Teoria ekonomiczna „efektu szminki” zakłada, że w czasach kryzysów i spowolnienia gospodarczego wzrasta zainteresowanie dobrami luksusowymi o mniejszej wartości. Jak pokazują dane OLX, w czasie wysokiej inflacji rzeczywiście coraz chętniej szukamy drobnych, ale luksusowych przyjemności – najczęściej w internecie.
Szef Estee Lauder Companies, L. Lauder, zaobserwował, że w czasie kryzysu gospodarczego w Stanach Zjednoczonych poziom sprzedaży kosmetyków, a szczególnie szminek, wzrósł. Lauder podejrzewał, że kobiety, dokonując wyborów przy ograniczonych zasobach finansowych, zastępują dobra luksusowe wysokiej wartości tańszymi, ale wciąż kojarzącymi się z luksusem.
Ostatecznie wyniki badań opublikowane w 2009 roku, w „The Economist” dowiodły braku związku między kryzysem a poziomem sprzedaży szminek. Faktem jest jednak, że mimo malejącej siły nabywczej naszych pieniędzy nadal pragniemy luksusów. Tyle tylko, że chcemy płacić za nie mniej.
Drobne przyjemności dla urody
Użytkownicy OLX przesyłają nawet tysiące odpowiedzi na pojedyncze ogłoszenia z Warszawy. Przykład: manicure hybrydowy (2500 odpowiedzi) i masaż relaksacyjny (2000 odpowiedzi). Obydwa przypadki mają wspólny mianownik – konkurencyjną cenę. Przykłady te obrazują rosnący trend poszukiwania usług kojarzonych z przyjemnościami w przystępnych cenach. Dane z OLX pokazują, że zainteresowanie tymi ofertami utrzymuje się na stałym poziomie. Wskazuje to, że nawet w okresach ekonomicznej niepewności ludzie dążą do luksusowych doznań przy atrakcyjnych cenach.
– W naszych portfelach jest coraz mniej pieniędzy, które możemy przeznaczyć na drobne przyjemności. Ale nie oznacza to, że jesteśmy gotowi z nich rezygnować. Jak pokazują nasze dane, dostosowaliśmy się do obecnej sytuacji i z większą uwagą śledzimy dostępne oferty, wyszukując te, które są najatrakcyjniejsze cenowo. Jest zatem trochę prawdy w tym, że w czasach kryzysu zastępujemy droższe dobra, czy usługi, tańszymi, ale nadal kojarzonymi z luksusem – mówi Konrad Grygo, analityk biznesowy w OLX.
Inflacja vs. inwestycja – w wiedzę!
To podstawa naszego zawodowego, ale też prywatnego bezpieczeństwa, więc coraz chętniej ich poszukujemy. Jak pokazują dane OLX, największym powodzeniem cieszą się oferty w atrakcyjnej cenie. Dowodem na to może być fakt, że na jedno ogłoszenie, dotyczące nauki języka angielskiego, jednej z najpopularniejszych usług edukacyjnych na OLX, udzielono 1700 odpowiedzi. Uwagę użytkowników musiała przyciągnąć cena – 25 złotych za godzinę.
O ile jednak popularność lekcji językowych nie dziwi, to nowością jest rosnące zainteresowanie korepetycjami z obszarów: ekonomii, zarządzania i finansów. Najpopularniejsze ogłoszenie z tej kategorii, którego autor oferował dodatkowo korepetycje z zarządzania oraz logistyki w cenie 90 zł za godzinę (ponad 1500 odpowiedzi).
Ukazuje to nasz głód wiedzy, kluczowy dla efektywnego zarządzania finansami. Warto jednak brać pod uwagę drugą stronę tej sytuacji. Zainteresowanie edukacyjnymi usługami stwarza okazję do dodatkowego zarobku dla kompetentnych nauczycieli, szczególnie w kontekście zdalnych lekcji. Dane z OLX wskazują, że korepetycje online są wyjątkowo popularne.
– Sprawianie sobie drobnych przyjemności to niejedyna inwestycja, na jaką decydujemy się w czasie kryzysu. Jak stwierdził Benjamin Franklin „inwestowanie w wiedzę wypłaca największe odsetki”. Zdaje się, że obecnie wielu z nas zgadza się z tą tezą, co znajduje odzwierciedlenie w poszukiwanych usługach, związanych z rozwijaniem kompetencji – dodaje analityk OLX.
Źródło informacji: OLX