Badanie[1] „Relacje w sąsiedztwie” przeprowadzone przez Instytut Socjologii UAM w Poznaniu na zlecenie firmy Amica oraz podręczny zestaw sąsiedzki „Szklanka cukru” to kolejne elementy projektu „Amica for others”. Amica konsekwentnie przygląda się temu czy tylko żyjemy obok siebie, czy może jednak bardziej jesteśmy dla siebie. Zwraca uwagę na ważne problemy społeczne i zachęca, aby otworzyć się na innych.


Pierwszym etapem projektu był film „Amica for others”, w którym poruszony został problem jakim jest samotność osób starszych. W ten sposób Amica zwracała uwagę na szerszy kontekst, czyli relacje z innymi.

Kolejnym krokiem działań marki było przyjrzenie się bliżej temu, jak te relacje naprawdę wyglądają – zarówno w dużych miastach oraz w mniejszych miejscowościach. Dlatego firma, wraz z Centrum Badań Społecznych Fundacji UAM w Poznaniu, przeprowadziła badanie, które odpowiada na pytanie o specyfikę obecnych więzi jakie obserwujemy w kręgach sąsiedzkich, ze szczególnym uwzględnieniem wybranych osiedli, w trzech miastach: Poznaniu, Warszawie i Wronkach. Badanie stanowi przykład twórczej współpracy, której zwornikiem są naukowe zagadnienia relacji społecznych w miejscu zamieszkania i ich znaczenie dla budowania tożsamości mieszkańców oraz tożsamości marki.

Zobacz też:

W ramach projektu Amica przygotowała też podręczny zestaw sąsiedzki „Szklanka cukru”, w skład którego wchodziły: zawieszka na drzwi, dzięki której możemy poinformować sąsiadów, że w razie potrzeby mogą do nas zapukać, eko torba na zakupy, podczas których możemy kupić też coś dla sąsiada z za ściany, bo nas poprosił, opakowanie do podrzucenia sąsiadom muffinek (ze słodką niespodzianką w środku), które upieczemy korzystając z cukru pożyczonego od sąsiada. Cukier możemy przynieść w najważniejszym elemencie zestawu, czyli specjalnej szklance. Pakiety te otrzymali influencerzy, przedstawiciele mediów oraz kilkaset pierwszych osób, które wzięły udział w badaniu. Zestawy mają inspirować i pomagać w budowaniu sąsiedzkich więzi.  – Nasze działania mają na celu zwrócenie uwagi na relacje z innymi i problemy społeczne, jakim musimy stawić czoło we współczesnym świecie. Jednym z nich jest fakt, że coraz częściej żyjemy osobno. Skupiamy się na sobie i nie mamy czasu pochylić się nad drugim człowiekiem, uwzględnić jego perspektywę i zrozumieć motywację jego działań. To powoduje zanikanie kontaktów – nie wiemy lub nie interesujemy się, kto mieszka obok, nie poznajemy swoich sąsiadów na klatce schodowej. W naszym badaniu 93% respondentów deklaruje, że ich zdaniem potrzebne jest utrzymanie relacji z sąsiadami. Projekt „Amica for others” to cykl działań prospołecznych, które właśnie zachęcają do wyjścia poza deklaracje i zapukania do drzwi osoby mieszkającej obok – mówi Joanna Lewandowska, Strategiczny Menedżer ds. Komunikacji Marki Amica.

Reklama

Za koordynację współpracy z Instytutem Socjologii UAM w Poznaniu oraz działania PR odpowiada agencja Q&A Communications. Koncepcję i wykonanie zestawu „Szklanka cukru” przygotowała  agencja C108 (dawniej Creaktive). Realizacje wysyłki kreatywnej i działania social media prowadzi Dot Relations.


[1] Ogólnopolskie badanie relacji sąsiedzkich pogłębione o badania kwestionariuszowe w wybranych ośrodkach miejskich (Warszawa, Poznań, Wronki), przeprowadzone w kwietniu i maju 2019 r. Badanie realizowane w oparciu o trzy techniki badawcze: desk research, ankietę internetową (1854 ankiety), wywiady kwestionariuszowe (450 wywiadów, do badania wybrano mieszkańców warszawskich osiedli Sady Żoliborskie i Saska Kępa, w Poznaniu – os. Batorego oraz os. Armii Krajowej; we Wronkach 10 punktów obejmujących zarówno niskie bloki, jak i domy wielo- i jednorodzinne).