Sprzedaż mieszkania bywa drogą przez mękę, ale można ułatwić sobie życie i uniknąć niepotrzebnego stresu. Stosując się do wskazówek przygotowanych przez Home Brokera zwiększamy szansę zarówno na szybkie znalezienie kupca, jak i na uzyskanie wyższej ceny.
Choć deweloperzy notują rekordy sprzedaży, to nadal wiele mieszkań kupowanych jest na rynku wtórnym. Jak to jest, że jedne lokale w mig znajdują nabywcę, a w przypadku niektórych proces ten trwa miesiącami? Jednym z kluczowych elementów jest cena dopasowana do realiów rynkowych, ale oprócz niej znaczenie ma też kilka innych rzeczy. Home Broker przygotował poradnik dla tych, którzy chcieliby szybko i korzystnie sprzedać swoje mieszkanie.
- Dobre zdjęcia w ogłoszeniu
Ludzie są wzrokowcami. Oglądając ogłoszenie o sprzedaży mieszkania nie chcą widzieć poplamionych zasłon, zaniedbanej toalety, czy domowników siedzących przy stole w półmroku. Należy pokazać im czyste i estetyczne wnętrze, które zachęci do tego, by zobaczyć więcej. Światło dzienne jest świetnym sprzedawcą i pozwala zrobić dobrej jakości jasne zdjęcia. Dobre oświetlenie sprawia, że wnętrze wydaje się bardziej przestronne, co również działa na korzyść sprzedającego. Jeśli ktoś nie ma sprzętu lub umiejętności by zrobić dobre fotografie, powinien po prostu zapłacić za to osobie, która zna się na rzeczy. Będzie to inwestycja, która z pewnością się zwróci.
- Neutralizacja mieszkania
Jak wyjątkowe i piękne by nie było, zdjęcie ze ślubu nie jest dobrą ozdobą na ścianie przy prezentacji mieszkania. Należy pamiętać, że nieruchomość ma podobać się potencjalnemu kupującemu, a nie sprzedającemu. Należy więc usunąć wszystkie prywatne pamiątki i uczynić wnętrze jak najbardziej neutralnym. Wzorem powinny być wnętrza dobrych hoteli – nie ma tam wielu drobnych ozdóbek, co najwyżej jakaś rzeźba czy grafika na ścianie.
- Odpowiednio ułożone ogłoszenie sprzedaży
Przed przygotowaniem ogłoszenia warto zastanowić się, kto może być zainteresowany zakupem naszego mieszkania, by przygotowując treść anonsu skupić się na zaletach istotnych dla danej osoby. Przykładowo kawalerki w Śródmieściu nie kupi raczej rodzina z dziećmi, więc obecność placu zabaw czy przedszkola w pobliżu będzie informacją zbędną. Przy kawalerce zlokalizowanej w dobrym punkcie miasta warto wyeksponować dobre połączenie komunikacyjne, bliskość centrów rozrywki, bezpieczne miejsce parkingowe i tak dalej.
W ogłoszeniu dobrze jest skupić się na konkretach, a nie „lać wodę”. Zamiast pisać o dobrym dojeździe do centrum, lepiej podać jakie linie zatrzymują się na przystanku i ile minut zajmuje dojechanie do rozpoznawalnego punktu. Potencjalnego kupującego zainteresują też szczegóły takie jak dokładne wymiary pokoi, dostępność piwnicy i komórki lokatorskiej oraz miejsca garażowego.
- Realna cena
Sprzedający mieszkanie chciałby za nie uzyskać możliwie najwięcej. Prawda jest jednak taka, że wygórowane oczekiwania odstraszają potencjalnych kupujących, należy więc dopasować je do warunków rynkowych. Nawet najlepiej przygotowane mieszkanie będzie miało kłopot ze sprzedażą gdy cena będzie zbyt wysoka.
- Prawda lepsza od kłamstwa
W ogłoszeniu nie powinno się ukrywać faktów. Jeśli mieszkanie wymaga remontu, to oglądanie go przez osobę szukającą lokalu gotowego do wprowadzenia będzie stratą czasu dla obu stron. Szanujmy swój czas i czas innych ludzi. Nie ma co pisać o nieruchomości „położona w cichej okolicy” gdy za oknem co dwie minuty przejeżdża tramwaj. Potencjalny kupujący szybko to zweryfikuje.
- Komfortowe oglądanie mieszkania
Po publikacji ogłoszenia o sprzedaży, można zacząć oczekiwać telefonów i wizyt od potencjalnych kupujących. Pamiętajmy, że pierwsze wrażenie odgrywa ogromną rolę. Już uprzejmość podczas rozmowy telefonicznej zwiększa szanse na pozytywne zakończenie. Należy w konkretny sposób udzielić informacji i zachęcić rozmówcę do obejrzenia nieruchomości.
Podczas bezpośredniego spotkania dobrze widziane są spokój i cisza. Oglądanie mieszkania w chaosie i pośpiechu nie sprzyja zakupowi. Na ten czas w lokalu powinien panować idealny porządek. Fakt, ze sprzedajemy go bez mebli i wyposażenia nie ma znaczenia –musi być wysprzątany tak, by potencjalny kupujący chciał w nim zamieszkać. Można też zadbać, by dzieci bawiły się spokojnie w swoich pokojach bądź na podwórku, a jeśli mamy głośnego psa, powinien udać się na ten czas na spacer. Jeśli mieszkanie ma zostać obejrzane przez kilku kupujących, warto dać zapas czasu na każdego z nich. Sytuacja, w której ktoś czeka w kolejce na obejrzenie lokalu jest niedopuszczalna.
- Pomoc home stagera
Na rynku mieszkaniowym jest coraz więcej firm i osób zajmujących się przygotowywaniem mieszkania do sprzedaży lub wynajmu. Taka usługa nazywa się home stagingiem. Jej celem uwypuklenie zalet nieruchomości i przygotowanie jej tak, by spodobała się oglądającym. Zwykle jest to odświeżenie ścian, dobranie odpowiednich dodatków i usunięcie zbędnych rzeczy. Chodzi o zwiększenie szansy na szybkie i korzystne cenowo sprzedanie mieszkania, przy zachowaniu możliwie niskich kosztów inwestycji. Średnio przygotowanie mieszkania do sprzedaży to wydatek rzędu maksymalnie 1 proc. jego wartości, ale często pieniądze te zwracają się z nawiązką.
Źródło: Marcin Krasoń, Home Broker