Jest decyzja środowiskowa na kolejny, najdłuższy fragment S19 na Podlasiu, czyli 68-kilometrowy odcinek Ploski – Chlebczyn. 29 stycznia br. podpisał ją Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Białymstoku, akceptując wariant preferowany przez GDDKiA. To otwiera drogę do planowanych na ten rok przetargów na projekt i budowę poszczególnych odcinków Via Carpatia w województwie podlaskim i mazowieckim.
- Via Carpatia S19 na Podlasiu: są decyzje środowiskowe – będą ogłaszane przetargi
- Fragment Via Carpatii ma być gotowy z końcem 2025 roku
Po pierwsze w I półroczu 2020 roku planujemy ogłosić w pierwszej kolejności postępowania przetargowe w systemie Projektuj i Buduj na prawie 50 kilometrów drogi ekspresowej S19 w okolicach Białegostoku:
- Dobrzyniewo – Białystok Zach.,
- Krynice – Dobrzyniewo,
- Białystok Zach. – Księżyno,
- Księżyno – Białystok Płd. (dodatkowo z ponad 13 km odc. DK65 Kudrycze – Kuriany – Grabówka),
- Białystok Płd. – Ploski;
Po drugie w II półroczu 2020 roku planujemy ogłosić postępowania dla południowych odcinków realizacyjnych S19 o łącznej długości 68 km :
- Ploski – Haćki,
- Haćki – Bielsk Podlaski Zach., (dodatkowo z 6 km odc. DK66 w Bielsku Podlaskim),
- Bielsk Podl. Zachód – Boćki
- Boćki – Osmola,
- Osmola – Leszczka,
- Leszczka – Chlebczyn (ok 4 km w woj. mazowieckim).
A także do końca roku GDDKIA ogłosi przetarg na 17-kilometrowy odcinek Kuźnica – Sokółka Północ, na płn.-wsch. od Białegostoku.
Z Białegostoku na południe
Ponadto zgodnie z wydaną 29 stycznia br. decyzją środowiskową, odcinek Ploski – Chlebczyn powiązany jest z sąsiednim odcinkiem Białystok Zachód – Ploski 3 kilometry na południe od Narwi. Następnie S19 kieruje się na południe, od zachodu omija Bielsk Podlaski i Siemiatycze, a kończy się w województwie mazowieckim, kilka kilometrów na południe od rzeki Bug, którą przekracza obok miejscowości Turna Mała. Decyzja środowiskowa obejmuje także budowę odcinka drogi krajowej nr 66, co umożliwi przełożenie drogi krajowej nr 66 z centrum Bielska Podlaskiego na południowe obrzeża miasta.
Via Carpatia. Decyzje środowiskowe – co mamy, czego brakuje
Dodatkowo aktualnie cztery odcinki drogi ekspresowej S19 na Podlasiu mają decyzje środowiskowe:
- Dobrzyniewo – Białystok Zach. (d. Choroszcz), ostateczna od 2016 roku,
- Krynice – Dobrzyniewo, ostateczna od 2016 roku,
- Białystok Zachód – Ploski (nad Narwią), wydana 14 sierpnia 2019 (odwołania trafiły do GDOŚ)
- Ploski – Chlebczyn (rzeka Bug) – od 29 stycznia 2020,
Fragment S19 między Białymstokiem a Kuźnicą Białostocką. Odcinek Kuźnica – Sokółka. Wniosek o wydanie decyzji środowiskowej złożono 7 czerwca ubiegłego roku i obecnie jest rozpatrywany.
Ponadto na kolejną część S19 – od Sokółki przez Czarną Białostocką – Wasilków – Sochonie aż do Dobrzyniewa przygotowywany jest wniosek o wydanie decyzji środowiskowej dla wariantu biegnącego w przybliżeniu po istniejącym szlaku drogi krajowej nr 19.