Kolejna już edycja Kongresu Kadry, mimo przeciwności związanych z ustawowym dniem wolnym, zgromadziła łącznie kilkaset osób. Do Centrum Nauki Kopernik przybyli nie tylko HR-owcy, ale także menagerowie, właściciele firm oraz specjaliści, zajmujący się kulturą organizacyjną firm. Bo właśnie PRZEWAGA, DZIĘKI KULTURZE była tegorocznym tematem wydarzenia.
- już edycja skupiła się przede wszystkim na takich tematach jak przewaga konkurencyjna, ale też rozwiązania tworzące przyjazne przedsiębiorstwo dla rozwoju biznesowego i pracowniczego.
Pierwszego dnia wydarzenia zadbano o tematy pozwalające rozwinąć się firmie bazując na przykładach podanych przez prelegentów. Dla przykładu Paweł Potoroczyn – menedżer kultury i szkolnictwa wyższego, dyplomata, pisarz, ale też ekspert komunikacji i filozofii marki opowiedział o tym, dlaczego na trudnym dziś rynku warto zastanowić się nie nad ceną czy jakością produktu, ale przede wszystkim nad siłą marki. W prelekcji pt. „Gospodarka, jako kultura, kultura czyli marka” zostały podkreślone takie trendy jak choćby zwiększenie się podobnych produktów lub usług, które będą już niebawem wszędzie, kosztując bardzo podobnie. W tym wyścigu wygra wtedy właśnie siła marki. Kiedy jednak spojrzymy na problem szerzej, np. dla marki Polska najważniejszy i najbardziej konstytutywny jest jej wymiar kulturalny. To właśnie w tej sferze w ciągu ostatniego pokolenia doszło do erupcji talentu i kreatywności bez precedensu w dziejach kultury narodowej. A zatem, dla konkurencyjności polskiej gospodarki najważniejsza będzie siła, atrakcyjność i wiarygodność marki narodowej, czyli oryginalność i prawda polskiej kultury. Tuż po nim na scenę wyszedł dr Paweł Fortuna z prelekcją pt. „Narcyzm i perfekcjonizm: maski-potrzaski kultury organizacyjnej”. Doktor psychologii, który zaraża entuzjazmem, opowiedział o tym, co jest dzisiaj największym problemem organizacyjnym przedsiębiorstwa oraz dlaczego dziś dobry pracownik to skarb firmy. W sposób ciekawy pokazano różne cechy pracowników – liderów, narcyzów i perfekcjonistów, którzy zdejmują swe maski w chwilach stresujących i konieczności podejmowania szybkich decyzji.
W kolejnej części Marcel Horvath – Dyrektor International Partnerships and Strategic Alliances Virgin Pulse opowiedział o tym, jak wygląda kultura organizacyjna ponad 50-letniej firmy Virgin oraz jak przenosi się ona na życie pracowników. Podczas prezentacji goście mogli dowiedzieć się także, jak bazując na doświadczeniu Virgin przekształcić kulturę organizacyjną w jedną z największych wartości dla firmy.
Równie ciekawym wystąpieniem było przemówienie Jean-François Fallachera, prezesa Orange Polska (głównego partnera wydarzenia), entuzjasty nowych technologii. W prelekcji pt. „All you need is… love and Orange” wskazano ważne atuty marki, które są potrzebne w czasach rewolucji cyfrowej. Jean-François Fallacher opowiedział o tym, że mimo dynamicznie zmieniającego się świata, prawdziwą przewagę rynkową możemy zbudować tylko dzięki zmianie kulturowej. To z kolei możemy osiągnąć poprzez wzbudzenie nowej energii wśród pracowników i współpracowników – w przypadku Orange mówimy o liczbie 20 tys. zatrudnionych! Bazując na doświadczeniu lidera telekomunikacyjnego, dowiedzieliśmy się, że firma wzmacnia pracowników i zachęca ich do podejmowania ryzyka, dając też większą decyzyjność i narzędzia do szybkiego działania – wszystko po to, by mogli każdego dnia wygrywać lojalność klienta.
Po lunchu przyszedł czas na kreatywny i ożywczy wykład znanego Rahima Blaka, nazywanego często „social-ninją” czy „guru marketingu”. Na co dzień Rahim Blak jest CEO agencji social media click community. Opowiedział on o tym, dlaczego w „czasach rynku pracownika” to firmy powinny rywalizować o specjalistów, budując własną markę pracodawcy. Pokazując przykłady w social mediach, Blak skupił się na narzędziach i radach, jak ulepszyć Social Employer Branding oraz jak w praktyce wprowadzić w życie trend Social Recruitment.
https://www.facebook.com/KongresKadry/videos/324372118355640/
Tegoroczny Kongres Kadry stał się też idealną okazją do tego, aby posłuchać Piotra Voelkela, współwłaściciela grupy kapitałowej Vox, od lat, jednego z najbogatszych Polaków. Przedsiębiorca, znawca sztyki i promotor polskiego designu, skupił się na tym, jak istotny jest lider w kształtowaniu kultury firmy, w której chce się pracować. Piotr Voelkel nie miał jedynej recepty na sukces, jednak zaznaczył, że model przywództwa zmienił się i wciąż ewoluuje. Odchodzimy już od lidera „macho”, który wszystko wie najlepiej. Coraz chętniej ufamy przywódcy, który zarządza miękko, wciąga w proces tworzenia.
