Budowanie relacji biznesowych w dobie pandemii. COVID-19 uszczuplił budżety wielu firm przeznaczane na benefity i świadczenia pozapłacowe. Działy HR stoją przed nie lada wyzwaniem, planując m.in. tegoroczne prezenty świąteczne. Jak wybrać coś, co przywoła pozytywne skojarzenia z firmą i nie będzie kolejnym nieprzydatnym gadżetem reklamowym? Czy w czasach pandemii inwestycja w ten obszar ma w ogóle sens?
Budowanie długotrwałych relacji z pracownikami i partnerami biznesowymi to proces, który owocuje realizacją celów założonych przez przedsiębiorstwa. Drobne upominki i prezenty do tej pory uznawane były za ważny element budowania i podtrzymywania relacji biznesowych. Zarówno z pracownikami, jak i kontrahentami.
Mimo panującej pandemii nie warto rezygnować całkowicie z prezentów dla pracowników i partnerów biznesowych. Budowanie relacji biznesowych w kryzysowych czasach ma szczególne znaczenie. Nawet niewielki podarunek będzie formą okazania wdzięczności za współpracę w trudnych czasach. Świetnym pomysłem są tzw. „welcome packi” dla pracowników powracających do biura po dłuższej pracy zdalnej. Ponadto nie można zapominać o okazjach tj. jubileusz firmy kontrahenta czy Święta Bożego Narodzenia. Docenianie w pracy oraz na polu biznesowym zawsze będzie bardzo ważne. Miły prezent może zaowocować w przyszłości przedłużeniem kontraktu lub kolejnym zleceniem.
Ekologia i powrót do korzeni
Zakup prezentów biznesowych nie musi wiązać się z dużym nakładem finansowym. Warto jednak skupić się na kwestiach związanych ze środowiskiem, produkcją i pochodzeniem produktu, który chcemy podarować. Okazuje się, że aż dla 85 proc. przedstawicieli firm coraz ważniejszym czynnikiem jest ekologiczność i biodegradowalność otrzymywanych podarunków.
Wręczanie prezentu w dobie pandemii
Zawsze bez względu na to, co znajduje się w zestawie prezentowym, a także na to, kim jest obdarowywany, należy pamiętać o odpowiedniej formie wręczania upominku. Szczególnie w czasach pandemii, kiedy spotkania biznesowe są ograniczone, a wielu zatrudnionych nadal pracuje w swoich domach, może być to problematyczna kwestia.
Pandemia koronawirusa przeniosła większość spotkań biznesowych do świata wirtualnego, wiele przedsiębiorstw zdecydowało także o przedłużeniu możliwości pracy zdalnej. Nie jest to jednak powód do tego, aby rezygnować z prezentów i upominków. Wiele firm, dostosowując się do nowej rzeczywistości wybrało już nową formę wręczenia prezentów bożonarodzeniowych dla swoich pracowników. Prezenty kupione przez pracodawce dostarczane są pod wskazany adres, także do domów kontrahentów, współpracowników i pracowników.
Odpowiednio wcześnie rozpoczęty proces planowania prezentów to gwarancja przemyślanych wyborów i udanych upominków. Spowodowana pandemią izolacja, a w konsekwencji praca zdalna i wirtualne spotkania, wpływają na rozluźnienie więzi międzyludzkich. W tym szczególnym czasie prezenty w relacjach biznesowych mogą mieć jeszcze większą wartość niż zazwyczaj. Takie okazje, jak np. jubileusz czy Boże Narodzenie wymagają odpowiedniego uczczenia, a nawet niewielkie podarunki mogą zaowocować wielkimi sukcesami.
Źródło: Manufaktura Czekolady