Badania Samsung Techonomic Index 2015 pokazały wyraźną różnicę pomiędzy krajami Europy Południowej i Północnej, a w kontekście obecnej sytuacji gospodarczej Starego Kontynentu wyniki wydają się zaskakujące. Mieszkańcy krajów skandynawskich wykazują powściągliwość w planowaniu wydatków związanych z nowymi technologiami, podczas gdy mieszkańcy krajów Europy Południowej są bardziej skłonni do zakupu nowych urządzeń. Jak w badaniach wypadli Polacy?
Przedmiot pożądania
Badanie Samsung Techonomic Index 2015 przeprowadzone w 18 krajach Europy wyraźnie pokazuje rożne trendy w Europie Północnej i Południowej: aż 41% Włochów, 31% Hiszpanów i 30% Greków zadeklarowało chęć zakupu nowego telefonu komórkowego w ciągu najbliższych trzech miesięcy. Liczby są zaskakująco wysokie, zważywszy na nie najlepszą koniunkturę gospodarczą w tej części Europy. Co więcej, odsetek osób planujących nowe wydatki na urządzenia mobilne wśród mieszkańców krajów Europy Południowej jest znacznie wyższy od średniej europejskiej, która wynosi 21%. Kraje skandynawskie wykazują największą powściągliwość w wydatkach: tylko 13% Finów i 14% Duńczyków w najbliższym kwartale planuje zakup telefonu komórkowego.
W kategorii telefonów komórkowych Polska nie odbiega mocno od średniej europejskiej – w najbliższym kwartale 25% Polaków planuje nabyć nowy model. Przyczyny zakupów są różne, ale przeważa chęć posiadania urządzenia o lepszych parametrach – tak przyznało 29,9% respondentów spośród tych, którzy wyrazili zamiar zakupu nowego telefonu komórkowego. 29,5% tej grupy odpowiedziało, że obecnie posiadany produkt nie działa tak dobrze, jak powinien, co skłania ich do kupna nowego urządzenia. Na plany zakupowe Polaków zdecydowanie wpływu nie mają celebryci. Jedynie 0,4% Polaków kupi telefon, ponieważ widziało go u znanej osoby.
Południowy apetyt na technologię…
Podobne tendencje ujawniają się w przypadku innych rodzajów sprzętu elektronicznego. W nadchodzącym kwartale trzykrotnie więcej konsumentów we Włoszech niż w innych krajach europejskich planuje zakup nowych telewizorów oraz urządzeń do sprzątania i gotowania. Tablet zamierza nabyć 26% Włochów i 18% Greków – to znacznie wyższy wynik w porównaniu z całą Europą, gdzie średnia wynosi zaledwie 11%. W kwestii zakupu tego typu sprzętów elektronicznych Polska zbliża się do średniej europejskiej: 10% Polaków planuje nabyć tablet w ciągu najbliższych trzech miesięcy. Tyle samo osób chce zakupić nowy telewizor, a odpowiednio 9% i 11% planuje nabyć urządzenia do gotowania i sprzątania.
… a północna powściągliwość
Interesująco prezentuje się oszczędność mieszkańców północnych rejonów Europy. W krajach skandynawskich aż 60% respondentów nie zamierza kupić żadnego sprzętu elektronicznego w nadchodzącym kwartale. Tak samo odpowiedziało 45% Polaków, przy czym 35,2% Polaków nie martwi się przyszłoroczną sytuacją finansową, a obawia się o nią 46,3%. Dla porównania, aż 59% Norwegów ze spokojem patrzy na najbliższe 12 miesięcy.
Europejskie gospodarstwa domowe pod lupą
Obecnie aż 98% europejskich gospodarstw domowych posiada przynajmniej jeden telefon komórkowy, komputer stacjonarny lub laptop, telewizor i urządzenie gospodarstwa domowego. W europejskim domach znajduje się średnio 19 urządzeń elektronicznych, czyli o jedno więcej niż w 2014 roku. Jednocześnie wzrósł czas spędzany przy użyciu tychże sprzętów – konsumenci korzystają z urządzeń elektronicznych przez 8 godzin dziennie. W porównaniu z rokiem poprzednim czas ten wzrósł o 0,3 godziny.
Nieco inaczej wygląda sytuacja w Polsce. W przeciętnym gospodarstwie domowym znajduje się 18 urządzeń elektronicznych, wśród których znajdziemy przede wszystkim telefony komórkowe, komputery i telewizory. Tylko 1% gospodarstw domowych nie posiada telefonu komórkowego, 3% nie ma komputera lub laptopa i w 5% domów nie znajduje się żaden telewizor. W typowym dniu Polacy korzystają z telefonów komórkowych średnio przez 1 godzinę 26 minut, a telewizję oglądają średnio przez ponad 3 godziny 26 minut.
Pomimo niepewności gospodarczej w Europie, gospodarstwa domowe uznają korzyści, jakie technologia może przynieść w codziennym życiu – zarówno rodzinnym, jak i towarzyskim czy związanym z edukacją. Ma to duży wpływ na decyzje zakupowe Europejczyków – komentuje Radosław Miszkiel, Dyrektor Działu B2B, Samsung Electronics Polska.
Samsung Techonomic Index 2015:
Firma Lightspeed GMI, za pośrednictwem własnych paneli internetowych w Austrii, Belgii, Bułgarii, Danii, Finlandii, Niemczech, Grecji, we Włoszech, na Węgrzech, w Holandii, Norwegii, Polsce, Portugalii, Hiszpanii, Szwecji, Szwajcarii, Rumunii i Wielkiej Brytanii, przeprowadziła wywiady z 18 000 osób mających 16 i więcej lat (1000 osób na rynek). Danym przypisano wagę stosownie do znanego profilu wieku i płci dla każdego kraju. Rozmowy ankietowe w formie online odbyły się w dniach 21 kwietnia – 18 maja 2015 r. Firma Lightspeed GMI była odpowiedzialna za przeprowadzenie badań terenowych, natomiast firma Blue Rubicon sporządziła wszystkie raporty i analizy.