Bycie eko to już nie tylko modny hashtag na Instagramie, ale realny trend. Aż 50% polskich konsumentów skłonnych jest do wyrzeczeń, a wszystko po to, by kupić odzież wyprodukowaną w bardziej odpowiedzialny i zrównoważony sposób – wynika z badania Deloitte „Brand Purpose. Rynek mody 2023”. Co 4. ankietowany przyznaje też, że kupuje ubrania z drugiej ręki z troski o własne zdrowie i środowisko[1]. Czy rosnąca świadomość może przełożyć się na decyzje zakupowe pod kątem świątecznych prezentów?
Polacy na prezenty w tym roku chcą przeznaczyć średnio 650 zł, a ubrania są jednym z częściej wymienianych upominków, po pieniądzach i kartach podarunkowych, o których marzymy [2]. Wpływ branży modowej na środowisko nie jest jednak obojętny – odpowiada za 10% globalnej emisji dwutlenku węgla. Okazuje się, że konsumenci nie są bierni na tę sytuację. Aż 61% badanych wyraża chęć dostosowania swoich preferencji zakupowych tak, by ograniczyć negatywny wpływ na środowisko naturalne, a 56% już zmieniło swoje zachowania i zwyczaje konsumenckie na bardziej ekologiczne [3].
– Od lat zainteresowanie odpowiedzialną modą, tworzoną w duchu slow, rośnie, co widzimy po zwiększającej się z roku na rok frekwencji organizowanych przez nas wydarzeń. Na znaczeniu zyskuje to, jak została wyprodukowana dana odzież czy kosmetyk, a kupujący coraz baczniej przyglądają się decyzjom środowiskowym ulubionych marek. Właśnie dlatego, poza dokonywaniem przemyślanych zakupów nowych rzeczy, coraz chętniej dajemy drugie życie także tym używanym. To doskonały pomysł na świąteczny prezent z duszą, za którym kryje się jakaś historia. Tego typu produktów można szukać na przykład na targach vintage, które cieszą się coraz większą popularnością – mówi Iza Miłosz, współorganizatorka targów Slow Weekend.
Zwrot ku zrównoważonej modzie
Choć w przeszłości ubrania z drugiej ręki były wybierane głównie ze względów ekonomicznych, dziś są sposobem na stylowy wygląd i wyrażenie siebie w zgodzie ze środowiskiem. Nie jest to jedynie chwilowa fascynacja, ale stała tendencja, która z roku na rok będzie się wzmacniać. Rynek odzieży używanej wzrośnie do 2027 r. o 28%, osiągając wynik 177 mld zł, a ubrania i akcesoria tego typu mają stanowić 10% całej branży modowej do 2024 r. [4]. Zainteresowanie konsumentów zrównoważoną modą dostrzegają duże brandy. Według raportu Kearney „2023 Circular Fashion Index”, który ocenia stan mody cyrkularnej, u największych graczy widoczna jest poprawa m.in. pod kątem używania materiałów z recyklingu i zmniejszania wpływu produkcji na środowisko [5]. Właściciele mniejszych marek i lokalni projektanci również nie przechodzą obok tematu obojętnie – obserwując trendy i oczekiwania konsumentów, wiedzą, że przyszłość mody jawi się w bardziej zielonych barwach.
[1] Deloitte, “Brand Purpose. Rynek mody 2023”.
[2] Amazon i Instytut Badań Rynkowych i Społecznych IBRIS – „Raport Amazon.pl – czy wciąż jesteśmy tradycjonalistami? Prezenty, emocje i nawyki świąteczne Polaków 2023”.
[3] Deloitte, “Brand Purpose. Rynek mody 2023”.
[4] Raport, „Thred Up”.
[5] Raport, Kearney „2023 Circular Fashion Index”.