Już od kilku lat telewizory, zestawy kina domowego i zestawy Hi-Fi wypierane są przez komputery i smartfony. W poszukiwaniu czasu wolnego coraz więcej osób korzysta z kuchenek mikrofalowych, a zmywarkę ma w domu ponad dwa razy więcej rodzin niż jeszcze 5 lat temu.
Moda, nowsze technologie, chęć zaoszczędzenia czasu i pieniędzy to główne powody, dla których statystyczne gospodarstwo domowe rezygnuje z pewnych urządzeń, podczas gdy inne zyskują coraz ważniejsze miejsce na liście niezbędnego wyposażenia.
Urządzenia, które są coraz mniej popularne: | |||||||
Urządzenie | Gospodarstwa domowe wyposażone w dane urządzenie w latach (udział w %) | Od ilu lat urządzenie traci na popularności | |||||
2008 | 2009 | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 | ||
Telewizor | 98,48 | 98,5 | 98,4 | 98,4 | 97,9 | 97,1 | 4 |
Kino domowe | 15,46 | 16,2 | 17,09 | 15,6 | 14,6 | 14,2 | 3 |
Hi-Fi | 43,3 | 42,3 | 41,6 | 37,6 | 34,1 | 32,8 | 6 |
Odtwarzacz DVD | 47,7 | 51,7 | 54,2 | 51,7 | 48,1 | 45,2 | 3 |
Kamera | 8,9 | 9,4 | 10,4 | 10,1 | 9,8 | 9,2 | 3 |
Odkurzacz | 95,1 | 95,4 | 95,0 | 94,4 | 93,8 | 93,7 | 4 |
Drukarka | 37,1 | 40,1 | 41,4 | 40,2 | 37,2 | 35,8 | 3 |
Źródło: GUS |
Sprzątanie ma trwać krótko
Trudno nie ulec wrażeniu, że szczególnie szybko rośnie popularność urządzeń pomagających utrzymać porządek w mieszkaniu. Dotyczy to pralek automatycznych i zmywarek. Ich popularność rośnie od ponad 10 lat. Pralka jest na wyposażeniu 93,2% gospodarstw domowych (o 6,5 pkt. proc więcej niż 5 lat temu), a zmywarka znajduje się już w 22,3% domów (132% więcej niż 5 lat temu). Szczególnie w przypadku drugiego z tych urządzeń motywować do zakupu może oszczędność czasu, choć zmywarka ma też drugi niekwestionowany atut – zużywa przeważnie mniej wody niż w przypadku tradycyjnego zmywania, a więc obniża rachunki za wodę.
Urządzenia, które są coraz bardziej popularne | |||||||
Urządzenie | Gospodarstwa domowe wyposażone w dane urządzenie w latach (udział w %) | Od ilu lat urządzenie zyskuje na popularności | |||||
2008 | 2009 | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 | ||
Telefon komórkowy | 83,5 | 86,5 | 88,8 | 90,3 | 92,0 | 93,5 | 10 |
Pralka automatyczna | 86,7 | 89,0 | 89,8 | 91,1 | 92,3 | 93,2 | >10 |
Kuchenka mikrofalowa | 46,1 | 50,1 | 52,6 | 53,3 | 54,3 | 56,2 | >10 |
Zmywarka | 9,6 | 12,3 | 15,7 | 17,7 | 19,5 | 22,3 | >10 |
Samochód | 54,7 | 57,4 | 59,5 | 60,2 | 60,1 | 61,2 | 9 |
Aparat cyfrowy | 38,0 | 45,6 | 49,6 | 50,0 | 49,4 | 50,8 | 8 |
Komputer | 56,4 | 60,8 | 64,9 | 66,7 | 68,3 | 71,5 | >10 |
Źródło: GUS |
Z drugiej strony powoli coraz mniej gospodarstw domowych inwestuje w odkurzacz. Jeszcze w 2009 roku jedynie jedna rodzina na 22 nie miała odkurzacza, dziś już jedna na 16. Może to oznaczać, że więcej osób decyduje, że szybciej lub taniej jest dbać o porządek w mieszkaniu korzystając z miotły i mopa (zwykłego lub parowego). Taka zmiana wymaga jednak pozbycia się z domu wykładzin czy dywanów – w związku z tym może być to rozwiązanie popularne wśród osób cierpiących na alergię.
Elektroniczna rewolucja
Coraz więcej osób posiada też telefon komórkowy i komputer. Te dwa urządzenia powoli wypierają całą masę innej elektroniki. Dziś w aż 71,5% domów znajduje się komputer, a 93,5% gospodarstw domowych ma telefon komórkowy. W pierwszym przypadku progres jest bardzo dynamiczny. W 2000 roku komputer był na wyposażeniu 14,3% rodzin (5 razy mniej niż dziś). W przypadku telefonów komórkowych najstarsze dane pochodzą z 2004 roku. Wtedy urządzenia te znaleźć można było w ponad połowie domów (54%). Dziś telefon ma już niemal każdy. Są one też coraz bardziej wszechstronnymi urządzeniami. Powoli smartfony i komputery zdają się wypierać telewizory. Tych ostatnich jeszcze w 2009 roku nie było zaledwie w jednym na 67 domów. Dziś telewizora nie ma już w jednym na 34 domy. Coraz mniej jest też wież (Hi-Fi). W 2007 roku miało je 44,9% gospodarstw domowych, a dziś już mniej niż jedno na trzy (32,8%). Powodu takiej zmiany można upatrywać w rozwoju technologii odtwarzaczy przenośnych oraz internetowych serwisów, w których przystępny cenowo abonament pozwala słuchać niemal nieograniczonej liczby utworów muzycznych.
Przez ostatnie 3 lata maleje też liczba odtwarzaczy DVD. To dziać się może za sprawą wejścia na rynek nowszego formatu – Blue-ray, ale też rosnącej popularności filmów, seriali i programów dostępnych na platformach internetowych.
Winowajcą malejącej popularności kamer wideo są natomiast zaawansowane technologicznie telefony oraz aparaty cyfrowe, które z punktu widzenia przeciętnego użytkownika nie ustępują jakości kamerom wideo. W efekcie tych ostatnich jest coraz mniej (w 2013 roku 9,2%, podczas gdy w 2010 roku było to 10,4%). Coraz więcej osób posiada natomiast cyfrowy aparat fotograficzny. W 2006 roku był on na wyposażeniu 18,4% rodzin, a dziś znajduje się już w ponad połowie domów (50,8%).
Bartosz Turek, Lion’s Bank