Useme po raz pierwszy udostępnia dane dotyczące liczby zleceń w poszczególnych kategoriach: co czwarte zlecenie pracy zdalnej dotyczy copywritingu. Równie popularnymi wśród zleceniodawców branżami są: grafika, SEO i media społecznościowe. Czy freelancerzy realizujący dzieła w pozostałych profesjach również nie mogą narzekać na brak pracy?
Copywriterzy: 1/4 freelancerskiego rynku
Pisanie tekstów na zamówienie znalazło się na pierwszym miejscu wśród branż, w których nie można narzekać na brak pracy.
W I kwartale 2023 roku liczba zleceń dedykowanych copywriterom wyniosła prawie 26 proc. Pozycja copywritingu jest nadal silna, choć spada ich udział w liczbie wszystkich zleceń (w 2021 roku były to 33 proc., rok później już 29 proc.). Według raportu “Branże freelancingu w Polsce” copywriterzy w Polsce stanowią niemal 27 proc. całego rynku. To branża, w której często wykonuje się zlecenia dodatkowe, dorabiając do pracy na etacie.
20% zleceń dla grafików
Kolejną branżą popularną wśród zleceniodawców jest grafika – stanowi ona prawie 20 proc. całości zleceń, a podium zamykają SEO oraz media społecznościowe z liczbą 16 proc. Liczba prac graficznych niezmiennie od 3 lat utrzymuje się na podobnym poziomie.
Co nowego na rynku?
Pozycjonowanie stron internetowych oraz działania związane z prowadzeniem i moderacją mediów społecznościowych zdecydowanie nabierają na znaczeniu. W 2021 roku stanowiły one 12 proc. całości zleceń, a w 2022 roku ta liczba wzrosła do 15 proc.
A co z branżą IT?
W porównaniu do najpopularniejszych branż freelancingu, zlecenia IT stanowią niewielki procent całości, ale ich udział niezmiennie rośnie. Najpopularniejsze są dzieła związane z programowaniem – 4 proc. w 2023 roku (wzrost o 0,6 p.p. w porównaniu do 2021 roku). Kolejne miejsce zajmują zlecenia dedykowane deweloperom, którzy stawiają strony www i sklepy online – 2,2 proc. w 2023 roku, w porównaniu do 1,6 proc. w 2021 roku. Z kolei inne dzieła związane z usługami IT wynoszą 1,7 proc. (wzrost o 0,4 p.p. od 2021 roku).
– Jest to grupa, która najczęściej spośród wszystkich freelancerów koncentruje się na projektach długoterminowych – wyjaśnia Natalia Zielińska.
Nie wszystkie branże polskiego freelancingu odnotowują wzrosty w udziale zleceń. Należą do nich tłumaczenia – 8 proc. w 2023 roku (spadek z 9.4 proc. w 2021 roku) oraz fotografia 5,8 proc. (spadek z 7,2 proc.). Natalia Zielińska komentuje pierwszy z przypadków:
– Tłumacze to najbardziej wykształcona grupa freelancerów. Dodatkowo, mimo spadku udziału zleceń w tej branży, należy podkreślić, że tłumaczenia należą do bardziej dochodowych profesji – takich, w których freelancerzy zarabiają powyżej 5 tysięcy złotych na miesiąc.
Branżami, w których pojawia się najwięcej zleceń są: copywriting, grafika, SEO i social media. Ponadto z roku na rok rośnie zapotrzebowanie na zleceniobiorców prac związanych z szeroko rozumianym IT.
Źródło: Useme