Wyczekiwaną prelegentką była jednak Erica Javellana, która po raz pierwszy pojawiła się w Polsce, właśnie na Kongresie Kadry. Javellana, jako HR Generalist w Zappos.com, firmie która jest amerykańskim gigantem e-commerce opowiedziała o tym, dlaczego kultura firmy i marki ma zawsze dwie strony medalu. Przedstawiając pokrótce firmę Zappos.com, specjalistka opowiedziała o tym, że jej firma od lat znajduje się w ścisłej czołówce zestawienia firm, w których Amerykanie najbardziej chcieliby pracować. Obecnie firma zatrudnia ponad 1500 pracowników, a w ofercie sklepu znajduje się ponad 150 tysięcy produktów. Priorytetem jest jednak kultura firmy, która jeśli jest mądrze kierowana, potrafi świetnie wpływać na jakość obsługi, budowanie marki, ale też przyciąganie do siebie ludzi. Fundamentem filozofii biznesu i sukcesu Zappos są: zyski, pasja i cel – jako trzy współistniejące i równoległe dążenia. Wierzą, że energia skierowana tylko w jeden z tych obszarów prowadzi do zmniejszenia ilości energii w innych. A zatem należy podejmować takie inicjatywy, które mają wpływ na wszystkie trzy obszary, z pełną świadomością sprzężenia zwrotnego: kultura prowadzi do osiągania lepszych wyników finansowych, które z kolei przekładają się na wzmocnienie kultury.
Zamykając pierwszy dzień wydarzenia, inspirująco o szacunku dla siebie, swojej duszy i marzeń opowiedziała Iwona Guzowska – wielokrotna mistrzyni Polski, Europy i świata w kick-boxingu i boksie, była posłanka na Sejm, autorka książki „Najważniejsza decyzja”.
Organizatorzy zadbali także o wieczór HR z jesiennym koncertem Magdy Umer, a także o networking oraz rozstrzygnięcie V edycji konkursu HR Innovator.
Pod hasłem: PRZEWAGA, DZIĘKI KULTURZE #wartości #relacje #doświadczenia, zorganizowano drugi dzień wydarzenia, podczas którego goście mogli skorzystać z wielu bloków tematycznych, wśród nich komunikacja, wartości, doświadczenia, relacje a także dobrostan. Podczas dnia dobrych praktyk, przybyli mogli dowiedzieć się jak np. za pomocą nowoczesnych technologii rozwijać kompetencje komunikacyjne zespołu, jak też zarządzać kulturą organizacyjną czy jak poprawić zaangażowanie i świadomość marki poprzez budowanie strategii zdrowia i dobrego samopoczucia pracowników. Mówiono także, jak endorfiny wpływają na motywację pracowników, jaki wpływ na efektywność pracy ma także środowisko. Te i wiele innych prelekcji prowadzili eksperci w swoich dziedzinach i partnerzy wydarzenia. Wśród nich choćby MindLab, ValueView, Wilson&Brown, Medicover, Orange Polska, Virgin Pulse, Femmeritum, Colorful Cultures, Papaya Films, HCM Deck, Dovista Polska, Benefit Systems, Hunek i Wspólnicy, McDonald’s Polska, Royal Bank of Scotland, Ekonomika+, Sage, Leroy Merlin Polska, Toyota Motor Poland, NetWorkS, Nationale-Nederlanden, Fundacja ‘la Caixa’, Skanska, Volvo Polska, Electrolux, Velux Polska, Polskie Stowarzyszenie HR, SIM, Akademia Leona Koźmińskiego czy Colliers International.
Mogliśmy także porozmawiać z organizatorką wydarzenia, która podsumowała tę 28. już edycję – Anną Włudarczyk – menadżerem Kongresu Kadry:
Redakcja BiznesTuba: Mimo, przeciwności związanych z ustawowym dniem wolnym, frekwencja dopisała… Można to w pewnym sensie uznać, za sukces marki Kongresu Kadry?
