Inwestycje tunelowe charakteryzują się odmienną specyfiką od tych, które nie zawierają tak trudnych do wykonania konstrukcji. Przeprawę znajdującą się w ciągu drogi ekspresowej S7 buduje włoska firma Astaldi. Po jej ukończeniu będzie to najdłuższy tunel drogowy w Polsce. Jego długość to 2,06 km.
Konstrukcja powstaje w technologii ADECO RS (ang. Analysis of Controlled Deformation in Rocks and Soils). – Dotychczas wydrążono prawie 800 m tunelu, na przeszło 600 metrach wykonano spąg, a 400 to już zamknięta konstrukcja obudowy docelowej – informuje Mateusz Witczyński, rzecznik Astaldi.
– Równolegle trwają prace związane z budową obiektów 15 i 16, czyli prawej i lewej nitki trasy S7 która przebiegać będzie od Północy do portalu tunelu na wiaduktach. Obecnie trwa zbrojenie ustroju. W dalszym ciągu trwają prace związane z umacnianiem skarp i ścian przy portalach – komentuje obecne roboty przedstawiciel głównego wykonawcy.
Odcinek Astaldi
Tunel jest częścią odcinka trasy S7 o długości 3,05 km prowadzącego od Naprawy do miejscowości Skomielna Biała. Kontrakt na realizację tego fragmentu został podpisany 29 czerwca 2016 roku. Jego wartość to 1,036 mld zł. Według planów kierowcy mają pojechać nim na przełomie 2020 i 2021 roku.
– Odcinek trasy S7 pomiędzy Naprawą a Skomielną Białą to bardzo skomplikowany projekt, obecnie jednak nie widzimy zagrożenia dla kontraktowego zakończenia prac – komentuje Mateusz Witczyński. Z informacji publikowanych na stronie kontraktu wynika, że zaawansowanie prac budowlanych wynosi 13,5%, a zaakceptowanie kwoty kontraktowej jest równe 18,91%.
Cała S7
Obecnie w województwie małopolskim powstają trzy odcinki drogi ekspresowej S7. Poza opisanym fragmentem są to trasy Lubień – Naprawa oraz Skomielna Biała – Rabka Zdrój.