Polacy nie chcą płacić dodatkowo za usługi pośredników finansowych. Jednocześnie, wysoko oceniają ich jakość i uważają je za potrzebne. To konkluzje najnowszego badania przeprowadzonego przez TNS. Wyniki badania podkreślają, jak ważny jest dla klientów dostęp do bezpłatnej informacji udzielanej przez pośredników kredytowych. Jako zły oceniono pomysł wprowadzenia obowiązku pobierania bezpośrednio od klientów opłat za doradztwo kredytowe.
Wg badania TNS, 71% respondentów jest przeciwko przerzuceniu opłat za pośrednictwo finansowe na klientów. Nawet osoby, które nie zamierzają skorzystać z usług pośredników uważają to za zły pomysł (61% jest takiego zdania). Usługi pośredników i dostęp do bezpłatnej informacji dotyczącej kredytów są uważane za potrzebne – zarówno przez osoby, które spłacają kredyt (83%) i te, które dopiero zamierzają wziąć kredyt (85%).
Co ważne, wysoko jest oceniana jakość usług świadczona przez pośredników, bowiem 78% kredytobiorców wystawia branży pozytywną opinię. Jednocześnie, klienci nie chcą płacić za usługi pośredników finansowych. Wprowadzenie opłat pobieranych bezpośrednio od klientów wzmacnia zjawisko wykluczenia z konsumentów z usług doradztwa kredytowego.
– Wyniki badania TNS potwierdzają nasze obawy, że przyjęte przez rząd rozwiązania ograniczą klientom dostęp do pełnej informacji kredytowej i mogą spowodować upadek branży – powiedział Adrian Jarosz, prezes Związku Firm Doradztwa Finansowego. – Dlatego apelujemy o przyjęcie rozwiązań prawnych, które będą wzmacniać ochronę klientów, i będą służyć rozwojowi potrzebnych im usług – dodał prezes Jarosz.
W projekcie ustawy o kredycie hipotecznym pojawiły się kontrowersyjne przepisy, które zabraniają pośrednikom finansowym pobierania wynagrodzenia od banków, a koszt ten zostaje przerzucony na klienta. Wywołało to ostry protest pośredników finansowych, grozi to bowiem utratą 20 tys. miejsc pracy. Przeciwni tym przepisom są również deweloperzy, którzy obawiają się wyhamowania koniunktury w budownictwie.
Walcząc o uratowanie miejsc pracy i ochronę interesów klientów, obydwie branże złożyły na ręce wicepremiera Mateusza Morawieckiego, pod którą podpisało się ponad 25 tys. osób.
Źródło: Związek Firm Doradztwa Finansowego (ZFDF)