Prognozy PwC na lata 2016-2020 mówią, że sprzedaż materiałów video do użytku domowego będzie rosnąć. Jak podaje w raporcie Digital Virgo, już dziś możemy zauważyć wzrost zakupu treści w takich segmentach, jak telewizja i gry. Z tej samej analizy wynika, że 65% polskich internautów przynajmniej raz dokonało w Internecie zakupu treści i usług cyfrowych. W lutym 2016 w Polsce pojawił się nowy serwis VoD, ShowMax, który uruchomił jako jedną z metod płatności Direct Billing. Czy serwisy z treściami wideo są tym czego szukają Polacy w Internecie?

E-booki, muzyka oraz bilety, gry i dostęp do platform VoD –  to kupują Polacy w sieci. 70% polskich konsumentów, którzy kupują w Internecie treści i usługi cyfrowe, robi to w celach rozrywkowych – ponad 80% mężczyzn i 69,8% kobiet. Rynek e-rozrywki rośnie, a perspektywy na najbliższe lata są obiecujące. Jak prognozują eksperci PwC, w ciągu najbliższych 4 lat wartość rynku digital goods może rozwijać się w tempie 2,2% rocznie. Wpływ na popularyzację rozrywki internetowej ma łatwiejszy dostęp do szybkiego Internetu i rozwój technologii. Coraz częściej dostęp do platform oferujących treści rozrywkowe jest oferowany razem z usługami wielu operatorów telewizyjnych i telekomunikacyjnych. Rozwój technologii komunikacyjnych daje nowe, większe i lepsze możliwości przesyłania treści cyfrowych i zmienia konsumpcję rozrywki. Świadczy o tym chociażby coraz większe zainteresowanie polskim rynkiem dużych graczy, oferujących e-rozrywkę. Serwisy streamingowe, muzyczne, czy wideo, a także biblioteki z ebookami, stają się coraz bardziej popularne — mówi Marcin Łaciak, Dyrektor Sprzedaży i Marketingu Digital Virgo.

 1 na 4 Polaków płaci za treści wideo w sieci

Wydawać by się mogło, że najpopularniejszymi treściami cyfrowymi są filmy i seriale. Według prognoz rynkowych, platformy VoD w ciągu najbliższych 5 lat na całym świecie będą rozwijać się w zawrotnym tempie – ze 163 mln użytkowników w 2016 roku do nawet 383 mln w 2021 roku, wynika z raportu Digital Virgo. Największymi graczami na światowym rynku rozrywki są przede wszystkim serwisy oferujące streming muzyczny i wideo – filmów i seriali. W Polsce dostępne są serwisy Netflix, Amazon Prime Video i HBO GO, a od niedawna również ShowMax. ShowMax wyróżnia się spośród innych serwisów, że od początku mocno postawił na obsługę prostych i szybkich transakcji w postaci Direct Billingu.

Tymczasem w badaniu Digital Virgo płacenie za tego typu treści cyfrowe zadeklarowało zaledwie 23,4% respondentów. Zdecydowanie większą popularnością cieszą się serwisy udostępniające muzykę (33%) i gry (27%). Co ciekawe, to mieszkańcy mniejszych miast najczęściej wykupują abonament w serwisach streamingowych. Zazwyczaj są to osoby z miast od 200 do 499 tys. (34,1%) i miejscowości do 20 tys. mieszkańców (33,3%). Tymczasem w miastach powyżej 500 tys. mieszkańców na taki wydatek decyduje się zaledwie 13,6% ankietowanych. Może być to związane z faktem dostępnej w danych miejscowościach oferty kulturalnej.

Torrenty zamiast płatnych usług VoD?

Treści wideo, takie jak filmy i seriale, są najpopularniejszymi treściami pobieranymi z tzw. torrentów. Niemal 40% internautów przyznaje się do tego – 34% okazjonalnie pobierało w ten sposób filmy czy muzykę, a 6% robi to regularnie.

Co ciekawe, korzystanie z torrentów nie jest zamiennikiem legalnego, odpłatnego nabywania treści cyfrowych. Wśród osób, które nigdy nie kupiły za pośrednictwem Internetu, np. dostępu do platformy VOD, jedynie 3,7% deklaruje, że regularnie korzysta z torrentów, podczas gdy 79% podaje, że tego nie robi wcale. Tymczasem wśród osób, które regularnie dokonują zakupów przez Internet, treści cyfrowe regularnie z torrentów ściąga już 13,6% respondentów, a mniej niż połowa deklaruje, że nie robiła tego nigdy (47,5%).

 

Źródło: O Digital Virgo