Fiskus od początku września posługuje się nowym narzędziem administracji podatkowej, jakim jest Centralny Rejestr Danych Podatkowych. To duże ułatwienie dla podatnika, który może teraz załatwiać formalności w dowolnym urzędzie skarbowym na terenie całego kraju.
Podpisana 31 lipca br. przez Prezydenta RP ustawa o administracji podatkowej, która unowocześnia kontakt podatnika z fiskusem i centralizuje system informacji podatkowej, wchodzi w życie 1 stycznia 2016 r. Natomiast baza informatyczna dla przewidzianych w niej nowoczesnych rozwiązań administracyjnych oraz tzw. centra wsparcia i obsługi podatnika ruszyły 1 września 2015 r. Urzędy skarbowe zaczęły obsługiwać i wspierać podatnika na jednolitych w skali całego kraju zasadach.
Mowa przede wszystkim o Centralnym Rejestrze Danych Podatkowych, który zgodnie z art. 66 ustawy z dnia 10 lipca 2015 r. o administracji podatkowej obejmuje zbiory danych prowadzonych przez Ministra Finansów, dyrektora izby skarbowej i naczelnika urzędu skarbowego. CRDP stanowi zatem kanał do przetwarzania danych zgromadzonych w Krajowej Ewidencji Podatników oraz gromadzenia i przetwarzania danych wynikających w szczególności z:
- deklaracji (np. rocznych podatkowych, VAT-7) składanych zarówno przez osoby fizyczne, jak i przedsiębiorców, płatników czy ich następców prawnych,
- decyzji, postanowień oraz innych dokumentów związanych z obowiązkami wynikającymi z przepisów prawa podatkowego oraz
- tytułów wykonawczych i innych dokumentów przekazanych naczelnikowi urzędu skarbowego w celu realizacji jego zadań (art. 15 ww. ustawy).
Deklaracja złożona podczas podróży
Co CRDP i centra obsługi i wsparcia oznaczają w praktyce? Każdy podatnik – zarówno przedsiębiorca, jak i osoba nieprowadząca własnego biznesu – mogą teraz załatwiać sprawy z fiskusem w każdym urzędzie skarbowym niezależnie od terytorialnego zasięgu działania skarbówki, czyli nie patrząc na to, że dany organ nie jest „własnym” urzędem skarbowym. Można składać podania, deklaracje (np. związane z podatkiem dochodowym, VAT-owskie czy akcyzowe) oraz zgłoszenia czy dokumenty rozliczeniowe związane z ubezpieczeniem społecznym. A to oznacza dużą swobodę i oszczędność czasu przy rozliczeniach z fiskusem, ZUS-em czy urzędem celnym, zwłaszcza dla tych, których prowadzona działalność wymaga częstych podróży.
Do dowolnego urzędu skarbowego możemy udać się również po różnego rodzaju zaświadczenia podatkowe czy wyjaśnienia w zakresie przepisów prawa podatkowego, w tym dotyczące formalności związanych z otwarciem własnej firmy. Każde tzw. centrum obsługi i wsparcia podatnika dysponuje stanowiskiem komputerowym z dostępem do Portalu Podatkowego, czyli internetowej bazy niezbędnej wiedzy o podatkach – zawiera e-deklaracje, kalendarz z terminami podatkowymi, kalkulatory, niezbędniki, formularze do druku, najświeższe komunikaty. Dodatkowo urzędnicy w razie szczegółowych pytań przekierują podatnika do odpowiednich organów wraz ze wskazaniem ich kompetencji.
autorka: Katarzyna Miazek, Tax Care