Dobrostan popłaca. Jak małe i średnie firmy powinny dbać o pracownika, aby przyciągać talenty oraz zatrzymać najlepszych specjalistów? Rynek pracy w Polsce, pomimo panującej pandemii, jest rynkiem pracownika. Mierzymy się z największym od kilkunastu lat niedoborem kadr. Problem z ich znalezieniem ma ponad 80 proc. firm. Inflacja galopuje, a właściciele firm muszą podwyższać wynagrodzenia, bo brakuje rąk do pracy. Natomiast zatrudnieni mają coraz większe wymagania. Jeśli pracodawca ich nie spełni, idą gdzie indziej. Tam, gdzie dostaną wyższe pensje lub… lepsze warunki pozapłacowe: aż 55 proc. ankietowanych jest gotowych zmienić pracę, gdy w firmie są one niewystarczające.
Świadczenia pozapłacowe to już praktycznie standard. Dotyczy to nie tylko dużych, międzynarodowych korporacji, ale również małych i średnich firm, w tym tych o charakterze rodzinnym. Benefity pozapłacowe oferuje odpowiednio: 54 proc. małych oraz 76 proc. średnich przedsiębiorstw. Najczęściej pracownicy korzystają z dodatkowej opieki medycznej. Ceni ją 85 proc. ankietowanych pracowników w ogóle. I ci, którzy mogą z niej korzystać, i ci, którym pracodawca jej nie zapewnia (ponad 14 proc.), najczęściej wskazują ją jako pożądaną.
Tradycyjne pojęte dbanie o zdrowie pracownika już nie wystarcza
Zatrudnieni oczekują czegoś więcej. Czegoś, co świadczyłoby, że firma o nich dba w każdym aspekcie zdrowia: fizycznym, psychicznym i socjalnym, że zależy jej na ich szczęściu i rozwoju.
Wiele zmieniła pandemia. Na przykład aż 72,6 proc. pracowników uważa, że ich pracodawca powinien wprowadzić benefity związane z kondycją psychiczną. Ponadto pracodawca powinien liczyć się z odmiennymi potrzebami. Przecież inne mają osoby między 20. a 30. rokiem życia, bez zobowiązań rodzinnych, z dużym gronem znajomych, a inne – osoby 40-letnie, matki lub ojcowie. Razem ze zmianami w życiu, jak ślub, narodziny dziecka, awans zawodowy, idzie zmiana priorytetów i oczekiwań.
Nie bez znaczenia jest również fakt, że na rynek pracy wchodzą nowe pokolenia, które bardziej niż poprzednie cenią sobie wypoczynek i work-life balance – to dla nich także element warunkujący zdrowie. Poza tym aktywność ruchowa i sport stały się profilaktyką zdrowotną, podobnie jak rozwój pasji i zainteresowań oraz utrzymywanie relacji międzyludzkich. Przed pracodawcą zatem ogromne zadanie: zapewnić zatrudnionym – jako benefit – tak kompleksowe dbanie o ich zdrowie. Jak mają sobie z tym radzić małe i średnie firmy?
Czy w Twojej firmie pracownicy maja dostęp do takich świadczeń, jakich chcą i potrzebują?
Jeśli nie oferujesz benefitów wcale, warto o tym pomyśleć, a jeśli je zapewniasz, warto zweryfikować, czy odpowiadają na potrzeby pracowników. Czy to, co proponujesz, wspiera nie tylko ich zdrowie, ale szeroko rozumiany zdrowy styl życia. Czy wspomaga ich domowy budżet? I czy mogą z tych propozycji dowolnie wybierać?
Będą zadowoleni, gdy otrzymają świadczenia, które nie są narzucone z góry, ale wręcz przeciwnie – dopasowane indywidualnie: do sytuacji rodzinnej, wykształcenia, zainteresowań, poziomu wynagrodzenia czy zajmowanego stanowiska. Obecnie takie dopasowanie to swego rodzaju karta przetargowa w ręku pracodawcy. Na szczęście są rozwiązania, które gwarantują i kompleksowe podejście do zdrowia pracowników i swobodę wyboru.
Sześc obszarów kompleksowego dbania o zdrowie pracownika
Gdyby wyobrazić sobie, że kompleksowe dbanie o zdrowie pracownika to koło, można by wyróżnić w nim sześć obszarów. Zobaczmy zatem, co obejmuje każdy z nich.
Opieka medyczna
Konsultacje lekarskie, diagnostyka – do tego pracownicy już przywykli. Warto więc dodatkowo postawić na więcej. Objąć taką opieką całą rodzinę, zaoferować opiekę szpitalną, ale również udział w programach zdrowotnych finansowanych przez pracodawcę.
Profilaktyka i bezpieczeństwo pracy
Pomińmy badanie medycyny pracy – to obowiązek pracodawcy. Ale już akcje zwiększające świadomość zdrowotną pracowników i promujące zdrowie, np. szkolenia z udzielania pierwszej pomocy, spotkania z fizjoterapeutą czy webinary na temat zapobiegania chorobom cywilizacyjnym lub ergonomii przy pracy będą dodatkiem, który buduje employer branding. Podobnie – badania w miejscu pracy czy szczepienia.