Cechy przywódcze są niezbędne do kierowania i zarządzania zespołem, ale nie wystarczą, by zatrzymać najlepszych pracowników. Szefowie stoją przed wyzwaniem: co robić, by specjaliści nie odchodzili. Wystarczy zapoznać się z terminem upskillingu.
W Polsce jest zatrudnionych ok. 586 tys. specjalistów IT, a powinno być ich o 147 tys. więcej – tak wynika z raportu Polskiego Instytutu Ekonomicznego. Pracownicy oczekują od pracodawcy możliwości podnoszenia posiadanych już kompetencji zawodowych. Pomoc pracownikom w rozwijaniu ich umiejętności to obecnie kluczowy element działań liderów.
Cechy przywódcze są kluczowe do zarządzania zespołem, ale to nie wystarczy, by zatrzymać najlepszych pracowników. W Polsce istnieje brak około 147 tys. specjalistów IT, mimo że już zatrudniono 586 tys. – wynika z raportu Polskiego Instytutu Ekonomicznego. Pracownicy oczekują możliwości rozwijania swoich zawodowych kompetencji, dlatego wsparcie w tym obszarze staje się priorytetem.
– Wysoko wyspecjalizowany pracownik jest na wagę złota. To rola liderów danej firmy, by zatrzymać tych pracowników. Nie wystarczy jednak zaoferować im podwyżki, aspekt finansowy jest ważny, ale nie kluczowy – mówi Natalia Gozdowska, Business Development Director w Altkom Akademii, która realizuje certyfikowane szkolenia PeopleCert.
Badania potwierdzają, że brak wykwalifikowanych pracowników stanowi wyzwanie dla organizacji IT. Liderzy muszą działać, by zatrzymać obecnych pracowników. Trendem jest upskilling – podnoszenie zawodowych umiejętności pracowników, szczególnie w obszarze IT, np.:
- ITIL 4, który stanowi zestaw najlepszych praktyk zarządzania usługami IT,
- czy DevOps ułatwiający przeprowadzenie transformacji organizacyjnej, kulturowej i technicznej związanej z wprowadzeniem DevOps.
Przywództwo transformacyjne staje się kluczowe, opierając się na etyce, autentyczności, odpowiedzialności i empatii. Pracownicy są bardziej zaangażowani, gdy liderzy wspierają ich rozwój i twórczość. Zmagając się z wyzwaniami budżetowymi i technologicznymi, liderzy muszą również rozwijać swoje umiejętności, by elastycznie reagować na oczekiwania pracowników i przyspieszającą transformację cyfrową.
Źródło: Altkom Akademia