Większość sklepów internetowych w Polsce to mikroprzedsiębiorstwa. Zatrudniają od dwóch do dziewięciu pracowników. Miesięcznie wysyłają kilkaset przesyłek z e-zakupami. Niemal wszystkie e-sklepy prognozują dynamiczny wzrost rynku e-commerce w Polsce. To wnioski z badania przeprowadzonego we wrześniu 2015 r. przez instytut badawczy ARC Rynek i Opinia.
Badanie przeprowadzone przez ARC Rynek i Opinia pokazuje energię i młodość polskiej branży e-commerce. 39% ankietowanych sklepów internetowych powstało w latach 2010 – 2013. Tylko 26% ma więcej niż 10 lat. Dominującą formą organizacyjną jest jednoosobowa działalność gospodarcza (62%), 19% sklepów to spółki z o.o., a 7 % to spółki jawne. Większość firm (53%) można zaliczyć do kategorii mikroprzedsiębiorstw, ponieważ zatrudniają od dwóch do dziewięciu pracowników. W przypadku kolejnych 17% jedynym ich pracownikiem jest właściciel, natomiast 22% sklepów e-commerce zatrudnia miedzy 10 a 50 osób. Do kategorii średnich i dużych przedsiębiorstw (zatrudniających 50 i więcej pracowników) zalicza się tylko 9% przebadanych podmiotów.
Rynek będzie rósł
Prawie badanych połowa sklepów wysyła miesięcznie kilkaset przesyłek. 13% ma mniej niż 100 zamówień miesięcznie, a tylko 6% więcej niż 5 tys. Co warte odnotowania, aż 43% przebadanych firm prowadzi sprzedaż jedynie przez internet. W przypadku kolejnych 32% sklepów tradycyjne kanały sprzedaży odpowiadają za mniej niż 30% przychodów. W kolejnych latach ten trend będzie się prawdopodobnie pogłębiał, ponieważ aż 98% właścicieli sklepów prognozuje dalszy dynamiczny wzrost rynku e-commerce w Polsce.
Prawie 60 % e-sklepów wybiera usługi Poczty Polskiej
Najpopularniejszym operatorem logistycznym wśród e-Gazel jest Poczta Polska, z której usług korzysta ponad połowa badanych firm. Usługi Poczty wybierają najchętniej firmy, prowadzone w formie jednoosobowej działalności gospodarczej. Jednocześnie ponad 90% badanych firm zadeklarowało, że korzysta z usług firm kurierskich. Wśród najpopularniejszych operatorów, podobnie jak w poprzednim roku, można wymienić: DPD, UPS, DHL. Z usług Pocztexu korzysta 14% firm, co razem z usługami Poczty daje w sumie 57% firm e-commerce, korzystających z usług Poczty Polskiej.
Klienci za e-zakupy płacą przelewem
Wśród klientów firm, które uczestniczą w rankingu najpopularniejszą formą zapłaty za zakupy są przelewy bankowe. Wskazała na nie niemal połowa badanych. Popularnością cieszą się również serwisy typu PayPal oraz przesyłki pobraniowe, które wskazuje ok. 1/5 respondentów. Popularność płatności za pobraniem, pomimo jej wyższego kosztu w porównaniu do np. płatności przelewem bankowym może wynikać z wciąż niskiego zaufania klientów do zakupów przez sieć. Płatność za pomocą pobrania daje im poczucie kontroli nad procesem zakupu. 2/3 badanych firm korzysta ze specjalistycznych platform internetowych, zapewniających obsługę e-sklepu. Połowa badanych firm korzysta z bankowości mobilnej oraz otrzymuje od kontrahentów e-faktury (natomiast 43% wystawia je klientom). Jedynie 13% badanych firm korzysta z kredytów online.
Badanie zostało przeprowadzone w ramach E-gazel Biznesu, rankingu małych i średnich firm prowadzących działalność e-commerce. Kryteriami, które uwzględniano podczas jego tworzenia, było osiągnięcie przez firmę zysku w 2014 r. oraz wzrost przychodów w latach 2013-2014. Z rankingu wykluczono sklepy, które w 2014 r. osiągnęły przychód przekraczający 100 mln zł oraz podmioty, których przychód w 2013 r. był niższy niż 50 tys. zł.
Organizatorem drugiej już edycji rankingu najdynamiczniej rozwijających się małych i średnich firm e-commerce jest „Puls Biznesu”, firma ARC Rynek i Opinia jest autorem rankingu, a Poczta Polska, Bank Pocztowy, Mastercard i BIG InfoMonitor są partnerami projektu.
Badanie zrealizował Instytut ARC Rynek i Opinia, specjalizujący się w projektach dla firm z branży e-commerce. Łącznie przeprowadzono 253 unikalne ankiety z e-firmami.