W ciągu ostatnich 20 lat import używanych samochodów osobowych i dostawczych o dmc do 3,5 tony przekroczył 15 milionów sztuk. Sprawdzamy, jak zmieniał się w tym czasie średni wiek samochodów sprowadzanych z zagranicy.
Wiek samochodów to niemal 10 lat
Średni wiek samochodów używanych o dmc do 3,5 tony sprowadzonych do Polski w okresie ostatnich 20 lat wynosi niemal 10 lat. Dane archiwalne wskazują, że o wieku importowanych z zagranicy aut najczęściej decydowały przepisy prawno-podatkowe albo zapowiedzi ich zmian.
Interaktywną grafikę SAMAR pokazuje pod tym linkiem
Zakazy i możliwości
W styczniu 2002 roku zniesiony został zakaz importu samochodów w wieku powyżej 10 lat. Efekt był taki, że w ciągu 8 kolejnych miesięcy średni wiek sprowadzonych aut wzrósł z 8 do ponad 11 lat. Kilka miesięcy później, we wrześniu 2002 roku, wprowadzono zakaz importu aut z normą poniżej EURO 2 (do 1996 roku). W rezultacie średni wiek pojazdów zmniejszył się do poziomu poniżej 6,5 roku i taki stan utrzymywał się do maja 2004, kiedy Polska weszła do Unii Europejskiej.
Stare samochody
Likwidacja wszelkich barier w handlu wspólnotowym spowodowała gwałtowny wzrost wieku do rekordowego poziomu. 11,8 roku – jaki odnotowano w lipcu i sierpniu 2004 roku. Po dwóch latach, na początku 2006 roku, pojawiły się pierwsze zapowiedzi wprowadzenia podatku ekologicznego (tzw. wzór Barszcza). Wystarczyły 3 miesiące i średni wiek obniżył się do 10 lat. Ale to było tylko chwilowe wahnięcie, ponieważ projekt szybko upadł.
Podobna sytuacja powtórzyła się pod koniec 2016 roku. Zapowiadane w listopadzie zmiany w sposobie wyliczania podatku akcyzowego, które miały wejść w życie z dniem 1 stycznia 2017 roku, uruchomiły lawinę importu w poprzedzającym tę zmianę miesiącu. W grudniu 2016 roku padł rekordowy wynik dotyczący wielkości importu używanych samochodów do Polski. Ten przekroczył pułap 100 tysięcy sztuk i wyniósł dokładnie 101 811 aut. Średni wiek sprowadzonego wówczas samochodu urósł znowu do poziomu 11,7 roku.