Anna Włudarczyk: Byłaś na Kongresie i widziałaś, że sala kongresowa była pełna. Gościliśmy ponad 450 osób. To ogromna satysfakcja dla mnie, jako organizatorki. Ustawodawca niespodziewanie postawił nas w sytuacji nie do pozazdroszczenia. Pierwsze informacje o planowanym dniu wolnym, dotarły do nas na niecałe trzy tygodnie przed terminem kongresu, kiedy wszystko było już zapięte na ostatni guzik i niczego nie dało się już zmienić. Taki projekt planuje się kilka miesięcy wcześniej. Nie straciliśmy impetu i po prostu robiliśmy swoje. Uczestnicy nie zawiedli. Doceniam, że mimo wolnego dnia, tak wiele osób zdecydowało się przeznaczyć wolny czas na własny rozwój i poszukiwanie inspiracji do rozwoju firm, w których pracują. Tak, mogę uznać to za sukces, to też duży przejaw zaufania, jakim uczestnicy obdarzają Kongres Kadry.
Jak oceniasz tegoroczną, już 28. edycję wydarzenia i jaki był motyw przewodni?
Anna Włudarczyk: Myślą przewodnią Kongresu były kwestie związane z kulturą organizacyjną. „Przewaga dzięki kulturze” – to hasło nam towarzyszyło. Frekwencja wskazuje, że to temat ważny dla organizacji. Praktyka wielu firm pokazuje, że to właśnie kultura organizacyjna pozwala przyciągać do firmy najbardziej utalentowanych ludzi i ich zatrzymać, kreuje środowisko do wdrażania innowacyjnych rozwiązań i wdrażania ich w życie z powodzeniem. A o to właśnie chodzi większości organizacji. Jeśli chodzi o ocenę, to wolę słuchać opinii uczestników, niż je sama wydawać. A te opinie były dla nas bardzo przychylne – wystarczy prześledzić media społecznościowe. Uczestnicy podkreślali, że warto było przyjść do nas w dzień wolny od pracy, że zdobyli tu mnóstwo inspiracji i kontaktów branżowych, To cieszy.
Takie wydarzenia, zwłaszcza w dobie problemów na rynku pracy, są wyjątkowo cenne. Co za sobą niosą i czego mogą dowiedzieć się uczestnicy Kongresu z takich spotkań?
Anna Włudarczyk: Konferencje branżowe to znakomita okazja do konfrontacji własnych działań, planów i wyzwań z działaniami innych firm. Uczestnicy szukają inspiracji nie tylko do realizacji konkretnych wdrożeń personalnych, ale również do rozwoju osobistego. Nie do przecenienia jest możliwość spotkania i nawiązania relacji z menedżerami na tych samych stanowiskach. Uczestnicy wymieniają się doświadczeniami, dzielą wiedzą, poszukują wsparcia. Wychodzą z Kongresu nie tylko bogatsi w wiedzę, ale również i kontakty, które wykorzystują w dalszej pracy.
Czy stwierdzenie, że Kongres Kadry to idealne miejsce do kontaktów i kontraktów biznesowych jest słuszne?
Anna Włudarczyk: Tak, tworzymy miejsce przyjazne wymianie kontaktów między menedżerami praktykami, ale także między dostawcami produktów i usług dla HR a ich odbiorcami. Uczestnicy odwiedzają stoiska partnerów i wystawców. Znajdują tam propozycje wsparcia na różnych etapach zarządzania ludźmi w firmie, konsultują się, szukają rozwiązań najlepszych dla swojej firmy.
Zadbali Państwo o ciekawych ekspertów i prelegentów, ale wielu uczestników słusznie zauważyło, że wyjątkowo inspirującą prelekcją było wystąpienie Eriki Javallany – HR Generalist z firmy Zappos.com. Skąd pomysł na zaproszenie gościa do Polski?
Anna Włudarczyk: Zappos.com to amerykański gigant e-commerce, jeden z najciekawszych przypadków sukcesu ostatnich lat. Dla firmy, kultura organizacyjna jest kluczowym elementem budowania przewagi konkurencyjnej. Dzięki swojemu podejściu do kultury firma zyskała wszystko to, do czego dąży każda inna organizacja: przewagę rynkową, lojalnych pracowników oraz spójny i wyróżniający ją spośród innych wizerunek, z którym identyfikują się też klienci. Dla uczestników Kongresu to była wyjątkowa okazja poznania, jak działa organizacja, która zajmuje jedne z najwyższych pozycji w zestawieniu firm, w których Amerykanie chcieliby najbardziej pracować. Jest się na kim wzorować! Cieszę się, że Erika przyjęła moje zaproszenie, choć nie ukrywam, że była zaskoczona, iż menedżerowie w takim kraju, jak Polska znają Zappos.com i chcą się od firmy czegoś nauczyć.
I na koniec… kiedy możemy spodziewać się kolejnej edycji?
Anna Włudarczyk: Jak zwykle wiosną, w maju. Co roku organizujemy dwie edycje. A jesienią 2019 roku czeka nas okrągły jubileusz – XXX edycja.
Dziękujemy za rozmowę.
Anna Włudarczyk: Również serdecznie dziękuję.
https://www.facebook.com/KongresKadry/photos/a.745795565464541/2165024420208308/?type=3&theater