- Rytm pracy linii montażowej oraz procesów logistycznych po raz pierwszy testowany całkowicie wirtualnie
- Wykorzystanie wirtualnej rzeczywistości ułatwia współpracę między odległymi od siebie zakładami i oszczędza zasoby
- Markus Moinot, szef planowania procesów produkcyjnych w fabryce w Neckarsulm mówi: „Audi e-tron GT jest pierwszym w Grupie samochodem, którego procesy produkcyjny i logistyczny będą przetestowane bez użycia realnego prototypu”
- 360-stopniowy skan hali produkcyjnej bazą dla wirtualnego planowania poszczególnych stanowisk pracy
Audi łączy wirtualną rzeczywistość VR z modelem e-tron GT. Wykorzystując okulary VR oraz trzymane w rękach kontrolery, pracownicy różnych działów wirtualnie testują kompletne procesy montażowe. Specjalnie z myślą o tym, Audi opracowało własne oprogramowanie VR. Opiera się ono na skanach 360°, dających wirtualny, trójwymiarowy plan wnętrza pomieszczenia. Technika ta wykorzystana jest po raz pierwszy właśnie dla testowania procesów montażowych Audi e-tron GT.
Rytm pracy linii montażowej oraz związane z tym procesy logistyczne są w zakładach Neckarsulm po raz pierwszy testowane w całości wirtualnie, w ramach „warsztatów 3P”. W systemie produkcyjnym 3P oznacza „Production Preparation Process – Proces Przygotowania Produkcji” wykorzystywany przy walidacji całości. Podczas warsztatów planiści wraz z kolegami z działów logistyki, montażu, centrum pre-seryjnego i zapewnienia jakości, przechodzą przez wszystkie etapy pracy i sprawdzają zaplanowane procesy pod kątem ich wykonalności. Czy wszystkie etapy pracy są ergonomiczne? Czy ustawienie wózka narzędziowego jest prawidłowe? Dotychczas testy te były przeprowadzane w warsztatach zajmujących się prototypami. „E-tron GT jest pierwszym pojazdem w Grupie VW, który podczas warsztatów 3P nie potrzebuje już realnego prototypu” – wyjaśnia Markus Moinot, kierownik procesu planowania produkcji w Neckarsulm.
„Warsztaty 3P” to wynik bliskiej współpracy działów planowania procesów montażu z fabryk w Neckarsulm i w Ingolstadt oraz Audi Production Lab (P-Lab). Zespół P-Lab we własnym zakresie opracował niezbędne tu oprogramowanie, które po raz pierwszy zostało wykorzystane w fabryce w Neckarsulm jako element planowania produkcji Audi e-tron GT. Digitalizacja warsztatów napędza cyfrową transformację firmy. Bernd Widdmann, szef działu planowania montażu w Ingolstadt podkreśla: „Digitalizacja warsztatów była logicznym, konsekwentnym krokiem w kierunku dalszego rozwoju istniejącej metody 3P. Wirtualne warsztaty ułatwiają również dobrą, efektywną współpracę ich uczestników znajdujących się w różnych miejscach. Obecnie testujemy współpracę w tej kwestii pracowników z Ingolstadt i z San José Chiapa w Meksyku”. Przejście do takich cyfrowych metod promuje współpracę pomiędzy często odległymi od siebie zespołami i zakładami, oszczędzając jednocześnie zasoby, na przykład dzięki mniejszej liczbie podróży służbowych. Dzięki temu, technika ta ma ogromny potencjał dla całej Grupy Volkswagen. „Audi objęło rolę lidera w procesie opracowania metody VR dla warsztatów 3P” – dodaje Markus Moinot.
Przeczytaj także:
Skany 360° są istotnym elementem praktycznej realizacji warsztatów 3P. W tym celu hale produkcyjne lub całe budynki są w trzech wymiarach skanowane przy użyciu niestandardowego oprogramowania i sprzętu. W celu stworzenia dokładnej, wirtualnej kopii zakładu produkcyjnego, Audi współpracuje ze specjalizującą się w tej tematyce firmą, start-upem z Monachium. Rezultat jest niezwykle precyzyjny, z pomiarami cyklu – na przykład instalacji kokpitu w R8 lub w e-tron GT – z dokładnością do kilku milimetrów. Na podstawie tych danych planowana jest produkcja oraz ustawiane są cykle i urządzenia. Jednocześnie proces skanowania generuje chmurę, która może być wykorzystana do wirtualnej rekonstrukcji sprzętu i infrastruktury. Dzięki temu, pracownicy Audi mogą cyfrowo aktualizować układ stanowisk pracy i systemy planowania, oszczędzając przy tym czas i pieniądze.
Źródło: Audi