadki w porównaniu z marcem, nawet o kilkadziesiąt procent, odnotowały m.in. kupowane wcześniej na zapas produkty zbożowe. Takie jak ryż, kasza czy makaron, a także spirytus i mydła (choć ich sprzedaż i tak była wyższa niż rok wcześniej).

Dynamika sprzedaży supermarketach 301-2500 m2 (z wyłączeniem dyskontów) w kwietniu 2020 r.: mdm -12,1% , rdr -10,1%

*Sklepy małoformatowe do 300 m kw. obejmują: małe sklepy spożywcze do 40 m kw., średnie sklepy spożywcze 41-100 m kw., duże sklepy spożywcze 101-300 m kw. oraz specjalistyczne sklepy alkoholowe.

Źródło: pih.org.pl