Polacy kochają prostotę i sprawdzone, użyteczne funkcje – takie opinie słyszymy od sprzedawców największych sieci elektromarketów. Sprawdziliśmy też, które funkcje cieszą się popularnością i co jest głównym kryterium wyboru.

Polscy konsumenci nadal kierują się jakością sprzętów, ale też rozpoznawalnością marki – szukają też rozwiązań funkcjonalnych. W myśl komfortu i ułatwień w codziennym użytkowaniu, klienci, coraz chętniej sprawdzają jednak nowoczesne funkcje, takie jak piroliza w piekarniku, płyta indukcyjna czy też programy automatyczne. Dużą rolę ma nadal forma zasilania – energia elektryczna bądź gaz (często zależne jest to od rejonu Polski, ale także od ekonomiczności w eksploatacji). Triumfy świeci nadal cena przyklejona do produktów. Jeden z producentów AGD wykonał niedawno badanie, które wskazało przyczyny zakupu bądź wymiany sprzętu – aż 78% Polaków wymienia sprzęt AGD wtedy, gdy się popsuje, natomiast duże znaczenie nadal ma okres wakacyjny – wymianę kuchni z powodu remontu deklaruje 14 proc. ankietowanych, a 4 proc. gdy w grę wchodzi zakup nowego mieszkania. Jedynie 3% badanych wymienia sprzęt AGD ze względu na nowe technologie.

Która marka jest najchętniej wybierana?

W pierwszym kwartale tego roku GfK Polonia wykonało badanie dotyczące wyboru kuchni. Wśród dostępnych na polskim rynku marek, najchętniej wybieraną kuchnią wolnostojącą jest marka Amica. Jak informuje producent, nic dziwnego – są one funkcjonalne, bezpieczne i wygodne w użytkowaniu. Amica podaje też najważniejsze, najciekawsze funkcje wybierane przez polskich konsumentów – są nimi szybkie nagrzewanie piekarnika do 150 st. C w zaledwie 4 minuty, prowadnice teleskopowe zapewniające komfortowe użytkowanie strefy grzania czy też stabilne, żeliwne ruszty. Duże znaczenie przy wyborze produktu ma także bezpieczeństwo – producent stosuje w kuchniach potrójne przeszklenie szyby drzwi. Chłodny front sprawdza się zwłaszcza wtedy, kiedy w kuchni mamy małe dzieci lub czteronożnych pupili. Nie mniej ważne są także kwestie łatwości w utrzymaniu czystości – tutaj Amica oferuje klientom wnętrze piekarnika pokryte emalią łatwoczyszczącą EasyClean – wystarczy wlać wodę na blachę i włączyć funkcję grzania, a para rozpuści zabrudzenia.

https://www.instagram.com/p/Bl-oZTgFDZ-/?utm_source=ig_web_copy_link

Historia, którą znają pokolenia

Wpływ na wybory konsumentów ma z pewnością tradycja i historia marki – pierwsza kuchnia wolnostojąca sygnowana logotypem polskiego producenta zeszła z taśm produkcyjnych we Wronkach już w 1957 r. Od tego czasu Amica konsekwentnie rozwija tę grupę produktową – zwiększono także produkcję z 350 000 sztuk do ponad 1,3 mln sztuk rocznie. Pierwsza kuchnia Amica zrobiła furorę, która trwa do dziś: udziały marki w tym rynku, obok sprzedaży piekarników czy płyt, to ok. 60 proc. Obecny udział rynkowy Amiki w dużym AGD w Polsce szacuje się na 17-18 proc.

Pierwsza kuchnia wolnostojąca z 1957 r. – fot. Amica

 

Trendy zakupowe – od ceny, przez rozpoznawalną markę, po zakupy w internecie

Posiłkując się ostatnimi raportami TNS Polska dotyczącymi preferencji zakupowych, głównym kryterium wyboru jest nadal cena – deklaruje ją 83 proc. respondentów, a tuż po niej jakość produktów – wskazało ją 67 proc. robiących zakupy. Duże znaczenie ma nadal znana, rozpoznawalna marka, jednak mało kto dziś zwraca uwagę na kraj produkcji. Instytut TNS Polska w ostatnim badaniu zwracał uwagę także na to, że klienci dokonują wyboru polegając na opinii rodziny i znajomych, do czego przyznaje się 16 proc. z nas.
Większość Polaków podchodzi do robienia zakupów z pewną rozwagą: 70 proc. z nich zazwyczaj wie, co chce kupić przed wejściem do sklepu, a 72 proc. z nich – starannie i długo wybiera zakupione towary. Tylko co piąty klient sklepu bierze to, co akurat jest pod ręką. Kobiety częściej od mężczyzn przykładają dużą wagę do starannego wyboru produktu, ale też do jego wyglądu. Dodatkowo, w innym przygotowanym przez Comarch i Kantar TNS Polska raporcie nt. preferencji zakupowych („Przyszłość zakupów. Najważniejsze trendy w retail dziś i w 2030 roku”), trzeba odnotować wzrost zainteresowania zakupami internetowymi. W internecie kupujemy niemal wszystko: odzież, sprzęt AGD i RTV, kosmetyki a nawet meble i narzędzia do majsterkowania oraz prac ogrodniczych. Z odpowiedzi ok 3000 respondentów wynika, że internet jest nie tylko miejscem zakupów, ale również źródłem informacji o danych produktach oraz ich cenach. A właśnie sprzęt elektroniczny oraz AGD staje się towarem, który najczęściej wybieramy w tym kanale dystrybucyjnym, nawet bez wcześniejszego sprawdzenia cen w sklepach stacjonarnych. Według wyników badania 33 proc. ankietowanych nabywa m.in. kuchnie, w sieci. Co ważne, aż 19 proc. z nich kupuje w internecie sprzęt AGD bez wcześniejszego rozeznania w sklepie stacjonarnym, natomiast 14 proc. respondentów zanim kupi produkt w internecie, najpierw poszukuje opinii na temat wybranych produktów.

MS